![jak na psaní úspěšných e-mailů](https://www.smartemailing.cz/wp-content/uploads/2023/04/Jak_psat_e-maily-1024x535.jpg)
![jak na psaní úspěšných e-mailů](https://www.smartemailing.cz/wp-content/uploads/2023/04/Jak_psat_e-maily-1024x535.jpg)
Začínáte s psaním newsletterů? Nebo je píšete běžně a chcete zlepšit jejich textaci? V dnešním článku odhalíme, jak psát správně předmět e-mailu, preheader, obsah e-mailu i Call to action tlačítka.
Předmět e-mailu
Je to první, co odběratel vašeho newsletteru vidí ve své schránce. Podle předmětu se rozhoduje, jestli
e-mail otevře, neotevře nebo označí jako spam.
Co se hodí vědět:
- 69 % příjemců e-mailů označuje e-mail jako spam jen podle předmětu.1
- 46 % lidí otevírá e-maily na mobilu.2
- 47 % marketérů uvádí, že testují různé předměty e-mailů, aby optimalizovali výkon svých e-mailů.3
![](https://www.smartemailing.cz/wp-content/uploads/2023/05/subject-1024x535.jpg)
![](https://www.smartemailing.cz/wp-content/uploads/2023/05/subject-1024x535.jpg)
16 tipů pro předměty e-mailů
Toto jsou rady, které jsme ověřili v praxi.
- Má předmět
Ano, čtete správně. Někdo posílá newsletter i bez předmětu. 😉 Některým brandům to může fungovat, ale z našich zkušeností to nedoporučujeme.
- Je stručný a jasný
Ideálně do 40 znaků, aby se zobrazil na všech zařízeních.
- Obsahuje výzvu (CTA)
Pouze dnes. Sleva na … Stihněte XY,… Věděli jste, že…?
- Prozrazuje, co najdete uvnitř
Láká třeba na zajímavosti, video, praktické rady nebo promo kód.
- Oslovuje vás
Uvádí vaše křestní jméno, příjmení nebo vaši firmu.
- Je znepokojující
Odhaluje něco šokujícího (např. spojení “interní komunikace” nebo “přísně tajné”).
- Je od vaší oblíbené osobnosti/firmy
Píšete za firmu? Uvádějte jméno člověka z firmy, ne pouze brand.
- Obsahuje slovesa
Zjistěte. Začněte. Stihněte.
- Dává vám pocit výjimečnosti
Například textací: „Jen pro Vás, Katko.”
- Obsahuje čísla
„Jak jsme zvedli obrat o 200 %?”
- Není celý VELKÝMI písmeny a s !!!!!!!
To odrazuje lidi i antispamové kontroly (tady najdete naše antispamová doporučení).
- Nepoužívá slovo newsletter
Protože to snižuje open rate.4
- (Ne)obsahuje emotikony
Na to se názory i studie liší.5 Nejlepší je to otestovat přímo na vaší cílové skupině.
- Klade otevřené otázky
„Kam se chystáte letos na dovolenou?”
„Jak budete trávit Vánoce?”
„Co je váš dream job?”
- Neslibuje nemožné
Nechvástá se, že díky radám v něm za týden zhubnete 30 kg nebo vyděláte 10 milionů korun.
- Je vtipný & hravý
Pokud to má vaše cílová skupina ráda a je to součástí vaší tonality. Newsletter by měl být psaný stejnou tonalitou jako vaše ostatní marketingové kanály (web, sociální sítě, propagační materiály,…). Ideální je na to mít manuál tonality.6
- Příklady hravých předmětů:
„Čerstvější už být nemohou. Uplavaly by.” Newsletter s nabídkou čerstvých ryb (Rohlík.cz)
„Honzo, ukaž, že nejsi máslo! Trička nejen pro náplavy jsou opět skladem (Bastard.cz)
„Jedna dvě, Kanibal jde, Kanibal si jde pro tebe” (Knihy Dobrovský)
![](https://www.smartemailing.cz/wp-content/uploads/2023/05/mobil-1024x535.jpg)
![](https://www.smartemailing.cz/wp-content/uploads/2023/05/mobil-1024x535.jpg)
Jak na váš skvělý předmět e-mailu
V těchto 5 krocích bude vymýšlení vašeho dalšího předmětu hračka. Odpovězte si na následující otázky:
- Co je účel e-mailu?
Zmiňte účel e-mailu hned v předmětu. Nebo ho použijte jako základ pro brainstorming. Neříkejte to samé v předmětu, co píšete v preheaderu. - Na jakou výzvu k akci vaši odběratelé slyší?
Je to sleva? Deadline? Něco zdarma? Zmiňte to. - Navrhněte několik předmětů
Používejte různá slova, čísla nebo emoce (podle cílové skupiny). Vyhněte se spamovým slovům (např. dolar, sex, viagra, kredit,…). - Požádejte kolegy o zpětnou vazbu
Mít druhý názor vám dá další úhel pohledu. - Proveďte A/B test předmětu (na aktivních kontaktech)
Ten předmět, který bude mít lepší výsledky, pak rozešlete na zbytek databáze kontaktů.
![](https://www.smartemailing.cz/wp-content/uploads/2023/05/Smart-Emailing-Portraits-2048px-00175-1024x683.jpg)
![](https://www.smartemailing.cz/wp-content/uploads/2023/05/Smart-Emailing-Portraits-2048px-00175-1024x683.jpg)
Preheader e-mailu
Preheader (hlavička nebo také záhlaví) se nachází v horní části e-mailových šablon. Ve schránce se zobrazuje hned vedle předmětu e-mailu. Je to důležitá a často podceňovaná část e-mailu. Proč? Výstižný a lákavý Preheader často rozhoduje o tom, jestli si příjemce doručený e-mail otevře.
Proč používat Preheader?
- Doplňuje předmět e-mailu, čímž pomáhá příjemci se lépe orientovat v záplavě dalších zpráv ve schránce.
- Dokáže zvýšit zájem o otevření e-mailu.
- Může vyzdvihnout konkurenční výhodu (například dopravné zdarma) nebo vyzvat zákazníka k akci.
- Podporuje důvěryhodnost (třeba oslovením jménem).
- Působí profesionálněji, než když je místo něj odkaz na online verzi (zobrazit e-mail v prohlížeči) či prázdné pole.
![proč používat preheader](https://www.smartemailing.cz/wp-content/uploads/2023/04/preheader_e-mailu.png)
![proč používat preheader](https://www.smartemailing.cz/wp-content/uploads/2023/04/preheader_e-mailu.png)
Jak napsat Preheader
Buďte struční
Na upoutání pozornosti publika máte jen několik slov, proto se ujistěte, že je vaše hlavička stručná a jasná.
Lákejte
Napište ho tak, aby doplňoval předmět. Použijte ho k poskytnutí dalších informací o obsahu e-mailu, ať má příjemce chuť e-mail otevřít.
Používejte jazyk zaměřený na akci
Vyzvěte příjemce k akci tím, že použijete výrazná akční slovesa (více v části o Call to action).
Přizpůsobte si ho
Personalizace je v e-mail marketingu klíčová, proto zvažte použití jména příjemce nebo jiných personalizovaných informací v záhlaví.
Testujte
Různé hlavičky, ať víte, která na vaše odběratele funguje lépe.
Pár příkladů Preheaderů:
- Předmět: Získejte 20% slevu na další nákup.
Preheader: Chybíte nám! Vraťte se a ušetřete na svých oblíbených produktech. - Předmět: Nové modely na skladě.
Preheader: Podívejte se na nejnovější kolekci.
Obsah e-mailu
Úspěšné newslettery mají společné znaky. Víte jaké?
Znají svou cílovou skupinu
A tak se věnují jejím problémům, přáním, potřebám, koníčkům,… To ovlivňuje jejich grafiku, tonalitu i četnost rozesílek. Takže vlastně celou e-mailovou strategii. 😉
Jsou jednotné
Drží jednotnou tonalitu textu i grafiku napříč e-mailovými kampaněmi.
Obsahují hodnotný obsah
Tipy, informace, zajímavé produkty, pozvánky, videa, návody,…
Chodí ve správný čas (pro cílovou skupinu)
Pro někoho to je v 7 ráno, pro jiného ve 12 nebo 21h.
TIP: SmartEmailing tohle dilema vyřeší za vás, protože každému odběrateli přijde váš e-mail v tu denní dobu, kdy nejčastěji otevírá svou e-mailovou schránku.
![](https://www.smartemailing.cz/wp-content/uploads/2023/05/Smart-Emailing-Portraits-2048px-00278-1024x683.jpg)
![](https://www.smartemailing.cz/wp-content/uploads/2023/05/Smart-Emailing-Portraits-2048px-00278-1024x683.jpg)
Chodí tak akorát často (pro cílovou skupinu)
Zpravodajské denně, jiné týdně, další měsíčně nebo podle nákupního chování. Záleží na obsahu a cílové skupině.
Netlačí na prodej
Brandový neprodejní e-mail, který souvisí s hodnotami vaší cílové skupiny i vaší firmy (např. s 1 Call to action tlačítkem nebo slevovým kuponem), dokáže vydělat více peněz než čistě prodejní e-mail s mnoha produkty.
Předešlých 6 rad promítněte do vašich rozesílek a uvidíte, co to udělá s metrikami.
Ukázka z naší případové studie pro Samostatné dítě
![zohledněte cílovou skupinu a obsah](https://www.smartemailing.cz/wp-content/uploads/2023/04/pripadova_studie_Samostatne_dite-1024x253.png)
![zohledněte cílovou skupinu a obsah](https://www.smartemailing.cz/wp-content/uploads/2023/04/pripadova_studie_Samostatne_dite-1024x253.png)
I díky tomu kampaně sklidily úspěch (viz statistiky výše).
Textace Call to action tlačítka
Důležitou součástí newsletterů jsou výzvy k akci v tlačítkách. Pojďme si je trochu rozebrat.
Cíl Call to action
Jako první si ujasněte, co je cílem vaší výzvy k akci v e-mailu. Call to action může být celá řada.
Například:
- nákup produktu v e-shopu,
- přihlášení na živou/online akci,
- přečtení článku na vašem blogu,
- stažení e-booku,
- poslechnutí podcastu,
- zhlédnutí videa,
- vyplnění dotazníku,
- …
Reference u Call to action
Aby byla vaše výzva k akci úspěšnější (klikanější), umístěte zpětné vazby nebo fakta nad ni.
Mohou to být:
- reference na produkt, službu nebo e-book,
- počet zákazníků, kteří používají váš produkt,
- počet prodaných kusů, let praxe či jiná fakta,
- …
Hodnota díky Call to action
Pak si uvědomte, co je důležitější než výzva. K tomu vám pomůže říct si, proč by na výzvu lidé měli kliknout a co díky tomu získají.
Například:
- 3 hodiny času týdně navíc,
- 99 % klientů doporučuje,
- sdílení zkušeností s předními odborníky na XY,
- sleva 20 %,
- …
Jaký pocit máte po přečtení?
![hodnota díky tlačítkům call to action](https://www.smartemailing.cz/wp-content/uploads/2023/04/call_to_action.jpg)
![hodnota díky tlačítkům call to action](https://www.smartemailing.cz/wp-content/uploads/2023/04/call_to_action.jpg)
![tlačítko poukazující na hodnotu](https://www.smartemailing.cz/wp-content/uploads/2023/04/call_to_value.jpg)
![tlačítko poukazující na hodnotu](https://www.smartemailing.cz/wp-content/uploads/2023/04/call_to_value.jpg)
Tlačítkům, které přímo ve své textaci poukazují na hodnotu, se říká Call to value.
Hrajte si se slovy
Co se vám líbí víc:
- Přihlásit k odběru NEBO Dostávat tipy zdarma?
- Přihlásit se NEBO Přihlásit mě do komunity 5 000 nadšenců do XY?
- Objednat informace NEBO Získat know-how?
- Odebírat newsletter NEBO Každé ráno jeden tip, jak být šťastnější?
5 tipů pro natextování výzvy k akci
- Použijte akční slovesa (přidej se, stihni, začni, zvyš, nauč se,…)
- Oznamte nedostatek (posledních 5 kusů, limitovaná edice, dostupné pouze zde…).
- Sdělte časový limit (jen dnes, pouze tři dny, do konce měsíce).
- Vytvořte důvěru (testovaný, oficiální, anonymní, ověřený,…).
- Zdůrazněte výjimečnost (pouze pro členy, dostupné jen pro naše klienty, akce už je téměř plná,…)
![časový litmit call to action](https://www.smartemailing.cz/wp-content/uploads/2023/04/tipy_k_natextovani_vyzvy.png)
![časový litmit call to action](https://www.smartemailing.cz/wp-content/uploads/2023/04/tipy_k_natextovani_vyzvy.png)
Psychologie v e-mailech
Je pro marketing a e-mail marketing klíčová. Vsaďte na principy psychologie, které můžete využít.
Zvědavost
Lidé mají touhu dozvídat se nové věci, zajímavosti nebo “zákulisní” informace. Používejte předměty a obsah zaměřené na zvědavost.
Příklad předmětu: 11 je venku, 5 ještě zbývá. O čem je řeč?
Takhle odkrýval své řečníky jeden ročník Marketing Festivalu.
Sociální důkaz
Lidé rádi následují ostatní. Používejte sociální důkaz v podobě recenzí, hodnocení a svědectví zákazníků, abyste ukázali důvěryhodnost svého produktu nebo služby.
Naléhavost
Lidé jednají spíše, když cítí naléhavost. Používejte časově omezené nabídky a další taktiky nedostatku, abyste motivovali své publikum k akci.
Emoce
Lidé se rozhodují na základě emocí. Proto se v e-mailových kampaních objevují empatie, strach (např. FOMO)7, radost,… pro silnější spojení s publikem.
![emoce v e-mailových kampaních](https://www.smartemailing.cz/wp-content/uploads/2023/04/rozhodovani_podle_emoci.png)
![emoce v e-mailových kampaních](https://www.smartemailing.cz/wp-content/uploads/2023/04/rozhodovani_podle_emoci.png)
Dalším tipům se věnujeme v případových studiích a v podcastech. Chcete se posunout v e-mailingu? Podívejte se na náš audit e-mailingu a celodenní školení na míru. Nebo nás kontaktujte.
Pozn.
2 https://www.hubspot.com/marketing-statistics?_ga=2.184235814.1655989913.1631573248-92416674
4 https://www.invespcro.com/blog/email-subject-lines-statistics-and-trends/
5 https://vladimirvanecek.cz/emotikony-v-predmetu-emailu/
7 Fear of missing out = strach z toho někde nebo u něčeho chybět.