Úspěšný e-mailing od základů: vytvořte účinnou strategii a stanovte požadavky

Posílání e-mailů je jedním z nejúčinnějších způsobů online marketingu s potenciálem vydělávat. Pokud ale vaše zprávy přistávají ve schránkách příjemců jako neřízené střely, těžko můžete čekat skvělé výsledky. Důležitou součástí e-mail marketingu je proto příprava strategie.

Co to je strategie?

Strategie e-mailingu je dokument, do kterého si budete zaznamenávat aktuální stav e-mailingu, zhodnocení a návrhy na zlepšení. Definujete segmenty a rozplánujete jednotlivé kampaně, jejich cíle i cíle celého e-mailingu.

Strategii je vhodné vypracovat před další etapou e-mail marketingu nebo v samém začátku. Nemusí se přitom jednat jen o situaci, kdy s e-mailingem začínáte. Stejně tak se vyplatí k e-mailingu rozjetému bez strategie, kde pomůže vychytat nedostatky, formulovat dosud neurčené cíle a zrevidovat jejich dosahování.

Kompletní strategie by na samém startu měla obsahovat:

  • audit stávajících e-mailů (pokud jsou),
  • aktuální stav, zhodnocení a návrhy na zlepšení,
  • cíle e-mail marketingu,
  • definování segmentů,
  • plánování kampaní,
  • možnosti získávání kontaktů.

Na co se ve strategii zaměřit?

Audit stávajících e-mailů

Pokud už e-mail marketing nějakou dobu provozujete, ale zatím bez očekávaných výsledků, audit vám pomůže odhalit možné příčiny neúspěchu. Neposílali jste lidem příliš mnoho prodejních e-mailů, které by je mohly odradit? Měla pro ně vaše pošta nějaký přínos a jsou vůbec vaše e-mailová sdělení konzistentní v rámci značky?

Se statistikami vám pomůže e-mailingový nástroj, který byste měli začít používat co nejdřív. Které e-maily zůstávaly bez povšimnutí a které lidi naopak rádi otevírali? A byly vůbec takové? Čísla vám při auditu hodně napoví.

Cíle e-mail marketingu

S úspěšností e-mailů, které svým odběratelům posíláte, vám pomohou vhodně stanovené cíle. Pokud je máte jasně formulované, lépe se vám bude určovat strategie k jejich dosažení – a to na úrovni jednotlivých kampaní i e-mailingu jako takového. Budete si moct snáze určit témata, podobu nebo třeba četnost odesílání zpráv.

Cíle by měly být dostatečně konkrétní a ideálně měřitelné. Můžete se zaměřit na míru proklikovosti nebo počet lidí odebírajících váš newsletter dosažený za určité období. Tady mějte na paměti, že kvantita vždy nemusí znamenat kvalitu, ale o tom o pár řádků níže.

Typickým průkazným ukazatelem splněných cílů je obrat, který vám váš e-mailing pomůže dosáhnout. Jindy to může být zvýšení poptávek, větší množství zakázek, budování povědomí o značce nebo třeba návštěvnost na vámi pořádané akci.

Možnosti získávání kontaktů

Kontakty je ale potřeba získávat podle platné legislativy a tak, aby vám to přinášelo platné výsledky. K čemu vám bude spamování obrovského množství příjemců, které vaše e-maily nezajímají a nebudou je tedy ani otevírat? Mnohem lepší je o něco užší skupina adresátů, kteří si vaše newslettery oblíbí a budou jejich prostřednictvím provádět požadované akce.

Férovou metodou získání e-mailu od návštěvníka vašich stránek je kontaktní formulář výměnou za užitečné informace nebo jakýkoli jiný lákavý obsah. Mezi ty nejoblíbenější způsoby nabízeného materiálu patří:

  • e-booky,
  • vytvoření účtu s následným čerpáním výhod,
  • slevy nebo soutěže,
  • zapojení do testu nebo analýzy
  • odemknutí dokončení článků nebo bonusového obsahu,
  • příspěvky do diskuzí.

Možná ale sami přijdete na způsob, který bude nejlépe odpovídat právě vašemu podnikání nebo stylu komunikace se zákazníky. Čím lépe odhadnete jejich potřeby, tím více se vaše e-mailová databáze bude rozrůstat.

Zužitkovat databázi kontaktů na maximum vám pak pomůže segmentace. Adresáty segmentujte podle demografických údajů, zájmů nebo nákupních fází. Díky tomu jim budete moct posílat materiály s větší šancí zaujmout, a tedy splnit co možná nejvíce svůj účel.

Proč je tak důležité si strategii e-mailingu vytvořit?

Přehledná a jasně definovaná strategie vám umožní lépe rozplánovat úkoly do budoucna. Podle dokumentu budete krok za krokem postupovat a kontrolovat, zda vaše plány vychází.

Do strategie zpracované v dokumentu můžete například na základě průběžných hodnocení dále sahat a upravovat ji. Máte možnost se k ní vrátit v jakékoli fázi e-mailingu a třeba ji sdílet se svými spolupracovníky. Budete ji moct mít stále na očích a jen tak se neztratí ani nezapadne, jako se vám to možná už někdy stalo s poznámkami napsanými na papíře.

Nemusíte na to být sami

S alespoň minimálními znalostmi o e-mail marketingu zvládne člověk vytvořit dostatečně kvalitní strategii sám. Průměrná tvorba dokumentu strategie s auditem si vyžádá asi 10–20 hodin práce.

Pokud si na tvorbu strategie sami nevěříte, vždy se můžete obrátit na někoho, kdo se e-mailingem odborně zabývá. Dobrý e-mail marketér za vás vyřeší nejen samotnou strategii, ale také následnou realizaci, která povede k lepším výsledkům.

Vaše e-maily tak budou přinášet radost vám i vašim odběratelům a hlavně splňovat to hlavní, co si od nich slibujete – vydělávat.

Kateřina Fišerová

Pomáhala rozjet email marketingové strategie desítkám českých firem. Dnes je manažerkou a lídrem značky SmartEmailing, která je jedničkou na českém a slovenském trhu. Propaguje myšlenky efektivního email marketingu jako nástroje pro budování vztahu se zákazníky. Nesnáší SPAM a jako lektorku a spíkra ji můžete potkat na konferencích. Více se dozvíte na www.katkafiserova.cz.

Chcete podobné články najít přímo ve svém emailu?


Přidejte se k našim 27 393 odběratelům, kteří chtějí dělat email marketing chytře, více prodávat a mít více spokojených zákazníků.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *