Poslední volná místa na školení DORUČITELNOST (24. 3.) a PRÁVO V E-MAILINGU (27. 4.)

Školení DORUČITELNOSTI začíná za

Hodin
Minut
Sekund
Logo SmartEmailing

Tvorba databáze krok za krokem

Že je kvalitní databáze zlatý důl vašeho podnikání, o tom jsme se již zmínili mnohokrát. Jak si ji rozhodně netvořit a naopak tipy na její naplnění jsme si řekli v předchozím článku. Podívejme se teď na konkrétní kroky vedoucí k její tvorbě a naplnění.

Pro to, abychom mohli jednoduchým způsobem sbírat kontakty potenciálních zákazníků, je třeba tří kroků:

  1. Vymyslet, co jim dáme výměnou za kontakt zdarma
  2. Nastavit systém pro sběr kontaktů
  3. Přivést zákazníka na stránku, která kontakty sbírá (squeeze page).

Obsah zdarma

Při tvorbě obsahu zdarma přemýšlím nad tím, kdo je můj zákazník a a co řeší. Tady kladu důraz na specifikaci cílové skupiny. Při konzultacích jsem se u řady zákazníku setkal s tím, že „Zákazníkem může být kdokoliv“. Ve finále ano, pokud ale správně nezacílím, nemohu ho oslovit.

Příklad: prodávám produkty z ovoce a zeleniny (třeba dezerty, zeleninové chipsy). Jednou z vlastností těchto produktů je, že neobsahují lepek. Mohu tedy krásně zacílit na velice úzkou skupinu zákazníků celiaků (=osob s bezlepkovou dietou). Řeknu si „co takový člověk řeší a jak mu v tom mohu pomoci?“. Zjistím, že třeba takové oslavy jsou pro něj nepříjemné, protože si nemůže dát, co ostatní. Mám námět na „5 tipů na párty pohoštění pro celiatiky“.

Stačí už jenom vybrat vhodnou formu. Těch je celá řada. Článek nebo série článků, která přijde po registraci. Video, které na stránce po zadání kontaktu může shlédnout, e-book (PDF kniha) na dané téma, webinář (online seminář) na dané téma či jeho záznam. Audionahrávku v MP3 nebo přímo streamovanou (online) na internetu (tzv. podcast). Formu vybírám podle toho, co si myslím, že bude pro cílovou skupinu nejvhodnější, a taky na svých vlastních schopnostech a možnostech. Pokud se nedokážu postavit před kameru, abych natočil video, nebudu se do této možnosti hrnout jako první a vyberu třeba článek v emailové kampani nebo e-book.

Systém pro tvorbu databáze a dodání obsahu

Když vím, co chci lidem výměnou za kontakt dát, musím taky vymyslet, jak jim to dodat a taky kam kontakt uložím. Možností pro sběr kontaktů je spousta. Může to být Google formulář umístěný na webu, formulář vytvořený webovým kodérem, který sbírá kontakty do databáze na stránkách, pluginy pro redakční systémy (WordPress, Joomla, Drupal…)…

Nejefektivnějším řešením se mi jeví webový formulář z aplikace pro hromadnou korespondenci (v našem případě SmartEmailingu) umístěný na webových stránkách s upoutávkou na obsah zdarma.

Formulář se vytvoří přímo v aplikaci SmartEmailing několika jednoduchými kroky. Přímo v aplikaci se propojí s databází (konkrétním seznamem či seznamy), do kterého potom padají kontakty. Sám formulář se umí postarat o dodání některých typů obsahu přímo v jeho nastavení. Například umí po zadání požadovaných informací přesměrovat na stránky s obsahem. Na těch může být: video ke zhlédnutí, článek, MP3 ke stažení, e-book ke stažení…

O dodání se může postarat i autoresponder (SmartKampaň) nad seznamem, do kterého kontakt padá. Webový formulář se pak umístí jednoduše jako HTML nebo javaskriptový kód do stránky s upoutávkou třeba ve spolupráci se správcem webu. Ve WordPressu je to otázka asi 5 minut i se zalogováním. Kam všude se dá umístit, zmiňuji v článku zde. Magnet pro sběr kontaktů může vypadat například takto:

Přivedení zákazníků na stránky.

Už mám na stránkách hodnotný obsah zdarma, funkční systém pro zachytávání kontaktů a dodání obsahu. Stačí už „jenom“ přivést na ni zákazníky.

Zmíním jenom několik možností z mnoha, protože tato problematika je téma na celou sérii článků.

1)      Direct emailing

Direct emailingové služby vlastní databáze kontaktů, u kterých mají přesně zjištěno, jaký je jejich věk, zájmy, příjmy, zda mají rodiny atd. Je tudíž možné docela přesně kampaněmi zacílit. Řada firem jich využívá pro přímou propagaci svých produktů. Nevýhoda takového chování je, že lidé nemají rádi, když jim někdo něco nabízí, a může se pro ti nám zvednout vlna odporu, a to nás ani neznají. Navíc když takto kampaň odešlu, tak si tím můžu sice jednorázově zvýšit prodej, souvisí s tím ale i náklad za rozesílku.

Pokud nebudu lidem v kampani prodávat, ale vybrané cílové skupině nabídnu pomoc s jejich problémem, mohu tím získat. Když se budu držet našeho příkladu pro celiatiky, pošlu kampaň „Víte jak pohostit na párty člověka s bezlepkovou dietou?“. V jejím těle odkážu na můj web s tipy. Pokud bude kontakt o informace zájem, zaregistruje se na squeeze page, aby je získal. On bude mít řešení a my jeho kontakt, se kterým si pak můžeme vést komunikaci vedoucí k prodeji.

2)      PPC kampaně

Stejně jako v předchozím případě nebudou tyto kampaně prodávat, ale odkazovat na stránky s řešením problému zákazníka, na kterého cílí. Pokud bude mít zákazník o řešení zájem, zanechá kontakt a naše další komunikace může opět vést k prodeji.

3)      Facebookové kampaně

Facebook díky tomu, že jeho zákazníci v profilech vyplňují svůj věk, město, koníčky, zaměstnání… umí taky velice dobře zacílit a cílové skupině zobrazit naší reklamu. Že povede na stránky pro sběr kontaktu, už snad nemusím dodávat. Na sociálních sítích se může odkaz šířit i jinými způsoby.

Je dobré mít nad seznamem, do kterého kontakt padá, nastavenou další komunikaci se zákazníkem. Pro její vytvoření může pomoci komunikační mapa. Nezapomeňte, že před prodejem je třeba si nejprve zákazníka získat a vzbudit u něj důvěru. Kampaň, vedoucí k prodeji, by měla být až 4.-5. emailem, který od vás nový kontakt obdrží. Hýčkejte si jej minimálně měsíc.

Napadly vás další tipy, jak vytvořit na obsah zdarma? Nebo na přivedení trafiku na stránky? Podělte se o své zkušenosti v diskusi pod článkem

 

Kateřina Fišerová

Vůdčí osobnost SmartEmailingu, místopředsedkyně The Human Potential Academy z.s., zakládající členka spolku Šťastné Česko a spoluzakladatelka módní značky Ilka fashion. Jejím cílem je pomáhat klientům s dosahováním lepších výsledků z e-mailových kampaní, vzdělávat širokou veřejnost v oblasti e-mail marketingu a podporovat české a slovenské firmy v růstu.

Přejete si podobné články najít přímo ve svém e‑mailu?

Memory: 4MB (1.56% of 256MB)

Vyplňte prosím své údaje

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.