

Všichni to znáte. Občas pracujete bez dostatečné pozornosti a za okamžik se přistihnete, jak si v duchu přejete, abyste mohli své rozhodnutí vzít zpět…aby šlo vrátit čas a vy jste TO měli šanci udělat znovu. Jinak.
O co horší tyto okamžiky jsou, když jste zrovna klikli na tlačítko odeslat u velmi důležité marketingové kampaně a vy se jen bezradně díváte na tu do očí bijící chybu v předmětu e-mailu, která totálně zmaří vaše několikahodinové nebo nedej bože několikadenní marketingové snažení. Už se to nedá vrátit. Zpráva odchází na všech 5000 kontaktů ve vaší pracně vytvořené databázi.
Jak se podobným situacím vyhnout? Jsme přece jen lidé a lidé dělají chyby, že ano. Nemám pro vás kouzelnou formuli, ani zázračné řešení. Je však dobré znát nejběžnější „přehmaty“ a … být zkrátka pozornější 🙂
14 chyb z nedbalosti, které mohou uškodit vašemu marketingu
Zde je 14 nejčastějších chyb, které jsem sestavila na základě zkušeností našich zákazníků a odborných blogových článků našich zahraničních kolegů. Některým z uvedených chyb jsme se nevyhnuli ani my. Z chyb jsme se poučili a následky akceptovali s vědomím, že příště si už dáme pozor 🙂
Nezapomínejte: Práce kvapná, málo platná!
1) Odeslání kampaně na nesprávný seznam/segment
Tento bod vychází z předpokladu, že už neděláte jednu z VELKÝCH chyb, kdy byste nesegmentovali své kontakty. (Segmentujete, že ano?) Označení seznamu se studenty marketingu nazvaného SEZNAM A při odesílání kampaně specificky určené pro top marketéry v republice, které máte v seznamu označeném SEZNAM B pravděpodobně dá vašim segmentačním snahám co proto. Ujistěte se, že máte seznamy pojmenované zcela jednoznačně a jasně a že se v nich dokážete kdykoliv snadno zorientovat. Takže místo označení seznamu se studenty marketingu SEZNAM A jej jednoduše pojmenujte „Studenti marketingu“. Jak snadné 😉
2) Kampaň obsahuje nesprávnou adresu či jméno odesílatele
Ať už používáte jednu odesílací adresu nebo na různé seznamy posíláte kampaně z různých adres, vždy se ujistěte, že jste do příslušné kolonky zadali správnou e-mailovou adresu a také správné jméno odesílatele. Stačí chvilka nepozornosti a email se odesílá s vaší soukromou adresou nebo ještě hůř, s pro veřejnost běžně nedostupným e-mailem vašeho nadřízeného. Kromě nepříjemností, které vám to může způsobit v práci (a nutnosti uklidnit nadřízeného dobrou kávou a nejlépe i něčím chutným k ní), způsobí taková chyba zmatenost čtenářů, kteří pak vaši kampaň ani neotevřou.
3) Odeslání kampaně na pronajatou/zakoupenou databázi
Posílat kampaně na pronajaté nebo zakoupené databáze je neefektivní. Proto také v rámci antispamové politiky SmartEmailingu odesílání na tyto databáze neumožňujeme. Něco jako databáze kvalitních a relevantních emailových kontaktů, která je na prodej, neexistuje. Lidé v podobných databázích vás neznají a rozeslání kampaně na zakoupený seznam může ve svém důsledku snížit míru doručitelnosti a poškodit vaše dobré jméno. Namísto vynakládání nemalých finančních prostředků na pořízení neověřených databází se raději soustřeďte na budování vlastní, vysoce kvalitní databáze kontaktů osob, které zajímá oblast, ve které podnikáte.
4) Kampaň neobsahuje aktivní odkaz na vaše webové stránky
Hlavním cílem každé kampaně by mělo být přivedení čtenáře na vaše webové stránky, kde v ideálním případě provede vámi požadovanou akci (zadá e-mail výměnou za eBook nebo slevový kupón, přečte si článek, objedná si produkt nebo službu, vyplní dotazník…). Využijte i jednoduché přání k narozeninám, k svátku nebo stručné poděkování za registraci či stažení eBooku k umístění aktivního odkazu vedoucího na vaše stránky (navázaného například na logo v hlavičce šablony). Šťastný a vaší zprávou mile překvapený oslavenec může být právě tím platícím zákazníkem, na kterého čekáte 🙂
5) Chybějící odhlašovací odkaz
A teď vážně. Toto už není jen chyba, ale záležitost v rozporu se zákonem. Odhlašovací odkaz je společně s identifikací odesílatele, kontaktními údaji a informací o obchodním sdělení povinnou součástí emailových kampaní danou zákonem. Umisťujte do kampaní odhlašovací odkaz, který je jednoznačný, na viditelném místě a umožňuje odhlášení na jedno kliknutí. Literu zákona rozhodně nenaplníte větou ve stylu
Pokud si již nepřejete dostávat tyto zprávy, odpovězte na tento e-mail a do předmětu napište NEZASÍLAT.
Ruku na srdce. Vás by takový požadavek v kampani, která přistane ve vaší osobní e-mailové schránce, ponechal ledově klidnými?
6) Odeslání kampaně bez předchozího otestování
Jak nejspolehlivěji ověřit, zda máte kampaň sestavenou tip top a všechny odkazy jsou nastaveny správně? Zašlete ji před ostrou rozesílkou nejdříve na svůj testovací seznam s několika vašimi adresami nebo adresami vašich kolegů. Je to spolehlivý a jednoduchý způsob, jak se ujistit, že se kampaň graficky správně zobrazuje, že odkazy jsou funkční a vedou na požadované stránky a že nepřehlédnete tu do očí bijící chybu v předmětu e-mailu.
