Naučte se ovládat SmartEmailing z pohodlí domova  - oblíbené školení je nyní ONLINE - jen za 250 Kč. 

Okurková sezóna: Jak na e-mailing přes léto

Dosažení úspěšného e-mailového marketingu a angažovanosti v letní, tzv. okurkové sezóně, může být obtížné. Zákazníci se běžně vydávají na dovolenou a najednou zjišťujeme, že naše metriky, na které jsme byli zvyklí, ve statistikách klesají. Znamená to ale, že je vše ztraceno? Jak můžete očekávat jakoukoli angažovanost, když v kanceláři téměř nikdo není? Letos navíc může situace po pandemii COVID-19 vypadat trochu jinak. Tak jako tak, v létě je na čase být kreativní a zde přinášíme několik tipů, jak na to.

Obtížné, ale ne nemožné

Může to být obtížnější než obvykle, ale není to nemožné. Vysoký engagement vaší databáze vychází z kombinace strategií, které reaguji na zvýšenou flexibilitu odběratelů, se zaměřením na různé nebo menší segmenty, zjednodušením výzvy k akci a obsahu a využitím šance k získání hodnotné zpětné vazby. Navíc, letošní léto po COVID-19 bude přece jenom trochu jiné. Vaši zákazníci už částečně často dovolenou čerpali, nebo byli doma. Je tedy dost možné že nebudou dovolenou využívat tolik, co běžně. Zároveň si zvykli více otevírat e-maily, což je pro nás dobrou zprávou.

1. Očekávejte (a přijměte) pokles – je to přirozené

Přestože by to mohlo vypadat jako přesný opak toho, k čemu je tento článek určen, je důležité přijmout, že červenec a srpen běžně znamenají čas dovolených. Pro některé to znamená úplné vypnutí z práce. Pro ostatní to znamená sem tam si projít e-maily. To přirozeně ovlivní úroveň interakcí a plošně sníží vaše statistiky.

Dobrou zprávou je, že v letním období a speciálně letos, nedojde k úplnému zmizení odběratelů. Značná část lidí bude na dovolené stále kontrolovat (a proklikávat) e-maily, jak jsou zvyklí, a proto nemusíte úplně ztrácet naději. Pokud jste svůj e-mailing do teď dělali dobře, tak se vůbec nemusí stát, že byste viděli nějaký pokles angažovanosti.

 TIP: Snížený engagement během léta neznamená sníženou spokojenost s vaší značkou

2. Lidé jsou mimo kancelář, ne offline

Většina z nás se bude snažit být mimo kancelář a užívat si teplejšího počasí, dokud bude trvat. To však neznamená, že přestaneme kontrolovat oznámení – jednoduše to děláme na různých zařízeních a v jiných časech, než je obvyklé.

Aby vaši odběratelé mohli stále otevírat a číst vaši poštu, ať už jsou kdekoli, musí být vaše e-maily responzivní pro mobilní zařízení a tablety. Váš zákazník se během dovolené velmi pravděpodobně do své doručené pošty podívá, ale pokud otevře e-mail se zobrazením pouze pro stolní počítače, nebude si ho číst (natož proklikávat).

 TIP: U nás ve SmartEmailingu máte možnost odesílat e-maily v době kdy klient e-maily nejčastěji otevírá, což je přes léto velmi silným nástrojem pro zvýšení open rate. 

3. Letní data nejsou zbytečná, stačí je lépe segmentovat

Vysvětlili jsme si, že nižší engagement ve vašem e-mail marketingu a letních aktivitách, je v měsících červenec a srpen zcela přirozený. To však neznamená, že data, která získáváte, jsou zbytečná – jen je v letním období musíte segmentovat trochu jinak. Jedním ze způsobů, jak toho dosáhnout, je identifikace vašich věrných odběratelů a těch méně aktivních. Pojďme to prozkoumat trochu víc.

V daném období (řekněme za posledních 6 měsíců) se podívejte na celkový počet nových odběratelů v porovnání s počtem nových odběratelů, kteří interagovali s jedním nebo více vašimi e-maily. „Aktivní interakce“ mohou znamenat prosté otevření e-mailu, ale zkuste se zaměřit i na další signály, jako je míra prokliku, registrace nebo objednávky.

Segmentací založenou na nedávném chování máte nyní dvě skupiny, na které lze v létě cílit odlišně. Na základě minulého chování můžete předpokládat, že vaši věrní odběratelé s vámi budou znovu interagovat po červenci a srpnu. Pro odběratele, kteří byli i v minulosti málo aktivní, zkuste vymyslet speciální kampaně s incentivou (např. slevový kód, speciální nabídka zboží a služeb nebo bonusový obsah) platnou pouze na léto. Tato strategie může pomoci loajalitě vůči vaší značce a zvýšit pravděpodobnost, že s vámi tito zákazníci budou interagovat (dost možná ještě více) i po létě. 

 TIP: Hlubší segmentace je vždy cennější, takže naše tipy neberte jako řešení pro každou situaci. Zkuste segmentovat na základě různého chování jako je frekvence, retence, nebo cenové hladiny konverzí vašich zapojených odběratelů. 

4. Neočekávejte, že lidé budou dělat více než jednu věc najednou.

Dovolená znamená relaxaci.

To znamená, že se lidé nesnaží žonglovat jednotlivé aktivity v hektickém životním stylu, jako by to dělali normálně. Více než běžně je tedy klíčové, abyste se zaměřili pouze na jednu výzvu k akci v jednom e-mailu, aby odběratelé nebyli přehlceni a odrazeni. Vyzvěte je například ke čtení konkrétního blogového příspěvku, koupi konkrétního produktu nebo služby, nebo k přidání se k vaší stránce / skupině na Facebooku.

5. Léto vám dává příležitost k přemýšlení a vyhodnocování

Čas mimo kancelář nám dává příležitost přemýšlet a reflektovat o tom, jak můžeme zlepšit naše každodenní procesy, ale i naše dlouhodobé strategie. Proto má během této doby smysl získávat zpětnou vazbu! To lze provést pečlivým vytvořením krátkých průzkumů, které jsou navrženy a vytvořeny z různých potřeb a zkušeností vašeho segmentovaného seznamu kontaktů.

Pro nedávné odběratele můžete navrhnout krátký a rychlý dotazník, který se zaměřuje na jejich chování a preference. Výsledky pak mohou být použity k okamžitému zlepšení jejich zkušeností s vaší značkou. 

Můžete se také ve větší míře zaměřit na A/B testování jednotlivých prvků vašich e-mailů a sesbírané závěry dále použít v hlavní sezóně.

Chcete pomoct s hlubší a podrobnější segmentací? Neváhejte se nám ozvat!

Kateřina Fišerová

Pomáhala rozjet email marketingové strategie desítkám českých firem. Dnes je manažerkou a lídrem značky SmartEmailing, která je jedničkou na českém a slovenském trhu. Propaguje myšlenky efektivního email marketingu jako nástroje pro budování vztahu se zákazníky. Nesnáší SPAM a jako lektorku a spíkra ji můžete potkat na konferencích. Více se dozvíte na www.katkafiserova.cz.

Chcete podobné články najít přímo ve svém emailu?


Přidejte se k našim 21 140 odběratelům, kteří chtějí dělat email marketing chytře, více prodávat a mít více spokojených zákazníků.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů