Poslední volná místa na školení DORUČITELNOST (24. 3.) a PRÁVO V E-MAILINGU (27. 4.)

Školení DORUČITELNOSTI začíná za

Hodin
Minut
Sekund
Logo SmartEmailing

Databáze – zlatý důl, jak na ni?

Začínáte s email marketingem nebo chcete rozšířit svou databázi o nové kontakty? Určitě tedy přemýšlíte, kde emailové adresy sehnat. Podíváme se na to, které cesty jsou vhodné a které naopak ne. Prvním krokem při práci s naší aplikací je import databáze. Zdroje kontaktů mohou být různé. Nejprve si řekneme, kterým se vyhnout, a z jakého důvodu.

Zakoupená databáze

Spousta lidí vidí v databázi, kterou si koupí za nemalou cenu na internetu či jinde, cestu k rychlému zbohatnutí. Kolikrát obchodníci poukazují na to, že u svých kontaktů mají souhlas se zasíláním obchodních sdělení třetích stran. To je sice možné. Jaká je ale realita?

Nejprve se podívejme, jak taková databáze vzniká. Nejčastější „legální“ forma jsou soutěže na internetu. Řada z vás se mohla setkat se soutěžemi typu: „Vyhraj iPhone, zájezd… stačí se jenom zaregistrovat a vyplnit otázky“. Součástí těchto formulářů právě bývá souhlas se zasíláním obchodních emailů třetích stran. Databáze to může být velká. Máme ale přehled o tom, kdo je na druhé straně? Zda náš produkt/službu cílíme správně?

Jak potom dopadá kampaň na tuto databázi poslaná? Na adresu v odpovědi přijdou desítky či stovky rozhořčených emailů s opakujícím se dotazem na zdroj kontaktů. Ve free emailových službách vás velké množství lidí označí za SPAMera (což znamená, že vaše další kampaň dostane rovnou nálepku SPAM nebo se nedoručí vůbec). U firem může dojít k zablokování emailové adresy na serveru příchozí pošty a bude blokována i vaše soukromá komunikace. Stížnosti na pronajímatele služby pro hromadnou korespondenci.  Stížnosti na Úřad pro ochranu osobních údajů.

V nejhorším případě žaloba. V dnešní internetové době se o vašem chování určitě někdo zmíní na vašem firemním FB (pokud jej máte) nebo na soukromém (tím hůř pro vás, protože se o tom nedozvíte).

Adresy z „veřejně dostupných zdrojů“

Těmi zdroji jsou nejčastěji databáze firem, webové stránky jednotlivých subjektů, katalogy. Pokud vás láká tento způsob sběru kontaktů, tak na něj také zapomeňte. Pokud o vás firmy dosud nevěděly a dozví se o vás z vaší kampaně, skončíte jako v případě předchozím. Navíc tím opět porušujete zákon.

Databáze třetí osoby

V tomto případě může být osobou firma, známý, instituce. Někdo, kdo má velkou databázi a souhlasí s tím, že na ní pošlete svou kampaň. Jste na tom podobně jako v předchozích případech. Pokud vás cílová skupina nezná, tak to, že má váš kolega, známý naladěnou databázi se souhlasem, tak má souhlas on, nikoliv vy.

Řešením může být v tomto případě, že kampaň odešle třetí osoba sama za sebe a spojí vás se svým příběhem. Pokud známému za to ještě navíc nabídnete provizi, jedná se o klasické affiliate partnerství.

Seznam členů organizace, spolku, kroužku, klubu… ve kterém jsem členem

Tady hodně záleží na vašem osobním vztahu k jednotlivým členům a na pozici v dané organizaci. I přesto, že si myslíte, že se vaše informace mohou všem hodit, pokud nejste majitelem/vedoucí osobou v dané organizaci, zvažte případné využití (v tomto případě spíše zneužití) dostupných kontaktů.

Databáze z vlastních emailových klientů

Může to být Google, Seznam, Centrum ale i Outlook, Thunderbird a další e-mailové klienty. Než tuto databázi naimportujete a provedete vlastní rozesílku, doporučuji kontakty roztřídit do skupin podle zdrojů. Určitě tam budou vaši spolužáci, firmy, se kterými jednáte, a zákazníci. Mohou to být ale i nespokojení zákazníci nebo konkurenti. Proto doporučuji váš seznam pečlivě projít  a udělat si oblasti a klíčová slova (bývalý kolega, spolužák, zákazník), podle kterých si pak seznam vyfiltrujete a rozdělíte, nebo si na něj uděláte segmenty.

Kontakty z vlastních databází staršího data

Můžete mít řadu kontaktů z vlastních systémů z minulých let. Může to být CRM, e-shop… Jak naložit s nimi? Určitě je před importem do systému pečlivě roztřídit, stejně jako v předchozím případě. Vzhledem k tomu, že první rozesílka bude čistící (velké množství kontaktů už nebude existovat), volte neutrální kampaň, která bude dávat tipy, případně pomáhat v oboru, ve kterém pracujete.

Jakákoliv prodejní kampaň na nově vytvořenou databázi je obecně zabiják kontaktů (lidé se jednoduše odhlásí, pokud je moc nenaštvete a nedojde k tragickému scénáři výše.) Je dobré si uvědomit, že kontakty starší 2 měsíců si vás nemusí pamatovat, pokud nejste v jiném styku (neodbírají vaše výrobky, služby nebo s nimi nejednáte na jiné úrovni).

„Teď jsem v koncích. Kde mám tedy kontakty vzít?“ říkáte si. Nezoufejte a čtěte dále.

Kontakty ze sběrného formuláře

Webový formulář zná řada z vás například z našich stránek. Principem je výměna kontaktu za obsah zdarma, případně jinou motivaci. Obsahem bývají videa, články, e-booky, emaily s tipy… Fantazii se meze nekladou. Kam na stránku takový formulář umístit, to se dočtete například zde. To, jakým způsobem už uvědomíte lidi o svých stránkách, je na vás (sociální sítě, PPC kampaně, affil partnerství).

Kontakty z vizitek

V tomto případě musí být ale osoby, které se s vámi setkaly, upozorněny na to, že budou takto získané vizitky využity ke kampaním obchodního charakteru. Časté jsou například tomboly na akcích, kde se takto sbírají vizity účastníků ke slosování, vizitky na veletrzích a podobně.

Kontakty z vlastních soutěží

Může se jednat o soutěže na vašich webových stránkách, FB. V tomto případě by měli soutěžící vědět, že se vstupem do soutěže dávají souhlas se zasíláním obchodních sdělení. Zvažte, jestli taková forma sbírání kontaktů má pro vás smysl. Jestli cílovou skupinou soutěže jsou opravdu vaši potenciální zákazníci. Je třeba správně zacílit samotnou soutěž.

Kontakty z e-shopu

Aktuální kontakty zákazníků můžete do našeho systému přidávat například pomoci API. Je to rychlejší než samotný opakovaný import. Je důležité, aby zákazníci byli při nákupu uvědomeni o odesílání obchodních sdělení při samotném nákupu.

V každém případě je dobré začít s kampaněmi nenásilnou formou. Dávat o sobě vědět, hýčkat a pomáhat. Mikuláše nebo nadcházející svátky můžete u nových kontaktů využít k odeslání prostého přání (bez jakékoliv nabídky). Vaši zákazníci, ať už stávající nebo budoucí, to ocení a zároveň budete vyčnívat z velkého množství prodejních kampaní.

Pamatujte, že vytvořit  kvalitní databázi může trvat dlouho, ale pokazit svou reputaci můžete jedinou kampaní.

Autorem článku je Petr Popek.

Lenka

Přejete si podobné články najít přímo ve svém e‑mailu?

Memory: 32MB (12.5% of 256MB)

Vyplňte prosím své údaje

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.