7) Chybí textová nebo online verze emailové kampaně
Nezapomínejte, že i v dnešní době některé webové prohlížeče a emailoví klienti stále neumí zobrazit e-maily ve formátu HTML. Přičtěte k tomu fakt, že někteří lidé jednoduše upřednostňují čtení textových zpráv před obrázkovými a máte hned dva důvody, proč věnovat pozornost doplnění textové verze kampaně a přidání odkazu na její online verzi. Většina služeb pro hromadné rozesílání emailů již dnes nabízí jednoduchý způsob, jak textovou verzi k emailu doplnit. Ve SmartEmailingu ji najdete pod hlavním oknem pro editaci vaší kampaně.


8) V emailové kampani chybí výzva k akci (CTA)
Když na to přijde, tento bod se týká nejen emailových kampaní, ale také článků na blogu, nebo zpráv na sociálních sítích. Výzvy k akci, z anglického Calls-to-Action (CTA), jsou základní bránou ke sběru kontaktů a vytváření kvalitní databáze. Neměly by proto rozhodně chybět nikde, kde jsou v rámci vaší komunikační strategie relevantní.
9) Nefunkční nebo nesprávný odkaz v rámci výzvy k akci (CTA)
Určitě tušíte, oč se zde jedná. Představte si velmi důležitou kampaň vytvořenou pouze za účelem propagace jedinečné několikahodinové akční prodejní nabídky. Taková kampaň bude naprosto k ničemu, pokud čtenáři nebudou moci kliknout na funkční odkaz, který je přivede nikam jinam než na stránku s objednávkovým formulářem, kde zadají své údaje. Testujte proto své CTA odkazy raději několikrát!
10) Unáhlené zveřejnění obsahu
Jinými slovy řečeno, jste tak nedočkaví, aby vaše právě dokončená kampaň/článek/nová webová stránka spatřily světlo světa, že ji před odesláním nebo opublikováním zapomenete ukázat svému kolegovi či kolegyni s okem vycvičeným pro vychytávání chyb a překlepů. Ve výsledku zveřejníte jménem společnosti text, který snižuje profesionalitu a důvěryhodnost vašich marketingových materiálů a poskytovaného obsahu. Vytipujte si ve svém okolí osobu, která upozorňuje na chyby v textu i při čtení jídelníčku u oběda a dohodněte se s ní na vzájemné spolupráci. Předejdete tak zveřejňování textů s gramatickými chybami či překlepy.
11) Špatné naplánování a načasování automatických emailových zpráv
Řekněme, že jste pečlivě sestavili řadu vysoce personalizovaných automatizovaných emailových kampaní, navázaných na trigger například po stažení eBooku. Co může v tuto chvíli celou vaši práci zhatit? Špatný odhad pro jejich načasování. A ten se může týkat čehokoliv od opomenutí doby, kdy vaše cílová skupina nejčastěji čte emaily, nerespektování délky prodejního cyklu vašeho produktu nebo služby, až po ignorování časových zón v případě, že vaše databáze obsahuje kontakty z jiných částí světa.
12) Kopírování kampaní aniž byste změnili důležitá fakta
Ve snaze zjednodušit uživatelům co nejvíce práci, obsahují email marketingové aplikace možnost vytvořit novou kampaň jedním kliknutím tak, že zkopírujete kampaň, kterou jste již vytvořili v minulosti. Naneštěstí s sebou toto zjednodušení přináší i jistá úskalí, kdy uživatelé mohou snadno opomenout změnit datum a čas konání semináře/webináře/školení nebo upravit CTA odkaz tak, aby směřoval na správnou stránku. Buďte při kopírování pozorní a před spuštěním ostré kampaně ji dejte přečíst kolegům a pošlete ji na svůj testovací seznam.
13) Nedohledatelné kontaktní údaje
Je tak frustrující trávit desítky minut prohledáváním webových stránek ve snaze najít relevantní kontakt, na který bych mohla zavolat nebo alespoň napsat e-mail někomu z masa a kostí. Někdy člověk i navzdory upřímné snaze dohledat na internetu potřebné informace potřebuje s někým mluvit. Přiznejte si, že návštěvníci vašich stránek zkrátka čas od času budou mít potřebu se s někým od vás spojit. Chcete jim být díky internetu a online komunikaci blíž nebo se schovávat za webové formuláře typu „Napište nám, my se vám ozveme“?
14) Neoprávněné použití obrázků, na které se vztahují autorská práva
Internet není nekonečným zdrojem obrázků a obsahu, které jsou k dispozici zdarma. Na obrázky, texty, data a statistiky se často vztahují autorská práva a jsou poskytovány pouze za poplatek. Věnujte pozornost tomu, jaké obrázky a data ve svých kampaních a jiných materiálech používáte a ujistěte se, že respektujete práva jejich autorů. Existuje samozřejmě mnoho zdrojů, kde můžete dohledat vhodné obrázky a použít je zdarma. Inspirovat se můžete ZDE.
Je vám některý z uvedených bodů důvěrně známý? Neopakujte své chyby ani chyby jiných. Připravila jsem pro vás na závěr malého, ale užitečného pomocníka. Stáhněte si krátký kontrolní seznam, podle kterého můžete před odesláním zkontrolovat každou svou kampaň a s mnohem větším klidem pak kliknout na tlačítko ODESLAT 🙂
Jaké jiné chyby jste udělali, které by mohly náš seznam doplnit? Napište své zkušenosti do komentářů pod článkem nebo můžete napsat přímo mně prostřednictvím emailu. Společným sdílením se z nás všech mohou stát lepší a úspěšnější online marketéři.
Přeji nám všem co nejméně „přehmatů“ a co nejvíce soustředěné pozornosti.