Všichni slýcháme, jak důležité je udělat dobrý první dojem. Přišli jste pozdě na pohovor do nové práce? Zaměstnavatel hned získal špatný první dojem. Šli jste na první rande po topince s česnekem? Také špatný první dojem. Ukazuje se, že zásada „udělat dobrý první dojem“ platí nejen při osobních setkáních, ale také při e-mailových interakcích.
Spousta firem uvítací proces, tedy svůj první dojem, který mohou udělat na nového zákazníka nebo nový kontakt, podceňuje. Přitom takovým e-mailem podporujete růst loajality a angažovanosti. Budujete vztah s odběratelem, který má pak větší ochotu utrácet, větší průměrnou hodnotu objednávky, častěji se vrací a je s vaší značkou déle.
Co je uvítací e-mail?
Uvítací e-mail (nebo anglicky welcome e-mail) je první dojem, který může firma udělat na nového zákazníka nebo odběratele newsletteru, prostřednictvím e-mailu. Uvítací e-maily mohou obsahovat videa, speciální nabídky, přihlašovací formulář nebo jen přátelské navázání vztahu s novým kontaktem. Odesílá se většinou automatizovaně v návaznosti na přihlášení k newsletteru, nebo po objednávce.
Proč ho posílat?
Uvítací e-maily mívají míru otevření až 80 % i vysokou míru prokliku. V tomto e-mailu můžete dokonale nastavit vztah, který mezi vámi a nováčkem ve vaší databázi vznikne. Pojďme se postupně podívat na 11 tipů, jak uvítací e-mail pojmout, aby byl co nejúspěšnější.
Na co při tvorbě uvítacího e-mailu myslet
1. Zasílejte e-mail včas
Okamžité zasílání uvítacích e-mailů má zcela zásadní význam. E-maily na uvítanou fungují dobře, protože je posíláte, když vás má člověk v živé paměti. Zrovna se přihlásil k odběru, chtěl si stáhnout e-book, nebo udělal objednávku. Je z vaší značky nadšený. Stačí, když počkáte pouhých pár dní a nadšení už může opadnout. Výrazně tím snížíte jeho angažovanost.
Tip: Tento proces můžete automatizovat. SmartEmailing nabízí ve verzi PRO automatizaci e-mailového marketingu, ve kterém si jednoduše nastavíte scénář pro welcome komunikaci. Pokaždé, když se k vašemu seznamu přidá někdo nový, automaticky mu bude zaslán uvítací e-mail.
2. Dbejte na jasnou identifikaci
Uvítací e-maily fungují nejlépe, když člověk na první pohled pozná, o koho jde. A odesílatel má na otevírání e-mailů vůbec největší vliv. Nezapomeňte ale také přidat poutavý předmět, abyste upoutali čtenářovu pozornost a vyplňte také pre-header. Dobrou volbou uvítacích e-mailů v přeplněných schránkách, je použití slova “Vítejte” přímo v řádku předmětu, případně alespoň pre-headeru. Takto člověk jednoduše pozná, o jaký typ e-mailu jde a ještě v něm tímto uvítáním vzbudíte příjemný pocit. Pokud si s předměty nevíte rady, přečtěte si naše tipy.
3. Personalizované oslovení
Pokud jste při registraci požádali o jméno nebo další informace, uvítací e-mail je ideální příležitost, kdy je použít. Přidání personalizovaných prvků může pomoci jakémukoli e-mailu. Podle statistik víme, že konkrétně přidání jména do předmětu může zvýšit míru otevřenosti o 26 %.
Nastavení personalizovaného oslovení není vůbec složité, ve SmartEmailingu je jednoduše nastavíte skrze vlastní pole.
4. Poděkujte za registraci, přivítejte a představte se
Právě jste dostali e-mail od člověka, který má o vás zájem a chce s vámi komunikovat dál. To si zaslouží vřelé přivítání a poděkování. Uvítací e-mail je také výborná příležitost, aby se o vás nový odběratel nebo zákazník dozvěděl něco víc. Můžete ho uvést do příběhu vašeho brandu, čemu se věnujete, jaké jsou vaše hodnoty, kdo jste…
Součástí vašeho brandu je také to, jakým způsobem komunikujete. Způsob velmi záleží na vaší cílové skupině, kterou byste měli mít předem definovanou. Jiným způsobem budete komunikovat s B2B segmentem, teenagery, maminkami na mateřské, zájemci o pánské hodinky, outdoorovými nadšenci, nebo se zákazníky barevných ponožek.
Součástí komunikace je jednak textový obsah, ale také grafika. Váš e-mail by měl odpovídat designu vašich webových stránek. Pro člověka jste pak mnohem zapamatovatelnější a posílí to váš brand. Hezký barevný příklad je uvítací e-mail od Dedoles. Hravé myšky najdete v e-mailu i na webových stránkách.
5. Nastavte jasná očekávání a zjistěte preference
V uvítacím e-mailu by mělo zaznít, jak často se chystáte lidem e-maily posílat. Například, že jim budete psát alespoň jednou za měsíc. Nebo třikrát týdně. Nastavení očekávání (která potom opravdu plníte) buduje důvěru. A taky, pokud řeknete, že budete každé úterý zasílat e-mail, u kterého se potvrdí, že lidi opravdu zajímá, vsaďte se, že ho budou dokonce vyhlížet a těšit se na něj.
Posíláte, nebo se chystáte posílat, více druhů nabídek, speciálních akcí nebo jiných informací? Nechte vaše odběratele, ať vám řeknou, co přesně je zajímá. Hezkým příkladem je Slevomat. V zákaznickém profilu si můžete přesně vybrat, o jaké typ e-mailů máte zájem.
6. Řekněte příjemcům, co mají dělat dál
Nenechte nováčky čekat na další e-maily. Namísto toho doporučte to nejzajímavější hned v úvodu.
Pokud podnikáte v e-commerce, vaším cílem může být přimět předplatitele k nákupu. Nebojte se tedy ve svém uvítacím e-mailu nabídnout produkty nebo služby, představit své kolekce. Případně, pokud máte kamennou pobočku nebo dokonce jejich síť, můžete lidem pomoci najít tu nejbližší, jako to dělá třeba Baťa.
V oblasti SaaS (software jako služba), pravděpodobně budete chtít přimět nové předplatitele, aby okamžitě začali používat váš software. K tomu se hodí takzvaný uvítací seriál. Logika automatizačního scénáře může vypadat třeba následovně.
Dá vaším zákazníkům a odběratelům představu, jak začít. Nebo byste to mohli vykopnout pomocí vysvětlujícího videa. Tuto cestu zvolila například firma ACOND.
7. Dejte lidem dárek
E-maily na uvítanou jsou ideálním místem k zaujmutí nováčků něčím zvláštním. Obvykle se jedná o slevu na jejich první objednávku nebo o nějaký obzvláště dobrý bezplatný obsah. Například Econea nabízí spolu se svým e-bookem ještě navíc 100 Kč zdarma na probíhající kolekci.
8. Přidejte odkazy ke sledování na sociálních sítích
Lidé s vámi ve většině případů mohou komunikovat i na jiných kanálech. Většina značek má Facebookový nebo Instagramový profil, případně také Youtube, Twitter, Pinterest nebo jiné. Zahrnutí několika odkazů na vaše profily na sociálních sítích do uvítacího e-mailu je dobrý začátek, ale můžete to vylepšit, když své nové odběratele ke sledování ještě navíc přímo vyzvete a řeknete jim, co na sítích mohou najít. Přesně takovou výzvu má na konci svého uvítacího e-mailu aplikace Runtastic.
9. Nezapomeňte na odkaz pro odhlášení a další zákonné náležitosti
Může se vám to zdát podivné, ale i když zrovna někoho vítáte na palubě, musíte jim rovnou dát k dispozici možnost odhlášení. Vyplývá to jasně ze zákonných povinností. Většina šablon poskytovatelů e-mailových služeb – včetně SmartEmailingu – bude odkaz pro odhlášení automaticky obsahovat.
Mezi další zákonné povinnosti patří označení e-mailu jako obchodní sdělení. Nemusíte používat přímo tato slova, postačí také formulace “newsletter” nebo “novinky”, “slevy”, “akce”, zkrátka je potřeba, aby tato slova evokovala obchodní nabídku.
Posledním bodem je označení odesílatele – tedy označení právnické nebo fyzické osoby. Dobrým místem je patička e-mailu. Vše pak může vypadat třeba takto:
10. Požádejte vaše kontakty, aby vás doporučily dále
Může to být výkonný nástroj pro rozšíření databáze vašich e-mailů. Stejně jako zákazníci skrz doporučení mají tendenci více utrácet, odběratelé doporučených e-mailů mají tendenci být mnohem více angažovaní.
Když někdo, koho známe, něco doporučuje, má takové doporučení obvykle mnohem větší důvěryhodnost.
Možná z takové žádosti o doporučení neobdržíte obrovské množství nových odběratelů, ale ty, které získáte, budou mít pravděpodobně vysokou hodnotu. Jak víte, malý seznam vysoce angažovaných předplatitelů je lepší, než velký seznam méně angažovaných předplatitelů.
Doporučení bývá u mnoha firem spojeno s odměnou. Například ve finanční aplikaci Binance dostanete za úspěšné doporučení 5 BUSD (americké dolary kryté přes Binance) a přítel, kterého doporučíte, může začít obchodovat dokonce s 10.
11. Testujte, co má největší úspěch
Jakmile jednou e-mail vytvoříte, neznamená, že tak zůstane navždy. Naopak, testujte každý jediný bod – jaký odesílatel, předmět, pre-header vede k maximální míře otevřenosti, jaký kód, dárek, grafika, tlačítko zase k největší míře prokliku. Vždy ale testujte pouze jednu věc, ať máte možnost vyhodnotit její dopad. Více se můžete dozvědět v tomto článku o A/B testování.
Závěrem
Uvítací e-maily by do vaší e-mailové strategie měly určitě patřit. Jsou krásnou příležitostí, jak navázat blízký vztah a vzbudit ve vašem odběrateli nebo zákazníkovi nadšení pro další komunikaci. Tvorba uvítacího e-mailu není žádná velká věda a pokud si projdete všechny popsané body, určitě sklidí úspěch.