Máte už vstupenku zdarma na největší živou událost pro e-shopy 2019?

Zapojení segmentace aneb Posílejte obsah šitý na míru

Využívání segmentace je tím pravým kořením e-mail marketingu. Teprve s dobře řešenou segmentací dostává posílání prodejních e-mailů opravdový smysl, přitom vlastně není vůbec složitá. Jenže co to tedy ta segmentace je a jak na ni nejlépe vyzrát?

Jak to dnes nedělat

Řekněme, že se zajímáte o možnost propagace svého podnikání pomocí e-mailingu. Zaregistrujete se tedy do newsletteru marketingové agentury, která se mimo jiné specializuje na e-mail marketing. Ve schránce vám od ní začnou pravidelně přistávat všeobecné informace z oboru, které vás ale vůbec nezajímají. Nějakou dobu budete zprávy o sociálních sítích nebo webdesignu prostě jen ignorovat. Po čase vám ale dojde trpělivost a z newsletteru se odhlásíte.

Podobné situace se dnes a denně dějí ve všech oblastech – potravinové řetězce zasílají stejné kampaně příjemcům s různými stravovacími návyky, e-shopy s oblečením nerozlišují pohlaví svých zákazníků. Příjemce takový přístup nudí a v případě větších přešlapů hrozí spíš riziko znechucení z vaší značky.

Posílání všeho všem zkrátka dost často nevede k častým konverzím, ale dřív nebo později naopak k odhlášení. Tyto nedostatky dokáže odstranit právě segmentace.

Co je to segmentace?

Účelem skutečně bodujícího e-mail marketingu ale dávno není posílání co největšího počtu zpráv všem kontaktům z databáze. Mnohem efektivnější jsou přínosné, přesně mířené e-maily směřované konkrétním skupinám lidí.

Segmentace je první krokem k takovému způsobu osobního přístupu. Dělí kontakty podle určitých kritérií na více skupin, se kterými se pak mnohem lépe pracuje. Dá se na ně lépe cílit nabídkou i samotným obsahem e-mailů, a tím se zvyšuje konverzní potenciál.

Modní e-shopy jsou asi nejtypičtějším příkladem segmentace.

Modní e-shopy jsou asi nejtypičtějším příkladem segmentace (www.zoot.cz)

Co segmentace přináší

Segmentace vám umožní zapojit do marketingu specializovaný obsah na míru. Prakticky to znamená, že lidem zasíláte obsah podobný tomu, o který projevili zájem.

Tím, že svými e-maily cílíte na lidi, které tematika potenciálně opravdu zajímá, se samozřejmě zvyšuje šance na jejich zaujetí vaší nabídkou. Lidé pak ve větší míře zprávy otevírají a proklikávají se přes výzvy k akci. Open rate nebo click through rate zvyšuje nejen vhodně zacílená nabídka, ale také předmět s textací, která zohledňuje konkrétní příjemce.

S dobře připravenou segmentací roste procento lidí, kteří navštěvují vaše stránky, nakupují u vás nebo olajkují váš FB profil – a naopak výrazně klesá míra odhlášení. Vaše značka se tak stává oblíbenější a e-mailing dostává opravdový smysl.

Jak správně na segmentaci

Segmentace není nic, co by vyžadovalo vaše zapojení každý den. Její realizace je vhodná hlavně v rámci stanovení strategie. Pokud už na začátku správně nastavíte pravidla, o zbytek se postará automatizovaný nástroj.

V praxi se segmentované kontakty roztřídí do různých kategorií, nebo se jim přiřadí štítky. Možná je i kombinace obou způsobů. Záleží na možnostech e-mailingového nástroje nebo na konkrétních účelech segmentace. Důležité je, aby metoda umožňovala kontakty filtrovat a zasílat sdělení jen těm „označeným“.

Samotná kritéria pro segmentování pak mohou být různá – od demografických přes preferovaná témata až po nákupní zvyklosti. Nejčastěji to jsou například:

  • zákazník/nezákazník,
  • projevený zájem o určité téma,
  • věk,
  • pohlaví,
  • povolání,
  • bydliště.

Možná přijdete sami na nějaký jiný způsob segmentace, který bude nejlépe sedět právě na vaši cílovou skupinu. Obecně je zkrátka nejlepší jít lidem svými sděleními co nejvíce naproti tím, co o nich jako podnikatel víte. Tento svěží trend dělá moderní e-mail marketing tím, čím je – jednou z nejnadějnějších forem veškeré online propagace.

Jak využít informaci o tom, co u vás zákazník nakoupil.

 I takto lze využít informaci o tom, co u vás zákazník nakoupil (www.alza.cz)

Jen první krok k úspěchu

Vytvořením segmentů to samozřejmě nekončí. Se všemi skupinami je potřeba dál pracovat nejen při tvorbě e-mailů, ale třeba i obsahu na vašich stránkách. Ten je nejlepší fanouškům přizpůsobit podle jejich vlastních reakcí. Pokud navíc díky segmentování odhalíte oblast, o kterou publikum jeví obzvláště vysoký zájem, můžete to využít i při svých dalších podnikatelských rozhodnutích (zavádění sortimentu, slevové akce).

Využívejte proto maximálně potenciál, který vám takové dělení nabízí. Snažte se komunikovat s lidmi tak, aby poznali, jak moc jim rozumíte, a to nejen při tvorbě automatických e-mailových sérií. Měli by mít pocit, že jste každý e-mail napsali právě a přesně pro ně.

Všem adresátům proto vždy posílejte jen informace, které je zajímají, a nabídky, kterých rádi využijí. Segmentace je totiž velkou šancí nejen na zvýšení open rate a konverzí, ale také ke zvýšení mínění o značce a hlavně tržeb.

VYZKOUŠET SMARTEMAILING ZDARMA

Kateřina Fišerová

Pomáhala rozjet email marketingové strategie desítkám českých firem. Dnes je manažerkou a lídrem značky SmartEmailing, která je jedničkou na českém a slovenském trhu. Propaguje myšlenky efektivního email marketingu jako nástroje pro budování vztahu se zákazníky. Nesnáší SPAM a jako lektorku a spíkra ji můžete potkat na konferencích. Více se dozvíte na www.katkafiserova.cz.

Chcete podobné články najít přímo ve svém emailu?


Přidejte se k našim 32 691 odběratelům, kteří chtějí dělat email marketing chytře, více prodávat a mít více spokojených zákazníků.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů