Váš e-mailing je téměř připravený k rozesílání. Strategii máte stanovenou, databáze kontaktů se rozrůstá a příjemci se mohou těšit na první e-maily. Nastal tedy čas je pro ně konečně napsat. Co byste měli vědět, než se do tvorby poprvé pustíte?
Připravte adresu odesílatele a předmět
E-maily vždy odesílejte ze své vlastní domény a konkrétní adresu přizpůsobte tónu předem nastavené komunikace. Budete v ní mít pouze křestní jméno, nebo naopak jen příjmení? Odeslat zprávu jménem celé firmy nebo se jako odesílatel pojmenovat například „podpora“ vám pomůže působit více formálně.
Pokud ještě nejste vyloženě oblíbená značka s vyhlášeným e-mailingem, lidé nebudou mít potřebu otevírat vaše zprávy, pokud je nezaujme předmět e-mailu. Ten by měl být krátký a jasně vystihující následující obsah. Můžete ale zkusit navodit i trochu tajemna a vzbudit ve čtenáři zvědavost. Naopak se nedoporučuje příliš mnoho vykřičníků, otazníků nebo emotikonů.
Napište první zprávu
Tělo samotného e-mailu by mělo být napsáno atraktivním, osobitým stylem. Navažte na předmět a čtivým způsobem představte všechny benefity, které nabízíte. Osvědčený způsob, jak zbytečně neplýtvat slovy, je pravidlo jedna věta – jedna myšlenka. Nejlépe ze všeho ale uděláte, budete-li psát co nejvíc uvolněně a za sebe.
K líbivosti vaší zprávě pomůže i pěkná, střídmá grafika. Hlavně pozor, abyste to nepřehnali s obrázky – takové e-maily pak mají větší pravděpodobnost skončit ve spamu.
Vyzvěte k akci
Každý e-mail by měl mít nejlépe jen jedno jasné sdělení, které těsně před koncem shrnete ve výzvě k akci (anglicky call to action, zkráceně CTA). Co nejlépe připravená výzva k akci je smyslem celé zprávy. Právě přes ni se příjemce proklikne na potřebný odkaz – provede konverzi, kterou si od e-mailu slibujete.
Výzva k akci může mít opět výraznější grafickou podobu (velké barevné tlačítko), důležitá je ale hlavně textová údernost. Stačí dvě nebo tři slova, která čtenáři nedají, aby neklikl. Potom jste splnili svůj úkol!
Jak správně ukončit e-mail
Výzvou k akci ale e-mail zdaleka nekončí. Slušnost je nejen na úvod pozdravit, ale také se na závěr podepsat. Váš podpis opět přizpůsobte tónu celé komunikace – někdo se podepisuje jen křestním jménem, jindy se víc hodí připojit k celému jménu svou funkci ve firmě nebo dát sdělení vážnost uvedením svého titulu.
Úplně dolů se obvykle umísťují nezbytné právní náležitosti – odkaz, přes který se má příjemce kdykoliv možnost odhlásit z odběru, informace o tom, že je e-mail obchodním sdělením a také kontakt a adresa odesílatele.
Šablona dělá e-mail
Všechno vaše snažení vyjde naprázdno, pokud nebude e-mail vypadat dostatečně reprezentativně. To neznamená, že by měla zpráva hrát všemi barvami. I decentní šablona s vkusně zařazeným logem dokáže příjemce naladit na vaši vlnu, a on si tak bude vizuální stránku vašeho e-mailingu pokaždé spojovat s vaší značkou.
Složité grafické tvorby se přitom nemusíte bát, většina e-mailingových nástrojů umožňuje snadnou tvorbu šablony podle předem připravených vzorů. To je případ i našeho SmartEmailingu, ve kterém najdete desítky šablon odlišných stylů pro různé příležitosti.