JAK SE PŘIPRAVIT NA GDPR?

SmartStory: Rozhovor o úspěchu ze sedla (kola)

Příběh BikeInvestu a Tomáše je pro mě ukázkovou SmartStory. Rozhodla jsem se proto Toma vyzpovídat.

  „Cesta k úspěchu? Někdy je to pohodička a někdy prostě musíš šlápnout víc do pedálů a šlapat. No a někdy taky z kola spadneš a musíš se zvednout.“

Tak asi nějak tak bych mohla uvést Tomáše z BikeInvestu, mladého nadšeného cyklistu, vynikajícího kuchaře a spoluzakladatele značkového cyklistického obchodu, který zastupuje světové cyklo značky, které známe z Tour de France a předních cyklistických závodů. Značky, na které si většina obchodníků u nás ani netroufá pomyslet.10310649_1486252901592261_3863101290608177148_n

Zahřívací otázka: Tome, co pro Tebe znamená KOLO?

(Směje se.)
Svoboda, vítr ve vlasech, adrenalin, bolest, radost, kamarády, cestování, zážitky, živobytí.

Můžeš představit co děláš?

Když to vezmu prakticky a konkrétně: prodávám kola, bavím se s lidmi a opravuji kola. Kdybych měl říct vše, co mě napadá, tak se bavím vlastní prací, sportuji, snažím se, aby lidi s námi bavilo jezdit a pomalu rozšiřuji okruh našich cyklo přátel. Snažíme se dělat firmu čím dál lepší. To je asi můj hlavní úkol. I když ne vše jde hned a tak jak bych chtěl. Chyby a čekání ale patří k životu.
(Zase se směje.)

Chyby a čekání ale patří k životu.

Jaké byly začátky zrodu BikeInvestu, jak ho známe dnes?

Začátky byly náročné, jelikož jsme s kolegou Františkem obchod dělali při zaměstnání a až po dvou a půl letech jsem se do toho vrhnul na plno. Jsem původním povoláním kuchař. V začátcích jsem vstával ve čtyři, chodil do práce od pěti do kuchyně. Odpoledne jsme nejdříve měli jen eshop od Franty z bytu. Postupně jsme rozšiřovali okruh zákazníků a objednávek. Následně jsme si pronajali obchodní prostory, ve kterých jsme dodnes.

1470412_813799808646291_1010795094_n
Otevřeno zde bylo od 15ti hodin odpoledne. Tak že po naší práci jsme se s Frantou sešli v obchodě a zde řešily objednávky e-shopu, servis, prodej atd. Postupně jsme začali plnit prodejnu zbožím a koly. Po cca dvou a půl letech jsem opustil zaměstnání kuchaře a zkusil se naplno věnovat obchodu.
František se věnuje své práci zatím na 100 % a řeší spíše agendu, bez které by to rozhodně nešlo a já mám díky tomu prostor věnovat se naplno obchodu.

 

Málo času, málo spánku, ale jasná vize.

 

Málo času, málo spánku, ale jasná vize. A ta se dařila plnit jsem nadšen z toho, kam se firma za svou existenci dostala z úplné nuly. Zároveň jsme tušili, jak se asi může obchod vyvíjet a když vezmu svou rozvahu na 5 let dopředu, tak se liší cca do 10 % procent. A rozvaha rozhodně nebyla střízlivá 🙂

Nejsme tu od toho, abychom si dělali malé cíle.

 

Musel jsi překonávat nějaké překážky?

V zásadě žádné:-) Někdy se jen nakumulovala únava a pak nás to přestávalo bavit. Ale další malé úspěchy, které se vždy podařily, nás nakoply zpět.

Jaké byly podle Tebe na cestě největší úspěchy?

Největší úspěch pro mě je, že je firma po celou dobu soběstačná a rozvoj sice není raketový, ale plynulý, a věřím, že i trvalý.
Všechny naše akce jsou úspěchy, které mě neskutečně nabíjí. Od běžných vyjížděk, vánočních večírků se zákazníky, cyklo zájezdu na jaře 2014 do Itálie s účastí 30 lidí, letošní jarní XMASO vyjížďka s grilovačkou pro 60 lidí. To jsou věci, které mě strašně naplňují a mám obrovskou radost, když mají lidi chuť s námi trávit svůj volný čas.

Prostě to nejsme my a na druhé straně zákazníci. Žádné strany nejsou 🙂 Všichni jsme stejní nadšenci, co milují kola.

10448255_935565259803078_1400685763277358177_n

V čem je podle Tebe BikeInvest jiný?

No právě v tomhle. Teď jsem to řekl 🙂 Snažíme se být co nejvíce féroví a přátelští. Určitě nemusíme sednout každému, ale tak to prostě je. Myslím ale, že většina lidí je s naším přístupem spokojená.

Tak ještě jednou v čem jsme jiní:

  • Neděláme to jen pro peníze. Baví nás to.
  • Pořádáme cyklo akce pro lidi, protože si chceme zajezdit a rádi je vezmeme s sebou.
  • Pak určitě značkami, které prodáváme a specializací na silniční cyklistiku, která je velmi populární.

Je jasné, že za tu dobu, co provozujeme obchod, došlo k nějakým chybám, ale jak říká má jogínka, každý den máme nárok na deset chyb. Tolik jich denně neděláme, ale občas se něco nepovede každému, základ je nedělat chyby schválně a snažit se každou práci dotáhnout do konce. 🙂 (Směje se) Docela dobré motto na uklidnění.

Jací jsou vaši zákazníci?

Ze spousty zákazníků se stali naši přátelé. Díky našim akcím se i poznávají navzájem. Chodí spolu na kolo i na pivo. Vlastně občas mám pocit, že děláme i cyklo seznamku 🙂

K čemu používáte e-mail marketing?

K rozesílání e-mailů.

(Tomáš už se zase směje… nebo pořád ještě směje? Tak takovou odpověď jsem opravdu nečekala 🙂 )
Posíláme především informace a pozvánky k akcím, které se budou konat, ať už to jsou testovací jízdy, vyjížďky s vlastním kolem nebo společné grilovačky. Jídlo máme rádi všichni, tak proč se soustředit jen na prodej kol, když si to celé můžeme všichni pěkně užít.

Tyhle pozvánky prokládáme prodejní nabídkou z e-shopu, když přijdou novinky nebo třeba když navážeme spolupráci s novou značkou.

Jak často e-maily posíláte?

E-maily posíláme víc v sezóně, když se dělají venkovní živé akce, mimo sezónu spíš  nepravidelně. Snažíme se ale alespoň jednou měsíčně připravit nějakou zajímavou akci.

Můžeš prozradit velikost vaší databáze?

Máme cca 2000 kontaktů.

Začínali jste od nuly?

Jinak to nešlo. 🙂

Jaké byly začátky se zaváděním e-mail marketingu? Dělali jste ho od začátku?

No od začátku byl e-mail přirozenou součástí mojí komunikace se zákazníky. Byl to e-mail a telefon. E-shop nám umožňoval rozesílání e-mailů, ale jeho řešení bylo omezené.

Hledal jsem nějaký jednoduchý nástroj k hromadnému rozesílání a taky jsem hledal informace „jak na to“. Tehdy jsem narazil na SmartEmailing.  Vyzkoušel jsem testovací verzi. Pak jsem ještě viděl spousty videí a nakonec (asi po třech měsících) jsme SmarEmailing koupili. Bylo to v době, kdy jsme měli asi 500 kontaktů.

Nechali jsme si vytvořit html šablonu pro e-shop a začali jsme s prvními pokusy.
Dnes posíláme e-maily, kde z původní šablony zbyla jen hlavička a patička. Dost jsme maily zjednodušili. První maily s nabídkami fungovaly asi tak jako fungují první e-maily všem. Pár objednávek přišlo, ale nebyla to žádná sláva.

Změna se začala dít, když jsme začali pořádat živé akce, kde nás mohli opravdu poznat.
Začali jsme sbírat kontakty na prodejně, zapracovali na sekci o nás a na naší fb komunitě.

Co si myslíš o Firmě 2.0 a SmartEmailingu?

Jsem rád, že SmartEmailing využíváme. Vím, že pořád jedeme tak na 50 % a že se máme v jeho využívání pořád co učit. Z Davidových videí jsem určitě pochytil velkou dávku inspirace, a ve fázi kdy to třeba nešlo tak jak dnes, mně videa dost pomáhala.

Líbí se mi, že se David nebojí jít do akce. Tak to dělám taky tak. Nejhorší co se totiž může stát, že to, co si myslím, že půjde, tak hold nepůjde. Nebo to nebude tak dobré, jak jsem si myslel.

Kolem BikeInvestu se šíří vlna nadšených ohlasů, co s Tebou ale dělá, když přijde negativní recenze? Bereš to osobně?

Samozřejmě se stane, že uděláme chybu. Snažím se vše dělat nejlíp, jak v tu chvíli můžu. Je to takový bič na mě.  Když je ale přesto zákazník nespokojený, tak mě to vždy dost zamrzí a rozhodně si to beru osobně.
Negativní recenze se dočkáme většinou jen na e-shopu. Tam máme rezervy, nicméně pracujeme na tom, abychom byli lepší. V říjnu budou spuštěny nové stránky a ty by nám měly určitě pomoct.

Co máš v plánu dál?

Na sezonu 2015 se chceme zaměřit na výrazné zlepšení e-shopu a vyladění prodejny.
E-shop BikeInvest.cz dostane novou vzdušnou a hlavně jednoduchou grafiku, jednodušší ovládání a jako bonus konfigurátor pro zakázkovou stavbu kol.
Dál se chceme maximálně věnovat našim prodávaným značkám:

  • Bianchi – což je nejstarší fungující italská značka se zaměřením na silniční kola
  • Look – Highendová francouzská značka s inovativním designem a tak úplně jiným pojetím než konkurence
  • Cube – nejlepší značka na trhu v poměru cena / výkon
  • Nově zahajujeme spolupráci se kultovní značkou horských kol Rocky Mountain.

Naše motto: „Kola, která jinde nenajdete.“ bude teď ještě silnější.

prod6

Značky, které děláme, mají samozřejmě i někteří další obchodníci v ČR, ale tuto skladbu nemá, co vím, nikdo. 🙂

Poslední otázka: Chtěl bys něco vzkázat těm, kteří čtou tento článek?

Pokud chtějí, aby se jim dařilo, musí tomu hodně dát a musí to dělat srdcem. To je základ.

A pod to bych se mohla podepsat i já. Máte i Vy svou SmartStory? Napište nám!

Kateřina Fišerová
Projektová manažerka
a posel dobrých zpráv

katka-fiserova-150x150

Kateřina Fišerová

Pomáhala rozjet email marketingové strategie desítkám českých firem. Dnes je manažerkou a lídrem značky SmartEmailing, která je jedničkou na českém a slovenském trhu. Propaguje myšlenky efektivního email marketingu jako nástroje pro budování vztahu se zákazníky. Nesnáší SPAM a jako lektorku a spíkra ji můžete potkat na konferencích. Více se dozvíte na www.katkafiserova.cz.

Chcete podobné články najít přímo ve svém emailu?


Přidejte se k našim 32 844 odběratelům, kteří chtějí dělat email marketing chytře, více prodávat a mít více spokojených zákazníků.

Komentáře
  1. Zlata Smičková napsal:

    Dobrý den,
    článek moc pěkný a hlavně pravdivý! Mohu vše potvrdit, neboť jsem všechny pády a NOVÉ začátky podnikání prožívala s Tomem. (Jsem jeho matka) S jeho věčným úsměvem, optimismem a nadšením jde vše, ale musí se chtít. Přeji plno úspěchů v pracovním i osobním životě.. Plno nových nadšenců pro krásný sport – na kole.
    Smičková Zlata

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *