Úspěšný e-mailing od základů: vytvořte účinnou strategii a stanovte požadavky

Posílání e-mailů je jedním z nejúčinnějších způsobů online marketingu s potenciálem vydělávat. Pokud ale vaše zprávy přistávají ve schránkách příjemců jako neřízené střely, těžko můžete čekat skvělé výsledky. Důležitou součástí e-mail marketingu je proto příprava strategie.

Co to je strategie?

Strategie e-mailingu je dokument, do kterého si budete zaznamenávat aktuální stav e-mailingu, zhodnocení a návrhy na zlepšení. Definujete segmenty a rozplánujete jednotlivé kampaně, jejich cíle i cíle celého e-mailingu.

Strategii je vhodné vypracovat před další etapou e-mail marketingu nebo v samém začátku. Nemusí se přitom jednat jen o situaci, kdy s e-mailingem začínáte. Stejně tak se vyplatí k e-mailingu rozjetému bez strategie, kde pomůže vychytat nedostatky, formulovat dosud neurčené cíle a zrevidovat jejich dosahování.

Kompletní strategie by na samém startu měla obsahovat:

  • audit stávajících e-mailů (pokud jsou),
  • aktuální stav, zhodnocení a návrhy na zlepšení,
  • cíle e-mail marketingu,
  • definování segmentů,
  • plánování kampaní,
  • možnosti získávání kontaktů.

Na co se ve strategii zaměřit?

Audit stávajících e-mailů

Pokud už e-mail marketing nějakou dobu provozujete, ale zatím bez očekávaných výsledků, audit vám pomůže odhalit možné příčiny neúspěchu. Neposílali jste lidem příliš mnoho prodejních e-mailů, které by je mohly odradit? Měla pro ně vaše pošta nějaký přínos a jsou vůbec vaše e-mailová sdělení konzistentní v rámci značky?

Se statistikami vám pomůže e-mailingový nástroj, který byste měli začít používat co nejdřív. Které e-maily zůstávaly bez povšimnutí a které lidi naopak rádi otevírali? A byly vůbec takové? Čísla vám při auditu hodně napoví.

Cíle e-mail marketingu

S úspěšností e-mailů, které svým odběratelům posíláte, vám pomohou vhodně stanovené cíle. Pokud je máte jasně formulované, lépe se vám bude určovat strategie k jejich dosažení – a to na úrovni jednotlivých kampaní i e-mailingu jako takového. Budete si moct snáze určit témata, podobu nebo třeba četnost odesílání zpráv.

Cíle by měly být dostatečně konkrétní a ideálně měřitelné. Můžete se zaměřit na míru proklikovosti nebo počet lidí odebírajících váš newsletter dosažený za určité období. Tady mějte na paměti, že kvantita vždy nemusí znamenat kvalitu, ale o tom o pár řádků níže.

Typickým průkazným ukazatelem splněných cílů je obrat, který vám váš e-mailing pomůže dosáhnout. Jindy to může být zvýšení poptávek, větší množství zakázek, budování povědomí o značce nebo třeba návštěvnost na vámi pořádané akci.

Možnosti získávání kontaktů

Kontakty je ale potřeba získávat podle platné legislativy a tak, aby vám to přinášelo platné výsledky. K čemu vám bude spamování obrovského množství příjemců, které vaše e-maily nezajímají a nebudou je tedy ani otevírat? Mnohem lepší je o něco užší skupina adresátů, kteří si vaše newslettery oblíbí a budou jejich prostřednictvím provádět požadované akce.

Férovou metodou získání e-mailu od návštěvníka vašich stránek je kontaktní formulář výměnou za užitečné informace nebo jakýkoli jiný lákavý obsah. Mezi ty nejoblíbenější způsoby nabízeného materiálu patří:

  • e-booky,
  • vytvoření účtu s následným čerpáním výhod,
  • slevy nebo soutěže,
  • zapojení do testu nebo analýzy
  • odemknutí dokončení článků nebo bonusového obsahu,
  • příspěvky do diskuzí.

Možná ale sami přijdete na způsob, který bude nejlépe odpovídat právě vašemu podnikání nebo stylu komunikace se zákazníky. Čím lépe odhadnete jejich potřeby, tím více se vaše e-mailová databáze bude rozrůstat.

Zužitkovat databázi kontaktů na maximum vám pak pomůže segmentace. Adresáty segmentujte podle demografických údajů, zájmů nebo nákupních fází. Díky tomu jim budete moct posílat materiály s větší šancí zaujmout, a tedy splnit co možná nejvíce svůj účel.

Proč je tak důležité si strategii e-mailingu vytvořit?

Přehledná a jasně definovaná strategie vám umožní lépe rozplánovat úkoly do budoucna. Podle dokumentu budete krok za krokem postupovat a kontrolovat, zda vaše plány vychází.

Do strategie zpracované v dokumentu můžete například na základě průběžných hodnocení dále sahat a upravovat ji. Máte možnost se k ní vrátit v jakékoli fázi e-mailingu a třeba ji sdílet se svými spolupracovníky. Budete ji moct mít stále na očích a jen tak se neztratí ani nezapadne, jako se vám to možná už někdy stalo s poznámkami napsanými na papíře.

Nemusíte na to být sami

S alespoň minimálními znalostmi o e-mail marketingu zvládne člověk vytvořit dostatečně kvalitní strategii sám. Průměrná tvorba dokumentu strategie s auditem si vyžádá asi 10–20 hodin práce.

Pokud si na tvorbu strategie sami nevěříte, vždy se můžete obrátit na někoho, kdo se e-mailingem odborně zabývá. Dobrý e-mail marketér za vás vyřeší nejen samotnou strategii, ale také následnou realizaci, která povede k lepším výsledkům.

Vaše e-maily tak budou přinášet radost vám i vašim odběratelům a hlavně splňovat to hlavní, co si od nich slibujete – vydělávat.

Kateřina Fišerová

Pomáhala rozjet email marketingové strategie desítkám českých firem. Dnes je manažerkou a lídrem značky SmartEmailing, která je jedničkou na českém a slovenském trhu. Propaguje myšlenky efektivního email marketingu jako nástroje pro budování vztahu se zákazníky. Nesnáší SPAM a jako lektorku a spíkra ji můžete potkat na konferencích. Více se dozvíte na www.katkafiserova.cz.

Chcete podobné články najít přímo ve svém emailu?


Přidejte se k našim 32 722 odběratelům, kteří chtějí dělat email marketing chytře, více prodávat a mít více spokojených zákazníků.

Komentáře
  1. alarmsinwindows napsal:

    Get this homepage and learn all the ideas for adding this alarm feature at your windows 10 OS desktop computer and this online tutorial going to help you step by step.

  2. services napsal:

    Support = smaller class size, reduce non-teaching related work, increase professional time to collaborate with other teachers, professional time to pursue courses which train teachers on these principles.

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů