E-mail marketing a e-commerce spolu bydlí nejen v jedné vesnici, ale přímo v jednom domě. E-mailing je pro e-shopy nepostradatelný nástroj, který obvykle generuje nějaké výsledky i bez větší péče. Když mu ale tu péči dáte, posunete svůj byznys na úplně novou úroveň. Když do svého e-mailingu pozvete data, začnou se dít věci. Pojďme mrknout s naší datovou analytičkou na pár čísel.
Málokterý vztah je v marketingu tak symbiotický jako vztah e-shopu a e-mailingu. Dobrá zpráva je, že snad každý e-shop alespoň nějaký e-mail marketing dělá. Ta méně dobrá je, že jen naprosté minimum e-shopů ho dělá efektivně a pracuje se svými daty.
„Existuje určitá pětice základních automatizací, které by měl mít každý e-shop. Nebo každý, kdo chce od e-mailingu také nějaké konverze. Z našich čísel ale vychází, že jen 8,5 % má nastavenou alespoň jednu z nich, “
popisuje Adéla Smrčková, naše datová superstar.
„Tyto automatizované scénáře generují nadprůměrný open rate. Zatímco některé jsou zejména pečující – jako ten uvítací, jiné umí přinést solidní konverze. Kolem 20 % lidí se skutečně vrátí do svého opuštěného košíku. A poukazy a slevy odeslané k svátku umí spolehlivě motivovat k nákupu a navíc podporují vztah se zákazníkem,“
popisuje Adéla přínos automatizací.
V okamžiku, kdy e-shopy objeví kouzlo automatizací, málokdy zůstanou u jedné. „S Vivantisem jsme se během dvou let dostali ze tří automatizačních scénářů na 32. A tím rozhodně nekončí. Automatizace jim teď přináší až 15 % ze zisku z e-mailingu a je to vlastně něco, co jede samo a vyžaduje už jen občasnou aktualizaci,“ uvádí příklad analytička Adéla. Na zmiňovanou case study Vivantisu se můžete podívat tady na webu.
Pracujte se svými daty v e-mailingu
Pro vyšší výkon je nezbytné propojit si svůj e-shop a e-mailingový nástroj a sdílet data pro lepší segmentaci a personalizaci. „SmartEmailing vám zdarma skóruje angažovanost vašich kontaktů i počítá RFM analýzu. Na základě výsledků pak můžete cílit přesné nabídky na srdcaře i chladnoucí kontakty,“ popisuje Adéla důležitost práce s daty v cílení.
Napojení dat na váš e-mailingový nástroj vám umožní posílat relevantní nabídky – nepotřebuje zákazník po dvou měsících doplnit oblíbený produkt? Není čas na doplňkové produkty k předchozímu nákupu? To vše můžete plně automatizovat. Díky pokročilým statistikám jaké nabízí třeba naše aplikace, pak můžete sledovat, kolik vám přesně která kampaň vydělala peněz.
Jak vybrat e-mailingový nástroj pro e-shop
Jak na výběr? Je dobré vyzkoušet bezplatné verze a vybrat si aplikaci a editor, se kterým se vám bude opravdu dobře pracovat. Není pro vás teď automatizace téma? Bude! Podívejte se, jak se sestavují scénáře v daném nástroji. Ověřte si, jak se pracuje se segmentací a personalizovanými prvky – jako je třeba oslovení, nebo přechýlení podle rodu. Vyzkoušejte si, jak funguje podpora daného nástroje. Napište dotaz, nebo rovnou zavolejte! Tohle je základ.
„Je to samozřejmě otázka očekávání. Ale nikdy nevybírejte s tím, že teď chcete jen jeden newsletter měsíčně. Pokud chcete růst, dívejte se dopředu. Já například považuji za nepostradatelný webtracking, který vám odhalí klíčové informace o chování vašich zákazníků. Pro řadu nástrojů je to ale pokročilá placená funkce. Přitom bez něj nenastavíte opuštěný košík, ani prohlížený produkt. Je to něco, co se rozhodně hodí už na startu,“
doporučuje Adla.
Začněte malými daty, ale myslete ve velkém
I když začínáte s menší databází, je důležité myslet jako velký hráč. Už při prvních kampaních sbírejte maximum dat – od zájmů zákazníků, přes oblíbené produkty, až po nákupní chování. Čím dříve začnete, tím lepší základ budete mít pro pokročilou segmentaci a automatizace. Pro retenci a udržení zákazníka je zásadní ho poznat. A bez dat ho poznáte jen stěží. Data jsou pevný základ pro vaši retenci.


