Základem efektivního e-mail marketingu je automatizace, bez které budou vaše snahy poloviční. Posílání e-mailů na základě stažení e-booků nebo automatizovaná přání k narozeninám umožňují využívání takzvaných autoresponderů a triggerů. Víte, proč jsou v e-mailingu tak důležité?

Co je to autoresponder
Autoresponder je e-mail odesílaný automaticky na základě určité akce – tou může být třeba přihlášení nového zájemce k odběru newsletteru, vytvoření objednávky nebo jinak projevený zájem o obsah na vašich stránkách. V tu chvíli se mu automaticky zašle autoresponder – e-mail, který může být samostatný, ale zároveň třeba jen první z celé série automatizované e-mailové kampaně.
Příklady nejpoužívanějších autoresponderů
- Uvítací e-mail nebo e-mailová série po přihlášení do newsletteru.
- Děkovný e-mail za objednávku nebo stažení obsahu.
- Transakční e-mail – faktura, potvrzení objednávky.
- E-mailový trénink nebo jiná vzdělávací kampaň provázející zákazníka nákupním cyklem; v jejím závěru je příjemce požádán o provedení akce (nákup, objednání služby).
- Přání k narozeninám nebo svátku.
Proč automatické kampaně?
Výhodou autoresponderů je, že je s nimi práce pouze ve fázi příprav v samém začátku. Jakmile všechny automatické e-maily jednou nastavíte, budou vždy v závislosti na svém nastavení odesílány do schránek těch správných příjemců. Na rozdíl třeba od newsletterů na ně dál nemusíte pravidelně myslet, a ve finále tak ušetříte spoustu času, peněz a samozřejmě nervů.
Typickými autorespondery jsou automatické vzdělávací série, ve kterých se zasílá zajímavý obsah nebo tipy na články a produkty podle zájmové segmentace. Oblíbené jsou také tzv. upsell série, které představují výhody produktu nebo služby – nakonec se v jejich rámci pošle slevový kupon. Autorespondery také můžete využít k průzkumu o zájmech a preferencích odběratele a podle toho mu pak posílat další zprávy přímo na tělo.
Jak autorespondery vytvořit?
Jednou z možností je vytvářet složitější, vzájemně provázané procesy posílání e-mailů, kdy nástroj pružně reaguje na akce prováděné příjemcem. Záleží tedy na tom, jaký obsah průběžně lidé stahují, jak se proklikávají přes výzvu k akci apod. Na základě toho se neustále upravují scénáře kampaní a ty se jim zasílají tak, aby co nejvíc pokryly jejich potřeby.
Široce rozvětvené workflows jsou ale většinou vhodné spíš do pokročilejších fází e-mailingu. Ze začátku je pravděpodobně nevyužijete, už jen z toho důvodu, že je jejich příprava časově náročná a bez detailně naplánovaného obsahu téměř nemožná.
Jednodušší je posílat kampaně vázané časově na určitou událost – typicky třeba stažení e-booku, ale také odeslání předchozího e-mailu ze série. Například ve SmartEmailingu pracujeme s takzvanými SmartKampaněmi. Zde si jen nastavíte časový odstup od akce, která poslání e-mailu spustí. Navazující e-maily si pak řadíte a opět nastavujete časové rozestupy, ve kterých budou odesílány do příjemcovy schránky.
SmartKampaně umožňují posílat automaticky i přání k svátku nebo narozeninám. Stejně tak lze automatizovat e-mail zákazníkům, pokud předtím navštívili na webu nějaké konkrétní stránky, které chtějí sledovat.