JAK SE PŘIPRAVIT NA GDPR?

Jak vést reaktivační kampaň a uspět?

Také si myslíte, že klíčem k úspěchu v e-mail marketingu je mít co největší databázi kontaktů? Pak nejspíš nepočítáte s kontakty bez interakce, které nepřináší vašemu e-mailingu žádný užitek. Pokud příjemci vaše zprávy neotevírají, nikam se neproklikávají nebo e-maily od vás rovnou vyhazují do koše, jen vám zbytečně zabírají místo v databázi.

Kromě toho, že vám kazí statistiky, zvyšují zároveň možnost, že si na vaše e-maily posvítí spamové filtry. Za „mrtvé duše“ navíc při rozesílce zbytečně platíte a zvyšujete své náklady za nic.

Pravděpodobnost výskytu neaktivních kontaktů se často zvyšuje s rozrůstáním databáze. A právě proto by i ten nejambicióznější e-mailing měl pravidelně podstupovat ozdravnou redukční dietu v podobě reaktivační kampaně.

Proč rozjet reaktivační kampaň?

Pokud reaktivační kampaň dobře připravíte…

  • …máte šanci část neaktivních kontaktů přitáhnout zpět.
  • …protřídíte databázi a nebudete plýtvat místem na neaktivní kontakty.
  • …odstraníte e-maily, které se mohou stát spamovými pastmi.
  • …vylepšíte statistiky e-mailingu.
  • …redukujete zbytečné výdaje.
  • …zlepšíte svou doručitelnost.

Začátky reaktivační kampaně: vyfiltrujte neaktivní kontakty

Neaktivní kontakty, na které je vhodné reaktivační kampaň cílit, nejlépe odhalí statistiky. Vyhodnocujte hlavně open rate, zajímavá ale mohou být i čísla u mazání e-mailů bez otevření, click-through rate nebo jiné měřitelné reakce na vaši rozesílku.

Berte v úvahu, jak dlouho kontakt ve vaší databázi je. Nulové výsledky u kontaktu přihlášeného před týdnem nemusí nic znamenat. Pokud ale vaše e-maily pravidelně neotevírá kontakt starý dva roky, těžko se to změní u dalšího z řady vašich newsletterů.

Podívejte se na krátké video, jak snadno vytvořit reaktivační kampaň pro adresáty, kteří neotevírají vaše e-maily.

Máte-li tu možnost, porovnejte statistiky také s chováním na webu. Některé kontakty třeba nemusí otevírat vaše newslettery, přesto u vás pravidelně nakupují. Prostřednictvím e-mailů přijatých od vás tak alespoň neustále vnímají vaši značku. Odstranit je z databáze by v tomto konkrétním případě nemuselo být dobrým krokem.

Stanovte cíle reaktivační kampaně

Reaktivační kampaň může mít cíl jeden, nebo rovnou několik. Mezi ty nejčastější patří:

  1. maximum „mrtvých duší“ přivést zpět k vašemu e-mailingu,
  2. ihned po získání pozornosti je znovu motivovat ke konverzi,
  3. zjistit, proč u příjemce rozesílka neuspěla,
  4. vyfiltrovat kontakty, ze kterých opravdu nic nemáte.

Jak vypadá kampaň v praxi?

V závislosti na zvolených cílech reaktivační kampaně pak bude vypadat její reálné provedení. Přesto pro vás vypíchneme některé konkrétní styčné body:

Krok 1

Nikdy neprovádějte pokus o reaktivaci jedním e-mailem. Vždy by mělo jít o systematicky naplánovanou kampaň (chytrý autoresponder), která se skládá ze série logicky seřazených zpráv.

První e-mail tak například může být pozitivní pobídkou. Nabídněte slevový kupon nebo dopravu zdarma a motivujte tak příjemce k otevření. Kampaň se také často zahajuje působením na adresátovy city – možná si sami vybavíte e-maily ve stylu „Chybíte nám“.

Krok 2

V dalším kroku kampaně pokračujte žádostí o zpětnou vazbu, případně aktualizaci e-mailingového profilu nebo zákaznického účtu. Zeptejte se příjemce, co byste měli vylepšit, aby mu vaše zprávy přinášely větší užitek. Nebojte se ho upozornit, že se může hned teď odhlásit.

Krok 3

Pokud tyto e-maily nezaberou, zašlete další, „odhlašovací“. V něm kontaktu předejte sdělení ve stylu „Klikněte na tlačítko, pokud chcete dostávat tyto e-maily, v opačném případě vás odhlásíme“. Taková zpráva pomůže nejvíce pročistit vaši databázi, ale někdy také úspěšně několik kontaktů reaktivuje.

Krok 4

Po odhlášení nezapomeňte poslat oznámení typu „Odhlásili jsme vás z rozesílky – pokud se chcete znovu přihlásit, klikněte zde“. Tato zpráva je poslední, kterou si v rámci své reaktivační kampaně připravte.

Na co v reaktivační kampani pamatovat?

Dejte lidem čas

Mezi jednotlivými e-maily by měl být dostatek času. Než příjemce popoženete další zprávou, dejte mu na přečtení té staré týden nebo dva. Pokud v mezičase otevře jakýkoli váš e-mail a proklikne, nakoupí nebo jinak splní, co po něm chcete, automaticky ho z reaktivační kampaně vyřaďte.

Na co klást důraz?

Hodně důležité jsou předměty vašich sdělení, aby vám je lidé otevírali. Hned potom se soustřeďte na prezentování výhod přihlášení k e-mailingu. Kontakt musí být nějak motivovaný, proto je dobré nabídnout něco navíc za to, že „zůstaneme v kontaktu“.

Odhlásit a smazat

Kontakty, které reaktivační kampaní projdou bez akce, ze své rozesílky odhlaste. E-mailové adresy lze uložit a zálohovat bokem, ale z e-mailingového nástroje je ideální je následně smazat.

Zkuste poslat SMS

A pozor! E-mail není jediný reaktivační kanál. Pokud máte na příjemce telefonní číslo, dobrou službu odvede například zasílání SMS.

Chcete znát další způsoby, jak s e-mailingem uspět?

Informace o e-mail marketingu z dílen největších tuzemských kapacit jste se zdarma mohli dozvědět na letošním E-mail Marketing Online Summitu. Nyní máte jedinečnou šanci získat záznam celé akce v kompletním balíčku i s prémiovými bonusy!

CHCI ZÁZNAM

Kateřina Fišerová

Pomáhala rozjet email marketingové strategie desítkám českých firem. Dnes je manažerkou a lídrem značky SmartEmailing, která je jedničkou na českém a slovenském trhu. Propaguje myšlenky efektivního email marketingu jako nástroje pro budování vztahu se zákazníky. Nesnáší SPAM a jako lektorku a spíkra ji můžete potkat na konferencích. Více se dozvíte na www.katkafiserova.cz.

Chcete podobné články najít přímo ve svém emailu?


Přidejte se k našim 32 844 odběratelům, kteří chtějí dělat email marketing chytře, více prodávat a mít více spokojených zákazníků.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *