Poslední volná místa na školení PRÁVO V E-MAILINGU (27. 4.)

6 tipů, jak budovat vztah se zákazníky díky e-mail marketingu

Znáte nejdůležitější tipy pro budování dlouhodobého vztahu díky e-mail marketingu? V tomto článku vám odhalíme řadu osvědčených rad z praxe, které můžete zavést hned při vaší příští rozesílce. 

1. Poznejte svou cílovou skupinu

Zjistěte si, komu přesně píšete – jaké problémy, přání nebo potřeby vaše cílová skupina má? Dejte si čas porozumět jí, jen díky tomu může být váš e-mailový obsah úspěšný. 

Kromě potřeb a přání vám poznání cílové skupiny pomůže také s nastavením vhodné tonality, grafiky a dalších prvků vašich e-mailů. 

2. Držte své slovo

Pro budování dlouhodobého vztahu je důležité, abyste se zákazníkům ozývali pravidelně. Píšete e-maily například každé úterý? Po určité době si vaši odběratelé zvyknou a budou vaše e-maily napjatě očekávat. A to je moc dobře.

Stejně tak buďte jednotní i v tonalitě textu, kterou pro vaši cílovou skupinu zvolíte.
A posílejte jen to, co jste lidem slíbili, že jim budete posílat. 

3. Pište kvalitní obsah

Až teprve, když víte, komu píšete, dokážete tvořit kvalitní obsah pro své zákazníky. Ve vašich e-mailech by měla být pro odběratele hodnota. Jsou to zahrádkáři? Poraďte jim, co je právě potřeba na zahradě udělat a jak jim s tím můžete pomoci. Jsou to milovníci knižních novinek? Poskytněte jim přehled nových knih na trhu i s recenzemi a ukázami.

Tvořte obsah pro svou cílovou skupinu, který je v něčem výjimečný. Takový, který není na každém druhém rohu ani odkaze.

Náš tip z praxe

Myslete na lidi a jejich potřeby i po nákupu – co ještě neví nebo nemají? E-shopu Ovocňák.cz jsme takto vystavěli ponákupní e-mail, ve kterém zákazníkům po nákupu konkrétního pyré přijde tip na recept z něj. Díky tomu se dozví, že pyré nemusí být jen svačinka, ale dá se z něj uvařit i skvělý oběd nebo večeře.  

4. Netlačte tolik na prodej

Jste majitel e-shopu a říkáte si, jak to teď asi myslíme? Zázračně vysoké prodeje se nedělají slevami a jinými akcemi, ale silným a dlouhodobým vztahem se zákazníkem.

Věděli jste, že “brandový” neprodejní e-mail, který souvisí s hodnotami vaší cílové skupiny i vaší firmy s 1 call to action tlačítkem nebo 1 slevovým kuponem, dokáže vydělat se správným copywritingem několikanásobně více peněz oproti čistě prodejnímu e-mailu s produkty?

Jak na to? 

Pro e-shop Samostatné dítě jsme vytvořili automatizované rozesílky, ve kterých rodiče pravidelně dostávali tipy na Montessori hračky a informace pro daný věk jejich dítěte. 

E-mailová kampaň zohledňuje aktuální datum a datum narození dítěte, aby se pro informace mohli přihlásit rodiče jak 5ti měsíčního dítěte, tak i dítěte narozeného v blízké budoucnosti (automat počítá s předpokládaným termínem porodu).

Díky této komunikaci, která netlačila na prodej, byla e-mailová kampaň úspěšná. Posuďte sami.

Podívat se případovou studii Samostatného dítěte

5. Personalizujte a segmentujte

Mít e-mailovou databázi je krásná věc, ale bez znalosti zákazníků, kteří ji tvoří, se na ta nejlepší čísla nedostanete. Díky personalizaci a segmentaci nebudete mužům posílat nabídku na menstruační vložky, chovatelkám koček slevu na psí granule a podobné “spamové” e-maily.
Budete vědět, co daný zákazník u vás nakupoval, kdy, jak často a jestli se tento nákup opakuje,… Na příští nákup mu můžete poslat slevu.

Personalizované propagační e-maily mají o 29 % vyšší unikátní míru otevření a o 41 % vyšší unikátní míru prokliku.1 Snadno aplikovatelný tip pro personalizaci je – dejte do předmětu e-mailu křestní jméno zákazníka. Z desítek e-mailů, které denně dostává do schránky, ho toto gesto dokáže upoutat. Přitom si to nastavíte v e-mailové šabloně na pár kliknutí. 

Segmentovat můžete například podle věku, pohlaví, místa bydliště, zákazníků i nezákazníků,… Díky štítkům v e-mailingových nástrojích si můžete vytvářet jakékoliv úzce zaměřené segmenty vašich zákazníků. Čím specifičtější segmenty si vytvoříte, tím větší zaujetí budou vaše e-maily mít. 

6. Využívejte automatizaci

Usnadněte si navazování a udržování dlouhodobého vztahu se zákazníky díky různým automatizacím. Pošlete lidem uvítací e-mail, přání k svátku nebo k narozeninám, slevu na výročí k odběru vašeho newsletteru,… Automatizace dokáže komunikovat 1:1, tedy vy přímo na Petru Novákovou z Brna, která u vás nakupuje poslední rok. Stejně jako máte ve svém kalendáři významná data svých blízkých, můžete na ně reagovat i u svých zákazníků. 

Naše tipy pro automatizaci

a) Ponákupní péče
Díky automatizaci dokážete navázat na každý nákup Petry Novákové z Brna – můžete jí například poslat rady, jak pečovat o právě nakoupené zboží, aby jí co nejdéle vydrželo, nebo videonávod na použití, aby ho nemusela hledat na YouTube. 

b) Retence
S daty z automatizace víte, že si u vás Petra Nováková kupuje pravidelně jeden pleťový krém, který jí vydrží tři měsíce. Až se bude blížit čas dalšího nákupu krému, napište jí a nabídněte jí ho rovnou v e-mailu. Může si ho koupit na jedno kliknutí. 

Díky těmto e-mailům podporujete nejen prodej, ale také budování brandu a vztahu s konkrétním zákazníkem.

Inspirujte se, jak jsme nejen automatizacemi pomohli e-mailingu Nebbia-store.cz vyrůst od srpna do Vánoc o 395 %

Proč tyto rady uvádět do praxe

Zmíněné tipy jsou pro řadu českých firem a projektů stále ještě “pokročilé.” Přitom právě díky nim můžete zazářit před svými zákazníky i před konkurencí. Ano, investice do kvalitního e-mail marketingu něco stojí, ale vzhledem k tomu, že podle statistik HubSpotu z roku 2021 vám každý 1 dolar investovaný do e-mail marketingu přinese 42 dolarů (= návratnost je 4 200 %)2, tak má velký smysl se do ní pustit.

Z naší vlastní zkušenosti dodáme, že kvalitní e-mailing generuje e-shopům v průměru 67 % obratu, ale s klasickými newslettery jen 15 %.

Chcete také zvednout vaše čísla a budovat dlouhodobé vztahy se zákazníky? Ozvěte se nám. Jsme tu pro vás. 

Zdroje

1 https://www.bluefrontier.co.uk/company/blog/item/8-ways-to-build-relationships-through-email-marketing
2 https://www.bluefrontier.co.uk/company/blog/item/8-ways-to-build-relationships-through-email-marketing

Kateřina Kang

Píšu pro vás o tom, jak komunikovat se zákazníky tak, aby vaše vztahy i aktivity vzkvétaly. Ať jste firma, neziskovka nebo jednotlivec.

Přejete si podobné články najít přímo ve svém e‑mailu?

Memory: 2MB (0.78% of 256MB)

Vyplňte prosím své údaje

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.

WS zdarma

Stáhněte si VÁNOČNÍ CHECKLIST zdarma

Stáhněte si VÁNOČNÍ CHECKLIST zdarma

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.

Stáhněte si VÁNOČNÍ CHECKLIST zdarma

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.