Poslední volná místa na školení PRÁVO V E-MAILINGU (27. 4.)

Jaké bylo Czech Internet Forum 2022 a co si z něj odnést

1. listopadu 2022 proběhl v Praze 17. ročník konference Czech Internet Forum. Sešli se tam zástupci mediálních domů i firem nad tématy sociálních sítí, zpravodajství, efektivní propagace i monetizace obsahu. Co zajímavého se tam řešilo?

Prvním příspěvkem po zahájení moderátorkou Soňou Porubkovou byla Tereza Šimečková, spoluzakladatelka a Managing Director výzkumné agentury Nielsen Admosphere. Zodpovídá za oblast mediálních výzkumů, měření a projektů v ČR, na Slovensku a v Bulharsku. Tereza nám odhalila, jak se v posledních (covidových) letech proměnil způsob, jak v ČR trávíme svůj čas. Srovnala, kolik času jsme s tradičními médii, na sociálních sítích, na streamingových službách nebo hrajeme videohry.

I když Tereza upozorňovala, že publikum v sále je specifická bublina v online světě, i tak tráví průměrný Čech před obrazovkou (nebo před obrazovkami) v průměru 8 hodin denně.

Ukázka z prezentace Terezy Šimečkové

Následovala panelová diskuse, kterou moderoval Filip Rožánek. Jak hosté a hostky panelové diskuse přistupují k sociálním sítím ve svých médiích a mediálních domech?

Podle Marka Singera, generálního ředitele FTV Prima, není sledování metrik televize to pravé, ale důležité je podle něj měřit, kolik % je sledování videí. Zdůvodnil to také tím, že u zavedených programů mají na Primě v tuto chvíli 15 až 20 % sledování online. Podle něj tedy není možné dělit publikum na “mladé” a “staré”, jak to vyplývalo z první prezentace Terezy Šimečkové.

Martina Říhová, CEO Active Radio a CMI News, mluvila o tom, že Evropa 2 je rádio influencerů. Proto maximálně využívají sociální sítě těchto osobností, které jsou součástí jejich marketingového mixu. Upozornila na to, že je tenká hrana budovat značku konkrétního influencera, protože vám pak může odejít ke konkurenci. Aby tomu zabránili, snaží se pro influencery-moderátory vytvářet zajímavý a “sexy” ekosystém, který stojí na vzájemné dohodě. Podle Říhové je třeba, aby byl obsah relevantní, a pak je jedno, jak se ke konzumentovi dostane.

Dan Grunt, Chief Digital Officer v CME sdílel, že mají profily na sociálních sítích pro televizní noviny a že jsou pro ně sítě čistě pragmatický marketingový kanál. Sdílel také, že pořad Master Chef sledují především třicátníci, zatímco Love Island nebo Survivor cílí na publikum od 15 do 54 let.

Lenka Černá, generální ředitelka Economia prozradila, že sociální sítě jsou pro ně zdrojem nových předplatitelů, ale jsou si vědomi rizik sociálních sítí. Dosah se snaží stavět na osobních profilech svých novinářů. Pro mladé publikum mají především Respekt, který je mladý i svým týmem. Dále také zaměstnávají mladé lidi a nechávají je podílet se na tvorbě obsahu. V Economii si chtějí vychovat mladou generaci čtenářů do 25 let. Jak to dělají? Zkoumají ji, přizpůsobují se jí a testují obsah pro ni.

Jinak Černá zmínila, že Hospodářské noviny mají v současnosti necelých 30 tisíc předplatitelů a tištění předplatitelé jsou už dnes velká vzácnost.

Panelová diskuse na CIF2022

Tomáš Stránský, CO-CEO CZECH NEWS CENTER dodal, že sociální sítě jsou pro ně nejen distribuční síť, ale také příležitost k monetizaci obsahu (elektronické hry,…) a kreativní formy inzerce. Na generaci Z mají zaměřený projekt Heyfomo.

Tomáš Búřil, obchodní ředitel Seznam.cz uvedl, že se záměrně zaměřují na starší a movitější publikum, protože náctiletí nemají peníze. Mezi jejich známé online projekty patří stream.cz a podcasty.cz. K TikToku se staví skepticky.

Během debaty se snesla kritika na Facebook, že mu jde pouze o “clicbaity” (senzacechtivý obsah svádějící ke kliknutí) a nemá odpovědnost za informace, které šíří. Tomáš Stránský se proto těší na regulaci ze strany EU.

Překvapivý byl zdrženlivý až odmítavý postoj některých panelistů k TikToku, vzhledem k tomu, že ho dnes běžně využívají světová média (BBC News, Washington Post, Reuters, New York Times,…). V českém prostředí používá TikTok například novinář Jan Žabka v projektu Hlídací pes.

Po panelové diskusi měl Roman Dobiáš, Country Manager z Dognetu, prezentaci o affiliate marketingu, který už podle něj dávno není popelkou, ale princeznou na vdávání. Před spuštěním affiliate kampaně je podle něj důležité si promyslet:

  • Co od affiliate kampaně chci?
  • Je to reálně dosažitelné?
  • Jak to udělat?

Z jeho zkušeností nejsou pro “top publishery” provize hlavním důvodem, jestli se do vaší kampaně zapojí. Klíčová je podle něj konkrétní značka.

Sergiu Gruita, CEE Industry Director v Teads ukázal, proč se zobrazitelné reklamy nerovnají automaticky počtu zhlédnutí těchto reklam. A také ukázal, jak v Teads dohlíží na to, aby domluvené reklamní plochy měly co nejvyšší zhlédnutí (sledují oči, dále celý obličej a měří kampaně v reálném čase).

Matěj Hušek, člen představenstva Seznam.cz ukázal, jak se proměnily diskuse pod články na Seznamu za poslední roky. Denně chodí do diskusí na Seznam.cz 670 000 lidí. Když jste chtěli v roce 2014 reagovat v diskusích pod článkem na Novinky.cz, tak jste museli počkat, až se jednou nebo dvakrát měsíčně otevře registrační okno. Když jste se stihli zaregistrovat, tak vám přišel dopis s kódem, se kterým jste mohli začít diskutovat. Celý proces (i s Českou poštou) tedy trval týdny.

Tato “papírová” diskuse měla podle Huška vést k tomu, aby do diskusí vstupovali ověření lidé pod vlastním jménem. Ale ukázalo se, že se do diskusí probojovali jen ti nejurputnější, kteří pak často vytvářeli v diskusích toxické prostředí.

Jak je to dnes? Výrazně jiné. Diskutovat můžete téměř okamžitě. Seznam má vlastní kontrolní tým na diskusní příspěvky, který tvoří v současnosti 4 lidé na full time a 25 externistů. Všichni jsou speciálně proškoleni. Pokrývají diskuse 24/7, o víkendu v menším počtu než ve všední dny. Systém je udělaný tak, aby se pod článkem zobrazovaly nejprve reakce komentujících s “dobrou karmou” (ověření, relevantní reakce, detekce slov, nerasistické,…). Do diskusí vstupují také influencerské osobnosti Seznamu.cz jako jsou novináři, šéfredaktoři, komentátoři,…

Srovnání podoby diskusí na Novinkách.cz v roce 2014 a 2022

Díky novému systému měli za poslední rok 1 miliardu page views, takže jsou nyní diskuse na Seznam.cz větší než na českém Twitteru. Příští rok budou spouštět Seznam média.

Advokátka na volné noze Petra Dolejšová ukázala na několika marketingových kampaních (Mcdonald, Vodafone,…), jak tenká je hranice mezi inspirací z jiné kampaně a vykrádáním. Zdůraznila, že jde o to, aby to nebyla nekalá soutěž a také že by se z reakční kampaně na konkurenci neměla stát dlouhodobá nosná marketingová kampaň, protože pak je to už za hranou. 

Podle Dolejšové je to tak, že pokud si nejste jistí, rozhodne to za vás soud. A k soudu jdou podle ní značky, které nemají dobrý marketingový tým (a nemohou to vyhrát z hlediska PR).

Vojtěch Lambert, CEO LCG New Media ve svém příspěvku mluvil o videích na sociálních sítích. Na světě se za 1 den nahraje 95 milionů videí na Instagram a 180 milionů videí na Facebook. V první případové studii ukázal, že si na Facebooku nejlépe vedou videa a pak fotky. Na Instagramu videa, pak carousel a pak fotky.

Ze své prezentace a praxe shrnul tyto 4 rady:

  1. Video, Stories a Reels jsou nejlevnější a nejúčinnější brandové formáty.
  2. Používejte do obsahu co nejvíce videí – zvyšují organický dosah.
  3. Pro konverzní kampaně používejte statické reklamy ve feedu, protože jsou levnější.
  4. Věnujte svou pozornost Reels, jsou velmi podporovány Metou – vysoká organika a nízká cena.

Naše seniorní e-mail marketingová specialistka Denisa Vávrová představila personalizovanou kampaň, kterou jsme ve SmartEmailingu nachystali letos k 30 letému výročí deníku Blesk společně s Meirem a MotionLabem. Co čtenáři k výročí Blesku dostali? Vlastní video, kde byli hlavní hvězdou. Ve webovém formuláři na Blesku si mohli vybrat podle svých zájmů, v jakém videu se chtějí objevit (film, sport,…). A toto video jim do několika minut přistálo do e-mailu. Na 1 e-mailovou adresu mohli vytvořit až 3 takto vysoce personalizovaná videa s vlastní fotkou a jménem. Jaké byly výsledky této kampaně? Doručeno bylo 100 % e-mailů, otevřeno 92,13 %, CTR bylo 70,92 % a CTOR 86,75 %.

Kateřina Kang

Píšu pro vás o tom, jak komunikovat se zákazníky tak, aby vaše vztahy i aktivity vzkvétaly. Ať jste firma, neziskovka nebo jednotlivec.

Přejete si podobné články najít přímo ve svém e‑mailu?

Memory: 22MB (4.3% of 512MB)

Vyplňte prosím své údaje

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.

Stáhněte si CHECKLIST zdarma

Stáhněte si CHECKLIST zdarma

E-MAILOVÝ KALENDÁŘ
NA ROK 2024

Registrace na workshop

Stáhněte si VÁNOČNÍ CHECKLIST zdarma

Stáhněte si VÁNOČNÍ CHECKLIST zdarma

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.

Stáhněte si VÁNOČNÍ CHECKLIST zdarma

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.