Poslední volná místa na školení PRÁVO V E-MAILINGU (27. 4.)

Jak na budování e-mailové databáze

Kvalitní databáze je zásadní pro šíření vašich aktivit, ať už byznysových nebo neziskových. V tomto článku se podíváme na všechny možnosti i nástrahy, které s budováním e-mailové databáze souvisí. Abyste je mohli hned uvést do praxe a také věděli, čemu se vyhnout. 

Proč je tvorba e-mailové databáze důležitá

E-mailová databáze je jedním z nejdůležitějších prvků úspěšné marketingové strategie. Díky ní můžete snadno sdílet svůj příběh, nabízet produkty nebo služby, ať jste freelancer, (nezisková) organizace nebo firma. Je jedním z klíčových pilířů pro budování dlouhodobého vztahu se zákazníky, fanoušky i dárci. 

A je to také jeden z nejlepších nástrojů, jak proměnit vaše sledující v platící zákazníky. Proč? 

  • 1 investovaný dolar do e-mail marketingu přináší průměrně 42 dolarů.
  • Uvítací e-maily mohou zajistit o 320 % vyšší příjmy ve srovnání s jinými propagačními kampaněmi.2
  • 81 % respondentů průzkumu uvedlo, že e-mail marketing podporuje získávání nových zákazníků. A 80 % potvrzuje, že zlepšuje udržení stávajících.3
Foto: k9agency

Jak získat e-mailové adresy do databáze

Už jste vytvořili to pravé lákadlo pro vaši cílovou skupinu? Teď je potřeba znát všechny možnosti, jak dostanete tento lead magnet k lidem. Možností je hned několik.

Využijte webový formulář

Jde o prvek na webové stránce, do kterého návštěvník vyplňuje své údaje (typicky své jméno, e-mailovou adresu apod.). Je jedním z nejoblíbenějších způsobů sběru kontaktů.
Formulář pro sběr kontaktů umístíte na svůj web – a všem, kdo vám své údaje vyplní, pošlete svůj unikátní obsah. Nejčastěji se jedná o různé e-booky, checklisty, seznamy apod.

Může mít různou podobu:

  • “napevno” na vašem webu (např. formulář k přihlášení k newsletterů – tzv. newsletter box),
  • vyskakovací (pop-up okno)
  • ve SmartEmailingu používáme i vyjížděcí formulář, který je schovaný pod tlačítkem, které je na stránce umístěné zpravidla dole a po jeho stisknutí vyjede zespodu. 

Pop-up okno

Pop-up je vyskakovací okno, které se zobrazí návštěvníkům vašeho webu. Můžete si nastavit, za jakých podmínek:

  • po určitém čase, kdy jsou na vaší stránce (např. 30 vteřin, 1 minuta,…),
  • po najetí myší na křížek, protože chtějí váš web zavřít,
  • po “sescrollování” na konkrétní část na vaší stránce,

Patří mezi nejvýraznější způsoby, jak kontakty sbírat. Proto ho někteří lidé vnímají jako otravný až agresivní způsob. Nás ale zajímají především čísla o pop-upech. Jaká jsou? 

  • 10 % nejvýkonnějších vyskakovacích oken má průměrnou míru konverze (návštěvník provedl akci) 9,28 %4
  • Průměrná míra konverze vyskakovacích oken je 3,09 %. Co to znamená? Když na svůj web přivedete 150 návštěvníků denně (= 4 500 měsíčně), budete mít 418 nových e-mailových adres za 1 měsíc.

Chcete se dozvědět, jak nad pop-upy přemýšlet a čemu se při jejich tvoření vyhnout? Přečtěte si náš článek Co je pop-up a proč ho používat.

Příklad pop up okna se slevou 100 Kč na nákup za kontakt. 

3 tipy z praxe pro webové formuláře

  1. Přihlášení do formuláře zájemcům co nejvíce usnadněte. Dejte ho na viditelné místo na všech podstránkách vašeho webu, aby se návštěvník mohl přihlásit kdykoliv si vzpomene. Odlište ho od ostatního obsahu (jasný a velký titulek, grafika,…). A vyhrajte si s texty, aby na obsah nalákaly.
  2. Nově přihlášené kontakty ověřujte přes double opt-in. (Po přihlášení pošlete adresátovi e-mail pro potvrzení souhlasu. A teprve po udělení souhlasu kontakt zařaďte do své databáze). Přečtěte si článek Jak je to s tím double opt-in.
  3. Lidé se při přihlašování do vaší databáze mohou přepsat a uvést špatnou adresu. Takových překlepů může být dokonce 10 – 15 %5. Jak se tomu vyhnout ihned při sběru kontaktů? To se dočtete v našem článku Překlepy ve webových formulářích – jak mít čistou databázi kontaktů.

Vytvořte landing page pro e-mailing

Je webová stránka nebo podstránka, která představuje váš speciální obsah a vede návštěvníka k akci.  Obvyklým příkladem může být stránka popisující online školení nebo stream. Pokud ho chcete získat zdarma, stačí vyplnit formulář pro sběr kontaktů na této stránce a „za odměnu“ obdržíte přístup. 

Měla by být vytvořena tak (copywriting, UX), aby měla co nejvyšší konverzní poměr. Na tuto stránku můžete cílit reklamy na Facebooku, PPC,… 

Ulovte kontakty díky lead magnetům

Lead magnet je obsah či hodnota, kterou návštěvníkovi svého webu poskytujete výměnou za jeho e-mailový kontakt. Řada lidí ještě není v tuto chvíli připravená k využití vašich služeb nebo k nákupu produktů.
Ale když jim nabídnete vhodný lead magnet, který vychází z jejich potřeb, problémů nebo přání, můžete s nimi dále budovat důvěru a vztah pomocí e-mailingu.

Příklady lead magnetů:

  • e-book,
  • slevový kód,
  • dárek / vzorek,
  • doprava zdarma,
  • přihlášení k newsletteru s hodnotným obsahem,
  • online soutěž,
  • video obsah / registrace na webinář,
  • kurz zdarma,
  • tahák / checklist,
  • výsledky online testu / ankety,
  • online nástroj (např. speciální kalkulačka),
  • shrnutí (z blogového článku, podcastu,…), 
  • případové studie / seznam zdrojů.
E-book zdarma je jedním z častých lead magnetů.

Tip pro vás: Dbejte na tlačítka na webu

Call to action tlačítka vyzývají lidi ke konkrétní akci – k odběru newsletteru, využití slevy, stažení e-booku,… Po kliknutí na ně se lidé dostanou na webový formulář (newsletter box, pop up, landing page s formulářem,…). Tvořte je textově co nejlákavější.

Sbírejte e-mailové kontakty Facebookem

Na Facebooku tráví nejvíce času (83 %) uživatelé ve věku mezi 30 a 45 lety. A alespoň 1x za týden na něj přispívá 36 % Čechů od 45 do 60 let a 33 % uživatelů nad 60 let?6

Pokud se tam nachází i vaše cílová skupina, je dobré být na Facebooku vidět. Protože cílení na publikum na Facebooku, které je podobné lidem ve vaší e-mailové databázi, může vést k o 29 % vyšší návratnosti investic (ROI) oproti cílení na jejich zájmy.7

Tipy pro sběr e-mailových kontaktů na Facebooku

  1. Připravte si landing page s exkluzivním obsahem a propagujte ji
  • Nalákejte sledující na některý z vašich lead magnetů (e-book, video, webinář,…) – více o landing page i lead magnetech najdete výše. Tuto landing page propagujte, dosáhnete tak maximální efektivity.
  1. Tři tipy pro vaše newslettery
  • Dejte si přihlašovací formulář k newsletteru na profil. Sice nestrhne tolik pozornosti, můžete ho ale zatraktivnit logem nebo stručným nalákáním, co díky němu lidé získají.
  • Využijte sílu úvodní fotky. Formou textu i obrázku namotivujte sledující k přihlášení k odběru novinek už v úvodní fotce profilu. Spíše pak kliknou na přihlašovací tlačítko.
  • Sdílejte obsah svých newsletterů. Odhalte lidem, co přihlášením do vašeho newsletteru získají. Pokud se jim obsah zalíbí, jistě zatouží nacházet jej pravidelně ve své schránce.
  1. Uspořádejte soutěž

Soutěží na Facebooku rozšíříte fanouškovskou základnu a nasbíráte kontakty. Zapojte vaše sledující – nechte je fotit, tvořit nebo sdílet. A u toho sbírejte jejich e-maily. 


Náš tip: díky fanouškovským facebookovým stránkám si nejlépe uděláte obrázek o tom, co se na vás nebo vaší firmě či organizaci lidem líbí a co ne. Můžete tam sledovat jejich reakce, odpovídat na dotazy a budovat s nimi vztah.


Pokud se vám povede správně zacílit a vytvořit oblíbený facebookový profil nebo vlastní facebookovou skupinu, budou se vám kontakty sbírat snadno.

Využít můžete i offline metody

Kontakty do vaší databáze lze získávat i osobně. Říkáte si jak? Možností je i v dnešním digitálním světě překvapivě hodně. 

Například:

  • slosování, soutěžetomboly na různých akcích,
  • sleva na aktuální nákup na prodejně (registraci může provést přímo personál, pak přijde pouze double opt-in e-mail k potvrzení),
  • QR kód (na veletrzích, konferencích,…), který vede na stránku s formulářem,
  • káva nebo zákusek zdarma v restauraci,
  • výměna vizitek na veletrzích,
  • registrace do věrnostního programu.

Pozor, dané osoby musíte vždy jasně upozornit na to, že jejich e-mail zařadíte do své e-mailové databáze.  

Přivítejte kontakty ve své databázi (posílejte welcome e-mail)

Všem novým kontaktům, které se přihlásily k odběru vašich e-mailů, zašlete nejpozději do několika hodin uvítací e-mail. V něm poděkujte za přihlášení k odběru a krátce se představte. Také informujte příjemce, co jim budete posílat a jak často. 

Účelem uvítacího e-mailu je navázat s příjemci vztah a připravit je na vaše další rozesílky – proto komunikujte co nejpřirozeněji a v duchu následujících kampaní.

Myslete také na to, že se po double opt-in jedná o (nejméně) druhý e-mail z vaší strany brzy po sobě. A s tímto vědomím ho tvořte. 

Pohlídejte si legislativu

GDPR je, jak nejspíš víte, nařízení o ochraně osobních údajů. Hájí práva lidí proti neoprávněnému zacházení s jejich daty a osobními údaji. A to se týká také e-mail marketingu a získávání kontaktů do e-mailových databází.
Abyste získávali kontakty v souladu se zákonem, přečtěte si náš článek Vše o ochraně osobních údajů a GDPR v e-mail marketingu.

Jak nebudovat databázi e-mailů

Pro kvalitní databázi se držte těchto 3 zlatých pravidel:

  1. Nekupujte databáze 

S nakoupenou databází si vztah se zákazníkem nevybudujete. Falešné nebo podvodně získané adresy jsou cestou do spamu.

  1. Nepoužívejte pochybné databáze

Vyhněte se také databázím “volně ke stažení”. Jsou pochybné kvality a stejně jako v prvním bodě – nemáte s lidmi vybudovaný vztah. Své e-maily posílejte jen lidem, kteří vám k tomu dali souhlas, nebo zadáním e-mailu něco získali (viz GDPR).

  1. Nesbírejte e-mailové adresy po internetu

Tohle asi není třeba říkat, ale pro všechny případy – když najdete na internetu výzvu „ozvěte se mi“ a nad ní e-mail, neznamená to, že v ní majitel e-mailové schránky chce nacházet právě vaše zprávy. Pokud dotyčný sám a dobrovolně nezanechal e-mail přímo ve vašem formuláři, pak o vaše obchodní nabídky, hromadné e-maily ani newslettery nemá zájem. Proto mu je nezasílejte. Byl by to opět nestrategický krok a se současným GDPR i nelegální. 

Pravidelně čistěte svou databázi

Jak udržovat ve vaší databázi pořádek?
Věnujte pozornost kontaktům, které:

  • na vás nereagují
  • vaše e-maily dlouho neotevřely
  • se dlouhodobě neproklikávají na cílovou stránku. 

Neaktivní příjemce můžete zkusit vrátit “do hry” pomocí reaktivační kampaně.
A pokud je ani ona nepřiměje vaše e-maily číst, tak je ze svého seznamu odstraňte (např. přidáním na black list). 

Statistiky jsou v tomto ohledu hodně mocným nástrojem, tak je bedlivě sledujte a vyhodnocujte. Sledování aktivit příjemců vám pomůže také ladit obsah rozesílky, zlepšovat segmentaci a zvyšovat tak výkon vašeho e-mailingu. 

Na statistice angažovanosti kontaktů můžete vidět, jak moc se míra otevření (open rate) liší mezi různými skupinami odběratelů. 

Náš tip: používejte Subscription Management. Ne všichni vaši příjemci čtou všechny vaše e-maily, což ale nemusí znamenat, že je váš obsah nezajímá. Jen pro ně možná nejsou atraktivní všechna témata, nebo jim nevyhovuje četnost e-mailů. S tím vám pomůže jednoduchý formulář, v němž si zaškrtnou, co je od vás zajímá a jak často. Další tipy pro přehlednou databázi najdete v článku 5 tipů pro přehlednou databázi e-mailů.


Závěr

Prošli jsme s vámi všechny kroky, které vás na cestě budování kvalitní e-mailové databáze čekají. Chcete další inspiraci a rady? Začtěte na blogu, poslechněte si podcastyvzdělávejte se s námi. Nebo nás kontaktujte a my vám s e-mailingem pomůžeme.

Zdroje

1 https://www.smartemailing.cz/jak-budovat-vztah-se-zakazniky-diky-e-mailingu/
2 https://www.invespcro.com/blog/welcome-emails/
3 https://emarsys.com/learn/white-papers/adapting-to-the-pace-of-omnichannel-commerce/
4 https://sumo.com/stories/pop-up-statistics
5 https://www.smartemailing.cz/rozhovor-s-pavlem-polou-e-mail-ktery-nedorucite-neproda/
6 https://mam.cz/zpravy/marketing/2021-06/na-sitich-travi-cesi-rekordni-dobu-facebook-vede-u-starsich/
7 https://mailchimp.com/resources/how-to-build-your-email-list/

Kateřina Kang

Píšu pro vás o tom, jak komunikovat se zákazníky tak, aby vaše vztahy i aktivity vzkvétaly. Ať jste firma, neziskovka nebo jednotlivec.

Přejete si podobné články najít přímo ve svém e‑mailu?

Memory: 8MB (3.13% of 256MB)

Vyplňte prosím své údaje

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.