Kompletní záznam konference Ze života Emailu 2019  nyní k dispozici >> 

Jak na vánoční e-mailové kampaně?

Pro některá odvětví je čas Vánoc dobou okurkovou, a je proto dobré je využít jinak. Můžete partnerům poděkovat za spolupráci, popřát pohodový advent, vyzdvihnout úspěchy uplynulého roku nebo veřejně ocenit své zaměstnance. Jinde, a to hlavně u e-shopů a B2C prodejců je zimní sezóna vrcholem roku a počet i hodnota objednávek rostou. Proto by vaším prvním krokem mělo být vyhodnocení, zda je vánoční kampaň smysluplná nebo ne.

Pokud ano, tak právě vám přinášíme několik tipů, jak na ni!

STARTUJEME

Asi není potřeba říkat, že je dobré se na Vánoce připravit dopředu. Vhodná doba pro „odstartování Vánoc“ je individuální pro každého prodejce, ale doporučujeme s komunikací začít koncem října a pokračovat hlavně během listopadu, aby vaši zákazníci měli dostatek času na výběr.

Pro kampaně určitě využijte data a statistiky z minulých let. Pokud jste se v minulých letech již na něčem spálili, nemá cenu doufat, že se letos něco změní a je lepší přijít s něčím novým. Naopak úspěšné prvky z proběhlých kampaní nebo dokonce celé kampaně, na které se už vaši zákazníci těší můžete zopakovat a vyšperkovat je k dokonalosti.

Nezapomínejte, že vánočními slevami, akcemi, dárky k dárkům a dalšími nabídkami se během podzimu schránky uživatelů plní rychle. Nenudit jen slevami a přijít s něčím originálním nabývá v kontextu Vánoc a největšího nárůstu počtu odeslaných e-mailu na významu.

NA CO MYSLET

Segmentace

Přemýšlejte nad tím, kdo e-maily čte a pro koho by mohl nakupovat dárky. Jeden obecný e-mail na celou databázi nejenom, že nebude fungovat, ale dokonce může vést k vyšší míře odhlášení. Vytvořte tedy pro každý segment jinou kreativu a nabídku tak, aby odpovídala jejich potřebám.

Odesílatel a předmět

To, že přišly Vánoce neznamená, že musíte všechno měnit. Naopak držte se svého tónu komunikace, aby vás zákazníci poznali a v plné schránce snadno našli. Neměňte výrazně pole odesílatele a dejte si čas s vymýšlením zajímavého a jednoduchého předmět. V pre-headeru, který se zobrazuje hned vedle nebo pod předmětem, tuto myšlenku rozviňte a uživatele přesvědčte, že stojí za to váš e-mail otevřít.

Čeho se držet při vymýšlení předmětu najdete v našem dalším článku tady.

Délka newsletteru

Ačkoliv máte na skladě všechno, rádi byste prodali všechno a také sdělili zákazníkovi všechno, klasický čtenář tohle všechno číst nechce a ani nepotřebuje. Jednoduše řekněte uživateli, proč by měl váš e-mail otevřít, v těle jděte přímo k věci, připojte hodnotný obsah a odveďte ho tam, kde najde to, co ho zaujalo.

Načasování a plán

Plánování jednotlivých e-mailů se odráží od celé vánoční strategie a je dobré si jednotlivé části sepsat a utřídit do celistvého plánu.
Ten se může skládat například z těchto částí:

  1. První vlaštovka, která uživatele připraví na přicházející akci a nastaví jeho očekávání.
  2. Krátký připomínkový e-mail, který upozorní na to, že začátek se již blíží.
  3. E-mail zahajující celou vánoční kampaň.
  4. E-mail pro opozdilce nabízející poukázky na nákup, rychlé dodání apod.
  5. Pečující e-mail nabízející povánoční servis, odhalující začátek následujícího výprodeje anebo přání klidných Vánoc.

Mezi základní osu mohou samozřejmě přibýt další ad-hoc sdělení nebo vyplácející se doposílky na uživatele, kteří e-mail nečetli.

Testování

Kromě zkušební rozesílky, ve které byste měli zkontrolovat, zda je všechno tak, jak má být z pohledu textů, odkazů, funkčnosti a spamové kontroly, využívejte i A/B testování a zkoušejte více nápadů na předmět, skladbu prvků, celkový vzhled a podobně. Všechna získaná data se vám budou hodit do následujících e-mailů nebo dalších sezón.

