Máte už vstupenku zdarma na největší živou událost pro e-shopy 2019?

Neusněte na vavřínech: vyhodnocujte, sledujte, testujte, upravujte

Zlepšovat úroveň svého e-mailingu, dosahovat tím větších konverzí a tedy i vyšších tržeb – to jsou dost pádné důvody k tomu nehodit své zprávy za hlavu hned ve chvíli, kdy dokončíte jejich přípravu a odešlete je adresátům.

Vyhodnocujte, získejte důležitá data, následně testujte a upravujte své e-maily.

Následné testování vám totiž nejlépe pomůže odhalit, co vám funguje a čím jste se publiku do vkusu zrovna dvakrát netrefili. Díky sledování výsledků e-mail marketingu poznáte své příjemce. Na základě toho se vám pak bude snáze upravovat e-mail marketingová taktika i obsah konkrétních zpráv.

Co nejlépe sledovat?

Vyhodnocovat úspěšnost vašich e-mailů umí e-mailingové nástroje, které vám prozradí, kolik z odeslaných e-mailů našlo cestu k příjemci do schránky, kolik jich lidé otevřeli nebo kolik příjemců se přes ně prokliklo na vaše stránky. A také to, kolik lidí vaše zprávy spíš obtěžovaly.

Vodítkem pro to, co děláte dobře, nebo špatně, jsou tedy hlavně počty otevření, prokliků a konverzí, ale také odhlášení z vašeho e-mailingu a hlášení spam reportu. Při vyhodnocování proto sledujte hlavně následující metriky:

Míra otevření (open rate)

(počet otevřených e-mailů ÷ počet odeslaných e-mailů) × 100

Míra otevírání e-mailů může být trochu zrádná – že někdo váš e-mail otevře, bez zájmu (ne)přečte a smaže, se totiž nedá považovat za splnění cíle. Přesto jsou tato čísla přínosná. Uděláte si tak přibližný obrázek, jak moc táhnou vaše e-maily jako brand a jestli se vám daří vytvářet chytlavé předměty – to je ostatně základní předpoklad k tomu, aby šlapal celý e-mailing.

Za nadprůměrné číslo se obecně považuje hodnota asi kolem 60 %, běžná norma se ale orientačně pohybuje kolem 20 až 30 %. Záleží vždy na segmentu, ve kterém se pohybujete. Jiný open rate mají e-shopy, jiný mohou mít výrobci.

Míra proklikovosti (click through rate, CTR)

(počet prokliknutí přes výzvu k akci ÷ počet všech odeslaných e-mailů) × 100

Proklikovost e-mailů je velmi důležitou metrikou, která vám zřetelně ukáže, jestli vámi posílané e-maily plní svou funkci. Poukazuje na počet lidí, které vaše zpráva zaujala natolik, že se proklikli přes odkaz v e-mailu. Často zaměňovanou metrikou je click through open rate (CTOR), která se uvažuje jako míra prokliknutí ze všech otevřených e-mailů.

Dobře si proto zkontrolujte, kterou z těchto metrik zobrazuje váš nástroj. SmartEmailing v současnosti nabízí údaje o CTR, plánujeme ale přidat také měření CTOR.

Průměrná hodnota CTR je podle statistik asi 3,5 %, správnou segmentací se ale dá zvýšit i na dvojnásobek. Vliv na její výši může mít kromě předmětu nebo obsahu samotného e-mailu také denní doba nebo den v týdnu rozesílky, délka textu a rozmístění výzev k akci a odkazů.

Míra konverzí (conversion rate)

(počet návštěvníků, kteří provedli akci ÷ celkový počet návštěvníků stránky) × 100

Nakolik váš e-mailing doopravdy funguje, vám nejlépe vyjasní počet konverzí. Až platící zákazníci, kteří se přes vaše zprávy dostali až k nákupu produktů nebo využití služeb, rozhodují o tom, jestli se vám investice do e-mail marketingu vyplácí.

Počet konverzí na vašich stránkách je možné sledovat v Google Analytics. Další metodou jsou třeba speciální slevové kódy. SmartEmailing umí měřit konverze i skrze kód vložený na stránku.

Jak měřit míru konverzí pomocí slevových kódů?

Míra odhlášení (opt out rate)

(počet odhlášených příjemců ÷ počet rozeslaných zpráv) × 100

Odhlašování z newsletterů a kampaní je běžnou součástí e-mail marketingového koloběhu, přesto se vyplatí sledovat a zajímat se o vývoj i příčiny, které k odhlášení vedou. Zákazníci za nejčastější důvod uvádějí, že jim e-maily chodí moc často. Když se ale na problematiku podíváte hlouběji, zjistíte, že všechny ostatní důvody spojuje nerelevantní obsah – příjemce nezajímá téma, zboží, e-maily už pro něj nejsou přínosné apod.

K pokračování v další úspěšné práci by vás měly motivovat hodnoty do 0,5 %, které se považují za velmi dobré. Běžně to ale bývá víc – standardní míru odhlášení do 2 % zkoušejte zlepšovat hlavně v případech, kdy se s každým e-mailem opakuje. Třeba ve SmartEmailingu za problém považujeme už hodnoty do 1 %.

Na vyšší hodnoty už byste měli reagovat – upravením četnosti rozesílky, větším důrazem na segmentaci a následnou personalizaci nebo zkrátka tvorbou zajímavějších zpráv. Hodnota rovnající se nule může naopak poukazovat na problém s doručitelností nebo nefunkčním odhlašovacím odkazem.

Další logický krok

Ukázali jsme si základní metriky vyhodnocování. Pokud již výkon svých kampaní sledujete, je čas přejít k A/B testování. Rozesláním dvou různých podob e-mailu dvěma skupinám příjemců si nejlépe ověříte atraktivnost předmětu nebo účinnost obsahu zprávy. Porovnáním úspěšnosti odhalíte díky A/B testu tu vhodnější variantu pro další používání.

O analytice a testování e-mail marketingu byla jedna z přednášek loňského Email Marketing Online Summitu. Záznam z konference se spoustou bonusových materiálů je stále k dispozici. Využijete tuto nabídku?

 

Kateřina Fišerová

Pomáhala rozjet email marketingové strategie desítkám českých firem. Dnes je manažerkou a lídrem značky SmartEmailing, která je jedničkou na českém a slovenském trhu. Propaguje myšlenky efektivního email marketingu jako nástroje pro budování vztahu se zákazníky. Nesnáší SPAM a jako lektorku a spíkra ji můžete potkat na konferencích. Více se dozvíte na www.katkafiserova.cz.

Chcete podobné články najít přímo ve svém emailu?


Přidejte se k našim 32 691 odběratelům, kteří chtějí dělat email marketing chytře, více prodávat a mít více spokojených zákazníků.

Komentáře
  1. Assignment Help napsal:

    Many times students are tensed for their projects and assignments, so at that time they can take online assignment help to complete it on time. There are experts available online who prepare the perfect assignment for you.

  2. Assignment Help napsal:

    My Assignment Services, is well-known for its 24-hour online Assignment Help on the WhatsApp platform.

  3. Essay Help Online by My Assignment Services has been trusted by millions of students worldwide for over a decade.

  4. You can trust our academic ghostwriters completely to get best quality write-ups including case studies, research proposals, dissertations and assignment helper, and more.

  5. We know how difficult is to make time for writing assignments or completing your reports, especially when you have to meet a particular deadline. That’s why we have assignment help service for students.

  6. This is really good and informative article you have. You are mention here the presentation of the Major that is impressive. I want to know more about that presentation. If you have more information then please post here again.

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů