Každému nám do schránek, těch klasických poštovních i emailových, chodí mraky zpráv. Jak pak zajistit aby si příjemce mezi tím vším balastem vybral právě tu vaši?. Víte jak na to? Mám pro vás pár tipů:
1. Myslete na to, že ne všichni příjemci vašich emailů jsou již vašimi zákazníky. Váše zpráva může přijít i pouhým zájemcům. Dlouhodobý cíl je tak jasný: Je potřeba měnit zájemce v zákazníky.
2. Při tvorbě emailu myslete na cíl emailu: Chcete, aby se zájemci přihlásili ke stálému odběru emailu? Něco si koupili? Někde se zaregistrovali? Vyberte si vždy jeden cíl pro danou kampaň a ten sledujte.
3. Pamatujte: dívejte se na sdělení vždy očima zájemce. . Představte si sebe, jak dostáváte váš email. Příjemce vašeho sdělení si bude pokládat tyto otázky:
- Kdo mi to zase píše?
- Co po mně chce?
- Proč bych se o to měl vlastně zajímat?
- Co z toho budu mít?
- A co bych měl udělat?
Váš email musí obsahovat odpověďi na tyto otázky. Největší chybou je, když se spolehnete na to, že vaši zájemci uhádnou, co se po nich chce. Omyl. Řekněte jim to přímo.
4. Zaměřte se na předmět zprávy. Pamatujte na to, že cílem předmětu je přinutit zájemce, aby si váš email přečetli. Správný předmět odpovídá čtenáři na otázku: „Co najdu uvnitř užitečného?“ Ale zároveň je potřeba zachovat předmět zprávy takový, aby odhalil co nejméně.
- Špatný předmět: „Pavle, chceš vědět, jak vydělat milion?“ (Odhalující, a navíc zní jako spam)
- Dobrý předmět: „Pavle, prozradím ti tajemství.“ (Směřuje k tomu, aby si uživatel přečetl celý email a navíc moc neodhaluje.)
5. Zachovejte neformální tón emailu. Nikdo nebude číst zprávu, že se „zabýváte prováděním realizací implementací.“ Pište, jako kdybyste psali svému příteli. V celém textu se chovejte, jako když píšete jenom jednomu příjemci.
- Nikdy nepoužívejte hromadné oslovení. Zakažte si formulace jako „Vážení klienti,“ nebo „Mým věrným zákazníkům.“
- Neodbíhejte od tématu. A pokud možno směřujte k věci.
6. V samotném textu myslete na to, že lidé nečtou. Málokdo si přečte váš email od začátku do konce, písmenko po písmenku. Lidé skenují text, aby zjistili, jestli je v něm pro ně něco prospěšného.
- Použijte odrážky a seznamy, abyste rozdělili dlouhý text.
- Nezapomínejte na cíl emailu. Vaším cílem je (např.) prodat produkt, a k tomu je potřeba zájemce dovést.
- Neodhalujte úplně všechno a přímo směřujte k vašemu cíli.
- Zkuste použít věty začínající na „Proč“ nebo „A ještě něco.“
7. Přinuťte čtenáře k akci. Přesvědčte je, aby klikli na tlačítko, nebo aby se zaregistrovali. Vaši zájemci se k akci rozhoupou, když jim odpovíte na jejich otázky:
- Proč by to vlastně měli dělat?
- Proč by to měli udělat teď hned?
- Dobrými taktikami je například přidání bonusu navíc.
- Nezapomeňte čtenáři sdělit, co přesně má udělat. („Klikněte na odkaz a pak zadejte svoji adresu.“)
- Myslete na to, že pokud se zájemce odhodlá, tak se odhodlá hned teď. Jednou mi přišel dotazník z banky. Jako spokojený zákazník jsem chtěl odpovědět, ale formulář byl aktivní až po třech dnech od chvíle, co mi email přišel. Myslíte si, že se banka někdy dozvěděla můj názor? Nedozvěděla.
- Váš čtenář po přečtení na email zapomene. Nenuťte zájemce, nebo zákazníky, aby si někam zapsali: „Za tři dny má tenhle eshop skvělou akci.“ a po třech dnech doufáte, že zákazníci přijdou a něco si koupí. V tomto případě se nedivte, že nikdo nepřijde. Jestli váš email zvládnul vyvolat zájem, tak jste možná „přihráli“ zákazníka vaší konkurenci.
8. Nenuťte čtenáře otevírat přílohu. I běžný uživatel je poučen o hrozbách na internetu a neznámou přílohu nikdo neotevře. Podobně to samé platí i o odkazech: Na odkaz v e-mailu vám lidé kliknou, pokud budou vědět, kam vede. Uvádějte tedy často odkazy jako URL adresy.
9. Do svého emailu zahrňte sdělení v P.S. Protože to je vaše poslední šance jak zaútočit na čtenářovy city. Jednoduše shrňte, proč by měl čtenář udělat to, co po něm chcete.
A na úplný závěr přidejte informace o vás a kontakt na vás.
Když dodržíte tato pravidla, úspěch je na spadnutí.
David Kirš, SmartEmailing.cz