E-mail slaví 50. narozeniny

Těžko spočítat, kolikrát někdo e-mail prohlásil za mrtvý. Nikdy se tak nestalo, naopak. V dnešní době si bez e-mailu na internetu neobjednáte nic. Pokud nám historie e-mailu něco může napovědět, pak je to jediné. E-mail v dohledné době nikam nezmizí. Pojďme si historii k jeho krásným kulatým narozeninám alespoň stručně proletět. 

Jak to začalo

V roce 1971 softwarový inženýr Ray Tomlinson představil symbol „@“ pro směrování elektronické pošty mezi různými počítači v rámci systému ARPANET, což je předchůdce celosvětového webu. Díky tomu je Tomlinson považován za vynálezce e-mailu

Jeho systém umožnil výměnu zpráv mezi výzkumníky na místech jako MIT, Purdue, Stanford a USC.

Dnes, 50 let poté, co Tomlinson tento symbol @ přidal do naší slovní zásoby, zavináč stále používáme

Nastavení standardů

O 2 roky později společnost DARPA (významný hráč v historii e-mailu) navrhla řadu standardních funkcí pro e-mailový systém. V roce 1977 byly dokončeny standardy elektronické pošty pro většinu z toho, co dnes známe.

To zahrnuje pole „Komu“, „Od“ a možnost přeposílat e-maily příjemcům, kteří nebyli v původním e-mailu osloveni.

E-mail jako základní funkce

Další významný milník proběhl o bezmála 20 let později. V roce 1993 byla spuštěna služba AOL. Internetovou korespondenci proměnila z doplňku na základní funkci. Jako první nabídla bezplatné e-mailové adresy jako součást domácí internetové telefonické služby pro osobní počítače.

Rozšíření e-mailu po celém světě

Jestliže se e-mail stal díky službě AOL oblíbeným, v roce 1996 se stal všudypřítomným. Zasadil se o to Hotmail.

Díky Hotmailu mohl mít vlastní e-mailovou adresu kdokoliv s připojením k internetu. Lidé je začali ve velkém zakládat. Hotmail zájmu marketingově využil a do každé spodní části e-mailu přidal malý odkaz s nápisem: „P.S. Miluji tě. Získejte zde svůj bezplatný e-mail.Tento odkaz přivedl k e-mailu miliony lidí

Nástup Gmailu

Gmail zahájil svou bezplatnou službu Gmail 1. dubna 2004 za velké fanfáry v médiích. Jako bonus zahájila společnost Google nabídku plného 1 GB úložiště, tedy mnohonásobně více než kdokoliv jiný do té doby.

Gmail byl navržen zásadně odlišně než ostatní. Mezi rozdíly patřila originální možnost zasílání zpráv, nová pravidla a vestavěná funkce vyhledávání, která fungovala výrazně lépe než její konkurenti. Navíc nastolil systém štítků místo „složek“.

Jak vypadá e-mail dnes

V historii jsme se mohli setkat s mnoha “zaručenými vrahy e-mailů”. Ať už jde o SMS, sociální média, Slack, Teams, Messenger nebo třeba Discord. Žádný zdánlivý konkurent ale v náhradě e-mailu ani zdaleka neuspěl. 

Užívání a oblíbenost e-mailu rok od roku stoupá. Jeho nespornou výhodou je, že ho nikdo nevlastní a stal se zcela běžným identifikátorem pro registraci při jakýchkoli online úkonech. Bez e-mailové adresy si dnes zboží neobjednáte.

Po celém světě posíláme téměř 300 miliard e-mailů denně. Téměř jeden z pěti lidí na celém světě používá Gmail.

Jana Kaminská

Janča se v marketingu pohybuje přes 5 let, především jako marketingová a PPC specialistka. Ve SmartEmailingu tvoří obsah, spravuje sociální sítě a dohlíží na celkové fungování marketingu. Marketing (především ve SmartEmailingu) je pro Janču práce i koníček. Ráda si načítá nové trendy a testuje, co funguje.

Chcete podobné články najít přímo ve svém emailu?


Přidejte se k našim 21 140 odběratelům, kteří chtějí dělat email marketing chytře, více prodávat a mít více spokojených zákazníků.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů