Transakční e-mail je typ automatizovaného e-mailu, který je spouštěn událostmi, interakcemi nebo preferencemi v rámci služby nebo aplikace. Často slýcháme, že transakční e-maily stačí jednou nastavit a dále jen tiše přinášejí peníze. To však úplně neplatí.
Téměř každá firma se spoléhá na transakční e-maily, jako jsou například potvrzení o objednávce, odeslání zboží, informace o doručení, elektronický doklad, připomenutí plateb nebo resetování hesla. Dále také na e-maily, které jsou spouštěny určitými událostmi nebo chováním zákazníků – přístupy do členské sekce, vytvoření zákaznického účtu nebo informace o vyzvednutí objednávky.
Tyto e-maily patří mezi nejúčinnější nástroje e-mail marketingu. Tyto automatizované e-maily jsou klíčovou součástí marketingové strategie a často generují významnou část příjmu značky z e-mailu. Podle výzkumu, který prováděl Litmus, 33% značek generuje více než 25% svých příjmů z e-mailů skrze transakční nebo událostmi spuštěné e-maily. A ohromujících 11% značek připisuje více než 50% svých e-mailových příjmů automatizovaným e-mailům.
Proč se k transakčním e-mailům vracet ?
Většina značek vkládá úsilí do optimalizace e-mailů a testování pouze jednorázových marketingových kampaní. Transakční a automatizované e-maily jsou často jednou nastaveny a poté ponechány v běhu bez jakékoliv následné revize.
Transakční a automatické e-maily mají pověst programů “nastavte je a zapomeňte na ně”. Často se u marketérů setkáváme s názorem, že je chválí jako jeden z hlavních důvodů, proč takové e-maily používat – jakmile je nastavíte, jednoduše vám plynou peníze a už na nich nikdy nebudete muset pracovat znovu. Tento postup však nemůže být dále od pravdy.
Mezi důvody revize patří:
- Častá změna podpory HTML ze strany e-mailových klientů
- Změny algoritmů u filtrů nevyžádané pošty
- Úpravy webu a vstupních stránek
- Aktuálnost obsahu ve vašich e-mailech
Může se stát, že e-mailoví klienti bez upozornění pozmění nebo upustí od podpory pro HTML a jiných klíčových komponentů e-mailu. Následkem toho pak e-mail, který vypadal skvěle včera, se dnes může zobrazovat nekorektně. Filtry nevyžádané pošty neustále mění své algoritmy a e-mail, který se vždy dostal do doručené pošty, může být najednou označen jako spam. Vstupní stránky se aktualizují nebo přesouvají a vaše odběratele, kteří kliknou na zastaralé odkazy, pošlou na nefunkční webové stránky. Je také důležité nezapomínat na kontrolu textů v e-mailech. Sdělení, která mohou běžně být v pořádku, mohou třeba v současné době pandemie vyznívat úplně jinak, necitlivě.
Existuje tedy spousta věcí, které se mohou změnit – a tím zkazit účinnost vašich automatizovaných e-mailů.
Jako příklad si vezměme potvrzení o objednávce. Chyba v kódu nebo změna v mobilním e-mailovém klientovi způsobí, že e-mail vypadá zcela nefunkčně. Výsledkem je negativní zážitek pro vašeho zákazníka, což může mít za následek i snížené nadšení pro váš produkt.
Automatizované e-maily jsou tedy dvousečnou zbraní. Když jsou v pořádku, dosahují obchodních výsledků jako žádný jiný kanál. Pokud se v nich ale nachází zásadní chyba, na vašich obchodních výsledcích to bude okamžitě znát. Značky, které své transakční e-maily neoptimalizují a pravidelně netestují, nechávají peníze na stole.
Jak zajistit, aby vaše transakční e-maily vypadaly pokaždé skvěle?
Pokud chcete, aby vaše automatizované a transakční e-maily poskytovaly skvělé zážitky vašim odběratelům a dosahovaly obchodních výsledků, nespoléhejte, že vás na chyby upozorní až vaši odběratelé. Zaveďte raději pravidelné testování a kontrolu, abyste se ujistili, že vaše e-maily vypadají skvěle, fungují a jejich obsah je aktuální.
Transakční a automatizované e-maily byste měli revidovat každé 3 měsíce. Riziko, že odběratelům nedopatřením připravíte nepříjemný zážitek a negativně tím ovlivníte obchodní výsledky, je zkrátka příliš vysoké. Nastavte si proces pravidelné kontroly. E-maily, u kterých se prokáže nejvyšší návratnost – například e-maily o opuštěném košíku nebo oznámení o doplnění zboží – doporučujeme kontrolovat ještě častěji.
Většina firem tuto příležitost k optimalizaci svých transakčních e-mailů nevyužívá a své automatizované e-maily kontrolují pouze nárazově a náhodně, což zvyšuje veškerá rizika doručení špatně se zobrazujících e-mailů cenné zákaznické základně.
Jedním z hlavních důvodů nedostatečně častých kontrol automatizovaných e-mailů je úsilí, které je tomu potřeba věnovat. Udržování pulzu transakčních e-mailů a jejich ruční testování se může zdát jako nemožný úkol, zejména u značek, které provozují program s velkým množstvím automatických e-mailů. Proto existují nástroje, které tuto práci významně zjednoduší.
Získejte maximum ze svých automatizovaných e-mailů, aniž byste namáhali své interní zdroje!