Poslední volná místa na školení PRÁVO V E-MAILINGU (27. 4.)

Začínáte s email marketingem?

Když se zeptáte, co je email marketing, dostanete tolik různých odpovědí, kolika lidem svou otázku položíte. Můžete se dozvědět, že se jedná o spamování, pravidelné zasílání prodejních emailů s nabídkou produktů či soustavnou péči o zákazníka.

Co nám říká definice?

Základní definice email marketingu říká, že se jedná o druh přímého marketingu, který využívá elektronický email jako prostředek k zasílání informací, nabídek nebo různých žádostí potenciálním zákazníkům a klientům.

Email marketing je stejně komplexní a důležitý, jako kterýkoliv jiný typ marketingu, jen je lépe přizpůsoben světu jednadvacátého století. Jeho cílem je posilovat vztah mezi prodejcem a současným i potenciálním zákazníkem a budovat důvěru. Je využíván také ke spolupráci s jinými subjekty formou umisťování reklamních sdělení a nabídek do kampaní spřátelených firem.

Proč je dnes email marketing tak populární?

1) Je levný

V porovnání s jinými marketingovými kanály a možnostmi propagace a komunikace se zákazníky představuje email marketing finančně nejdostupnější marketingový kanál, a to pro jakoukoliv organizaci. Na rozdíl od reklamy zasílané klasickou poštou zde nejsou náklady za poštovné, tisk či výrobní materiál. Existují firmy, které si nemohou dovolit vynakládat velké finanční prostředky na rozsáhlé reklamní kampaně v různých médiích, každý si však může dovolit investovat do dobře připravené emailové kampaně.

Efektivita email marketingu je dána také skutečností, že svou databázi kontaktů využíváte opakovaně. Návratnost nákladů vynaložených na její vybudování se tedy s postupujícím časem zvyšuje.

2) Je efektivní

Email marketing umožňuje proaktivně komunikovat s vašimi stávajícími i potenciálními zákazníky, namísto abyste pasivně čekali, až sami znovu navštíví vaše webové stránky nebo obchod.

Správná emailová komunikace dále výrazně ovlivňuje návratnost investice (ROI) do aktivit zaměřených na dosažení vyšší návštěvnosti vašich webových stránek nebo do programu péče o zákazníky. Pouhou implementací firemního newsletteru, který se používá spíše pro budování vztahů než pro prodej, například zvýšíte návratnost investice do vaší internetové prezentace.

3) Je okamžitý

Další výhodou email marketingu oproti jeho jiným formám je to, že funguje okamžitě. Zprávu adresát obdrží chvíli poté, co stisknete tlačítko odeslat, a ne o dva nebo tři dny později, jako v případě tradiční pošty.

Emailové kampaně také umožňují okamžitou reakci příjemců na „výzvu k akci“, která je ve zprávě obsažená. „Zaregistrujte se nyní“, „Klikněte zde pro využití slevy“ nebo „Koupit“ jsou naprosto jednoznačné výzvy, na které mohou příjemci ihned reagovat jednoduše kliknutím na uvedený odkaz.

4) Je měřitelný

Zjistit, kolik přesně lidí vidělo minulý měsíc vaši reklamu v konkrétním časopise nebo zaregistrovalo v průběhu týdne váš billboard, je nemožné. Naproti tomu výsledky emailových rozesílek jsou snadno měřitelné. Statistiky emailových kampaní umožňují sledovat, kolik lidí konkrétní zprávu otevřelo, kolik jich kliklo na odkazy v kampani nebo kolik z nich se po přijetí kampaně odhlásilo z odběru novinek. Vyšší úspěšnost dalších rozesílek je pak už jen dána schopností marketérů poučit se ze získaných informací a zamyslet se nad úpravami a vylepšeními.

5) Je cílený

Jakmile si prodejce vybuduje svou databázi kontaktů (například prostřednictvím registrace na webových stránkách), může začít své nabídky rozesílat velkému množství konkrétních současných nebo potenciálních zákazníků bez prvku nahodilosti a nepřesnosti, které jsou spojeny se všemi ostatními druhy propagace v médiích.

Email marketing navíc umožňuje sledovat preference vašich zákazníků. Jestliže získáte od odběratelů informace jako je pohlaví, věk nebo jejich zájmy, máte vše potřebné k vytvoření cílené relevantní emailové kampaně. Emaily pak můžete adekvátně přizpůsobovat dle zjištěných informací a díky tomu příjemcům poskytnout obsah, který bude mnohem více korespondovat s jejich profily.

Má email marketing i nějaké nevýhody?

Ano. Přestože mnoho argumentů hovoří ve prospěch email marketingu, má tento kanál pro komunikaci se zákazníky i své nevýhody.

1) Spam

Hlavní nevýhodou email marketingu jsou problémy spojené s jeho bezohledným zneužíváním malou skupinou obchodníků. Tito lidé rozesílají nevyžádané emaily, známější pod slovem spam. Právě kvůli zneužívání emailu má email marketing u části populace špatnou pověst a prodejci nabízející své zboží legitimně tak mnohdy musí řešit problémy, za které nemohou. Odlišit se a přesvědčit zákazníka je o to těžší, že nelegitimní spam je často velmi propracovaný ve snaze vypadat jako legitimní nabídka.

Nárůst počtu nevyžádaných emailů přinutil majitele serverů a také většinu uživatelů používat spam filtr. Některé společnosti pak mají potíž s tím, že tyto filtry zachytávají také jejich legitimní sdělení.

2) Míra doručitelnosti

Pokud společnosti nevyužívají některou z profesionálních služeb pro hromadné rozesílání emailů a posílají kampaně z firemních emailů, vystavují se dvojímu riziku.

Za prvé mohou být jejich emailové adresy pro podezření z rozesílání spamu umístěny provozovateli mailových serverů na takzvaný „blacklist“, neboli černou listinu. Zasílané zprávy jsou pak blokované na úrovni serverů (domácích i zahraničních) a nedostanou se k příjemcům. Nefunkční firemní emaily jsou jistě nepříjemnou záležitostí a proces vymazání adresy či domény z černé listiny je složitý a může být velmi zdlouhavý.

Pokud má firma štěstí a vyhne se zápisu na blacklist, bývá u kampaní rozesílaných na stovky a tisíce adres výrazně omezena míra doručitelnosti. Jinými slovy, zprávy buďto končí automaticky ve spamové složce příjemce, nebo je část z nich zablokována na úrovni mailových serverů z důvodu překročení maximálního povoleného objemu zpráv odeslaných za určité časové období.

Plusy email marketingu jednoznačně převyšují zmíněná negativa. Věřím, že s rostoucím počtem vzdělaných marketérů, kteří budou dělat email marketing od srdce a tím správným způsobem, se také zvýší důvěra veřejnosti i podnikatelů v tento marketingový kanál, což nám všem upřímně přeji.

Lenka

Přejete si podobné články najít přímo ve svém e‑mailu?

Memory: 64MB (12.5% of 512MB)

Vyplňte prosím své údaje

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.

Stáhněte si CHECKLIST zdarma

Stáhněte si CHECKLIST zdarma

E-MAILOVÝ KALENDÁŘ
NA ROK 2024

Registrace na workshop

Stáhněte si VÁNOČNÍ CHECKLIST zdarma

Stáhněte si VÁNOČNÍ CHECKLIST zdarma

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.

Stáhněte si VÁNOČNÍ CHECKLIST zdarma

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.