JAK SE PŘIPRAVIT NA GDPR?

Proč nepoužívat freemailovou adresu jako odesílatele – DMARC zasahuje

Pozor, pozor Smártíkovo hlášení: "DMARC zasahuje!"

Pozor, pozor Smártíkovo hlášení: „DMARC zasahuje!“

Novinkou posledních  měsíců, která ovlivňuje rozesílání a především doručování Vašich e-mailů i v ČR je DMARC.

Že jste tuhle zkratku v životě neslyšeli? To vůbec nevadí. DMARC = Domain-based Message Authentication, Reporting and Conformance. Hm, stále nic? Není divu:) Náš Smartie pro Vás tuto zkratku nové technologie, která ovlivňuje doručování  e-mailů „volně“ přeložil pro lepší pochopení jako:

Démonická Mailová Adresa Rozzuří Cíl“

A co to znamená? Co je to taková démonická adresa?
Pro lepší pochopení se pojďme podívat, jak funguje rozesílání hromadných e-mailů.
Při odesílání své kampaně vyplňujete odesílací e-mailovou adresu. Pokud vyplňujete e-mailovou adresu, která patří k Vaší doméně, je vše v pořádku.  (Např. náš web je www.smartemailing.cz, naše e-mailové adresy jsou pak ve tvaru JMENO@smartemailing.cz)

Pokud ale používáte při hromadném rozesílání ze SmartEmailingu, (Mailchimpu, či jiné služby pro hromadné rozesílání e-mailů) svoji freemailovou adresu (např. jmeno.prijmeni@gmail.com) a posíláte ji příjemcům, kteří také používají freemail, stane se pro tyto příjemce Vaše e-mailová adresa „démonickou“. Jejich schránka totiž rozpozná, že jste k rozeslání nepoužili služby tohoto freemailu, ale jiné služby. Nebude odesílateli této zprávy důvěřovat a e-mail nedoručí.

Používáním freemailových adres v poli odesílatele snižujete šanci na doručení Vaší zprávy, poškozujete svoji „důvěryhodnost“  a zároveň můžete poškodit důvěryhodnost celé aplikace pro tyto freemailové účty.

Řešení je jednoduché. Používejte pro svou e-mailovou komunikaci doménovou e-mailovou adresu. Tedy adresu související s Vaší doménou. V dnešní době je udržování a registrace e-mailu otázkou pár korun. Např. na Wedos.cz  se dá pořídit měsíční hosting wbu a e-maily již za 25 Kč.

Pro zapomnětlivé připravujeme ve SmartEmailingu dvě opatření. Pokud budete chtít odeslat e-mailovou kampaň a jako odeslílatele vyplníte freemailovou adresu, upozorníme Vás, že Vaše zpráva nebude pravděpodobně doručena. Později přejdeme k úplnému blokování těchto adres při odesílání a nebude je možné použít. Z  naší strany se nejedná o znepříjemňování života našim uživatelům. Naopak. Chceme garantovat bezproblémové doručování Vašich e-mailů jejich příjemcům. 

Chcete vědět víc?

DMARC není žádné zlo. 🙂 Tady končí verze pro začátečníky a na řadu přichází odbornější jazyk.

DMARC je zkratka pro technickou specifikaci doménového protokolového ověřování e-mailových zpráv, jejich shody a následného hlášení.  Tuto specifikaci vytvořila skupina organizací se záměrem snížit potenciál zneužívatelnosti e-mailových adres.

DMARC standardizuje proces, kterým e-mailoví příjemci provádějí e-mailovou autentizaci pomocí známých SPF a DKIM mechanismů. To znamená, že odesílatelé a příjemci budou mít konzistentní výsledky ověřování pro své zprávy na AOL, Gmail, Hotmail, Yahoo!

Uživatelé nemohli doposud rozpoznat skutečnou zprávu od falešné, a pro velké poskytovatele poštovních schránek bylo velmi obtížné rozhodovat o tom, který e-mail doručí a který ne. Někdy rozhodli správně, někdy zahodili do spamu e-mail, který zde skončit neměl. DMARC řeší tyto problémy, pomáhá rozesílatelům e-mailů a příjemcům spolupracovat a lépe e-mail zabezpečit.

V praxi vlastně DMARC umožňuje majitelům domén říci příjemci, co má udělat se zprávami, které nemají jeho certifikaci. (Např. zahodit, označit jako spam, atd.)

Současně DMARC zpracovavá pouze odesílatele specifikovaného v řádku From: (odesílatel), což delá potíže všem e-mail marketingovým společnostem, ale také lidem, kteří odesílají zprávy přes své vlastní SMTP servery místo oficiálních SMTP serverů daných poskytovatelů.

Prvním velkým uživatelem této technologie bylo u nás yahoo.com. Aktuálně kontrolují DMARC záznamy yahoo.com, gmail.com, aol.com. Další se na to chystají.

Jediným aktuálním řešením je nepoužívat k odesílání kampaní
jakoukoli freemailovou adresu, jelikož je předpoklad,
že dříve či později začne DMARC využívat většina z nich.

 

 

Kateřina Fišerová

Pomáhala rozjet email marketingové strategie desítkám českých firem. Dnes je manažerkou a lídrem značky SmartEmailing, která je jedničkou na českém a slovenském trhu. Propaguje myšlenky efektivního email marketingu jako nástroje pro budování vztahu se zákazníky. Nesnáší SPAM a jako lektorku a spíkra ji můžete potkat na konferencích. Více se dozvíte na www.katkafiserova.cz.

Chcete podobné články najít přímo ve svém emailu?


Přidejte se k našim 32 845 odběratelům, kteří chtějí dělat email marketing chytře, více prodávat a mít více spokojených zákazníků.

Komentáře
  1. Pingback: Archiv novinek
  2. Antonín napsal:

    Přemýšlím, kde nastavit emailovou doménovou adresu, aby se změnila ve všech nastavených kampaních?

    • Markéta Danišová napsal:

      Dobrý den, Antoníne,
      můžete nás požádat o změnu loginu k účtu, v tom případě se u každého budoucího odeslání kampaně primárně nastaví jako odesilatel vlastník účtu, nebo si změníte u seznamů majitele na doménovou adresu a každou kampan odešlete jako majitel seznamu.
      U SK se Vám každá budoucí kampaň přednastaví podle loginu. SK stávající si musíte upravit buďto ve seznamech, nebo u každé SK zvlášť, podle nastavení.
      Hezký den, Markéta

  3. Marie napsal:

    to je hezké, jenže doménovou adresu nepoužívám už několik let. používám gmail na všechnu svou soukromou i firemní komunikaci. gmail mi vyhovuje, znám už prostředí, používám v něm i další služby a chci ho používat dál. když zadám jako odesílatele doménovou adresu, spousta klientek mi na ni bude odpovídat. a já bych tak musela obsluhovat dvě emailové schránky, což mi přijde ztráta času. když si dám do doménové adresy přeposílání, odpovědi klientek mi sice přijdou do gmailu, ale já už na ně nemohu pouze „odpovědět“, protože to bych si jen poslala do té doménové schránky zpět. tak mi poraďte nějaké elegantní a jednoduché řešení…

    • Martin Strouhal napsal:

      Dobrý den, při odeslání kampaně můžete zvolit i email pro odpovědi.
      Jako odesilatele vyplníte něco, co není freemailové, do adresy pro odpověď svůj gmail. Když pak příjemce klikně na „Odpovědět“, v adrese se vyplní gmailová adresa a Vám stačí obsluhovat jednu schránku 🙂

    • Katka Fišerová napsal:

      Marie, absolutně Vám rozumím. 🙂
      Taky jsem byla zvyklá komunikovat primárně ze své freemailové adresy. Pokroku technologie se ale nevyhneme. Dívám se, že už Vám Martin odepsal tip na možné řešení. Klientky v odesílateli stejně uvidí Vaše jméno a časem si zvyknou. Chtěla jsem jen říct, že v tom rozhodně nejste sama. 🙂

      • Marie Marešová napsal:

        No, zdá se, že už Vaše doporučení dnes není k ničemu. V SE je od včera zablokované jakékoliv zadání adresy na gmailu, takže nemohu tuto adresu zadat jako email pro odpovědi. A tudíš, pokud to nezměníte, budu nucena začít používat pro komunikaci s klienty 2 adresy zároveň – jednu, na kterou jsou všichni zvyklí a druhou na doméně…. chápete, že nastane chaos…

  4. František napsal:

    Moc jsem to nepochopil. Pokud SmartEmailing posílá kampaň, tak jí posílá ze svého serveru (a nebo z jiného), ale nikdy z mojí domény. Tak že se adresa z From nikdy nemůže schodovat z adresou serveru, z kterého se posílá kampaň.
    Seznam.cz také přechází na DMARC?

    • Lukas Pour napsal:

      Dobry den,

      SmartEmailing stejne jako dalsi e-mail marketingove sluzby pouziva k odesilani zprav vlastni servery a interni domeny pro komunikaci. Diky tomu se nemohou Vase domeny a e-maily dostat na blacklist a veskerou technickou cast muzeme obstaravat sami.

      Seznam.cz zatim na DMARC nepresel, ale sance, ze se tak stane jsou. Doporucoval bych proto seznam.cz e-maily postupne prestat pouzivat.

      Abych to uvedl na prikladu, tak majitel domeny yahoo.com ted specifikoval, ze vsechny e-maily, ktere nejsou odeslane pres jejich servery jsou nepovolene a prijimaci servery je maji zahodit. Toto je tedy hlavni problem.

      Toto si muze specifikovat kazdy majitel domeny, pokud tedy nastavite toto i pro svou domenu, pak je potreba do vyjimek pridat servery SmartEmailingu. U freemailovych domen, kde nemate moznost cokoli zmenit je toto nemozne a proto nedoporucujeme je pouzivat k odesilani kampani.

  5. J. Kořenek napsal:

    zase další návod, jak se účinně bránit proti spamování Vám podobných rozesílačů bince? Zákon ukládá si PŘEDEM vyžádat souhlas se zasíláním obchodních sdělení a všechny tyto služby to zcela ignorují. Nejspíš bude potřeba vymyslet účinnější ochranu…

  6. Miluška napsal:

    Dobrý den, k odesílání mailů používáme výhradně doménové adresy, ale naše maily padají do spamů stejně. Děláme někde chybu? Dá se tomu předejít? Můžeme něco zlepšit? Doručitelnost našich mailů ze SM je asi pětina, což mi přijde moc, moc málo… děkuji za radu! Miluška

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *