Poslední volná místa na školení PRÁVO V E-MAILINGU (27. 4.)

Úspěšný e-mailing od základů: vytvořte účinnou strategii

Posílání e-mailů je jedním z nejúčinnějších způsobů online marketingu s potenciálem vydělávat. Pokud ale vaše zprávy přistávají ve schránkách příjemců jako neřízené střely, těžko můžete čekat skvělé výsledky. Důležitou součástí e-mail marketingu je proto příprava strategie.

Co to je strategie?

Strategie e-mailingu je dokument, do kterého si budete zaznamenávat aktuální stav e-mailingu, zhodnocení a návrhy na zlepšení. Definujete segmenty a rozplánujete jednotlivé kampaně, jejich cíle i cíle celého e-mailingu.

Strategii je vhodné vypracovat před další etapou e-mail marketingu nebo v samém začátku. Nemusí se přitom jednat jen o situaci, kdy s e-mailingem začínáte. Stejně tak se vyplatí k e-mailingu rozjetému bez strategie, kde pomůže vychytat nedostatky, formulovat dosud neurčené cíle a zrevidovat jejich dosahování.

Kompletní strategie by na samém startu měla obsahovat:

Na co se ve strategii zaměřit?

Audit stávajících e-mailů

Pokud už e-mail marketing nějakou dobu provozujete, ale zatím bez očekávaných výsledků, audit vám pomůže odhalit možné příčiny neúspěchu. Neposílali jste lidem příliš mnoho prodejních e-mailů, které by je mohly odradit? Měla pro ně vaše pošta nějaký přínos a jsou vůbec vaše e-mailová sdělení konzistentní v rámci značky?

Se statistikami vám pomůže e-mailingový nástroj, který byste měli začít používat co nejdřív. Které e-maily zůstávaly bez povšimnutí a které lidi naopak rádi otevírali? A byly vůbec takové? Čísla vám při auditu hodně napoví.

Cíle e-mail marketingu

S úspěšností e-mailů, které svým odběratelům posíláte, vám pomohou vhodně stanovené cíle. Pokud je máte jasně formulované, lépe se vám bude určovat strategie k jejich dosažení – a to na úrovni jednotlivých kampaní i e-mailingu jako takového. Budete si moct snáze určit témata, podobu nebo třeba četnost odesílání zpráv.

Cíle by měly být dostatečně konkrétní a ideálně měřitelné. Můžete se zaměřit na míru proklikovosti nebo počet lidí odebírajících váš newsletter dosažený za určité období. Tady mějte na paměti, že kvantita vždy nemusí znamenat kvalitu, ale o tom o pár řádků níže.

Typickým průkazným ukazatelem splněných cílů je obrat, který vám váš e-mailing pomůže dosáhnout. Jindy to může být zvýšení poptávek, větší množství zakázek, budování povědomí o značce nebo třeba návštěvnost na vámi pořádané akci.

Možnosti získávání kontaktů

Kontakty je ale potřeba získávat podle platné legislativy a tak, aby vám to přinášelo platné výsledky. K čemu vám bude spamování obrovského množství příjemců, které vaše e-maily nezajímají a nebudou je tedy ani otevírat? Mnohem lepší je o něco užší skupina adresátů, kteří si vaše newslettery oblíbí a budou jejich prostřednictvím provádět požadované akce.

Férovou metodou získání e-mailu od návštěvníka vašich stránek je kontaktní formulář výměnou za užitečné informace nebo jakýkoli jiný lákavý obsah. Mezi ty nejoblíbenější způsoby nabízeného materiálu patří:

  • e-booky,
  • vytvoření účtu s následným čerpáním výhod,
  • slevy nebo soutěže,
  • zapojení do testu nebo analýzy
  • odemknutí dokončení článků nebo bonusového obsahu,
  • příspěvky do diskuzí.

Možná ale sami přijdete na způsob, který bude nejlépe odpovídat právě vašemu podnikání nebo stylu komunikace se zákazníky. Čím lépe odhadnete jejich potřeby, tím více se vaše e-mailová databáze bude rozrůstat.

Zužitkovat databázi kontaktů na maximum vám pak pomůže segmentace. Adresáty segmentujte podle demografických údajů, zájmů nebo nákupních fází. Díky tomu jim budete moct posílat materiály s větší šancí zaujmout, a tedy splnit co možná nejvíce svůj účel.

Proč je tak důležité si strategii e-mailingu vytvořit?

Přehledná a jasně definovaná strategie vám umožní lépe rozplánovat úkoly do budoucna. Podle dokumentu budete krok za krokem postupovat a kontrolovat, zda vaše plány vychází.

Do strategie zpracované v dokumentu můžete například na základě průběžných hodnocení dále sahat a upravovat ji. Máte možnost se k ní vrátit v jakékoli fázi e-mailingu a třeba ji sdílet se svými spolupracovníky. Budete ji moct mít stále na očích a jen tak se neztratí ani nezapadne, jako se vám to možná už někdy stalo s poznámkami napsanými na papíře. 

Nemusíte na to být sami

S alespoň minimálními znalostmi o e-mail marketingu zvládne člověk vytvořit dostatečně kvalitní strategii sám. Průměrná tvorba dokumentu strategie s auditem si vyžádá asi 10–20 hodin práce.

Pokud si na tvorbu strategie sami nevěříte, vždy se můžete obrátit na někoho, kdo se e-mailingem odborně zabývá. Dobrý e-mail marketér za vás vyřeší nejen samotnou strategii, ale také následnou realizaci, která povede k lepším výsledkům.

Vaše e-maily tak budou přinášet radost vám i vašim odběratelům a hlavně splňovat to hlavní, co si od nich slibujete – vydělávat.

Kateřina Fišerová
Kateřina Fišerová

Vůdčí osobnost SmartEmailingu, místopředsedkyně The Human Potential Academy z.s., zakládající členka spolku Šťastné Česko a spoluzakladatelka módní značky Ilka fashion. Jejím cílem je pomáhat klientům s dosahováním lepších výsledků z e-mailových kampaní, vzdělávat širokou veřejnost v oblasti e-mail marketingu a podporovat české a slovenské firmy v růstu.

Kateřina Fišerová

Vůdčí osobnost SmartEmailingu, místopředsedkyně The Human Potential Academy z.s., zakládající členka spolku Šťastné Česko a spoluzakladatelka módní značky Ilka fashion. Jejím cílem je pomáhat klientům s dosahováním lepších výsledků z e-mailových kampaní, vzdělávat širokou veřejnost v oblasti e-mail marketingu a podporovat české a slovenské firmy v růstu.

Přejete si podobné články najít přímo ve svém e‑mailu?

Vyplňte prosím své údaje

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.

Stáhněte si E-book: E-mail Marketing? Raketový pohon vaší zákaznické retence zdarma

Vyplňte prosím své údaje

Vyplňte prosím své údaje

Vaše osobní údaje zpracováváme podle těchto zásad zpracování osobních údajů.

Stáhněte si CHECKLIST zdarma

Stáhněte si CHECKLIST zdarma

E-MAILOVÝ KALENDÁŘ
NA ROK 2024

Registrace na workshop

Stáhněte si VÁNOČNÍ CHECKLIST zdarma

Stáhněte si VÁNOČNÍ CHECKLIST zdarma

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.

Stáhněte si VÁNOČNÍ CHECKLIST zdarma

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.

Vyplňte prosím své údaje

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.

Vyplňte prosím své údaje

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.

Vyplňte prosím své údaje

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.