VHODNÝ OBSAH

Rada nad zlato

Období Vánoc lze s trochou nadsázky zařadit k času, kdy zoufalost lidí rapidně stoupá. Měkké dárky, sportovní vybavení, zážitky nebo radši peníze? Najít ten vhodný dárek bývá často obtížný úkol. To vám otevírá další možnost, jak se pasovat do zasloužené role rádce. Pokud máte blog, využijte ho k publikování článků, které ukáží výhody jednotlivých produktů, poradí s výběrem on-line nebo odkážou přímo na vaši podporu. Zařaďte i články s tipy na dárky, které můžete dělit podle

  • skupin (pro muže, pro ženy, pro děti, pro maminky, pro babičky, pro dědečky atd.)
  • nejoblíbenějších z kategorií
  • cenové hladiny (do 500 Kč, do 1.000 Kč apod.)
  • zájmů (milovník jídla, tech-nadšenec, sportovec, cestovatel)

Články samozřejmě prolinkujte s produkty, ale nezapomínejte, že se jedná o článek, ve kterém chcete zákazníkům hlavně usnadnit jejich výběr a cestu k tomu pravému dárku.

Trocha chlubení

Ačkoliv by se mohlo zdát, že vaši dopravu zdarma, expresní dodání, povánoční výměnu a nikdy nespící zákaznický servis už znají všichni, není tomu tak. I proto je dobré vaše konkurenční výhody opakovat a ukázat, proč je nákup u vás lepší a výhodnější než u konkurence.

Body pro vás i vaše zákazníky

V případě, že máte zavedený věrnostní systém, ze kterého je možné během Vánoc čerpat, určitě je jeho připomenutí dalším možným obsahem. Informace o aktuálním stavu konta nebo ukázky produktů, které lze za daný obnos získat usnadní uživatelům výběr a dají další důvod k tomu, proč nakoupit dárky u vás.

Odpočty, gify, bannery…

Nechceme nabádat k tvorbě e-mailů, ze kterých vaši uživatelé dostanou tik, ale vhodné zakomponování odpočtu, hýbajících se gifů nebo kreativních bannerů může (a nemusí) vést k vyšší angažovanosti vašeho publika. Opět je dobré volit takové elementy, které máte vyzkoušené z jiných kampaní, a které se budou hodit k vašemu komunikačnímu tónu.

AŤ JE VIDĚT VÁNOČNÍ NÁLADA

Vánoce jsou sváteční dny, ve kterých lidé své byty a domy ladí do vánoční nálady. I newslettery byste proto měli převléct do slavnostního hábitu, který v lidech probudí atmosféru Vánoc. A ať už zvolíte více uvolněný vzhled nebo podržíte elegantní styl například pro B2B segment, snažte se být originální a zaujmout.

K tomu vám pomůže i zvýraznění a vypíchnutí důležitých informací pomocí tučného nebo vhodně barevného písma. Texty dejte přečíst nejen vašemu grammar-nazi, abyste předešli překlepům a gramatickým chybám, ale i kolegům, kteří vám mohou pomoci s případnými nesrozumitelnými obraty a celkovým vyzněním e-mailu. Nedoporučujeme být příliš prodejní a tlačit jen přes hard-selling, pokud opravdu není vaším cílem zaútočit přes nízké ceny ještě před Vánoci.

Také dbejte na mobile-friendly vzhled a zkuste Váš e-mail otevřít i na mobilu nebo tabletu. Uživatelé SmartEmailingu mají responzivitu e-mailů automaticky zaručenou a sami můžou určit i to, jaké elementy newsletteru se zobrazí na desktopu a na mobilu, takže mohou využít různě velké obrázky, bannery nebo texty pro různá zařízení.

Více o tom, jak toto nastavit, najdete v naší nápovědě.

NEUSNOUT NA VAVŘÍNECH

Kampaň už odešla e-mailem, příspěvky na sociálních sítích jsou publikované, PPCčka jedou naplno a všechno šlape jak má. Anebo ne? Myslete na to, že spustit vánoční kampaň, věnovat jí časové i finanční zdroje je začátek. Všechno musí běžet tak, aby vaše sliby (např. dodání do Vánoc) byly splněny, aby objednané produkty byly dostupné na skladě a abyste měli dostatečnou kapacitu na obsloužení i výrazně vyššího počtu objednávek než je běžné. Připravte se i na zpětné řešení reklamací, výměn a nedoručeného zboží. Předem připravené scénáře a krizová komunikace k jednotlivým situacím vám může později ušetřit čas.

MINI CHECKLIST

  • Začít komunikovat včas
  • Neopakovat chyby z minulých let
  • Znát publikum a různým segmentům vytvořit to, co je zajímá
  • Být vánoční, originální a dát si práci s texty a vzhledem
  • Využít blogových článků s tipy a radami pro nákup
  • Ukázat konkurenční výhody
  • Pohlídat si navazující procesy

Natálie Brožová

Pracovala jako konzultant výkonnostní reklamy v Seznam.cz, potom vedla marketing pro KAISER+KRAFT a teď je marketingovou hlavičkou ve SmartEmailingu. Mimo online a marketing je trenérkou atletické přípravky na Smíchově a sama má ráda běh, gymnastiku nebo longboardy.

Chcete podobné články najít přímo ve svém emailu?


Přidejte se k našim 32 621 odběratelům, kteří chtějí dělat email marketing chytře, více prodávat a mít více spokojených zákazníků.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů