Poslední volná místa na školení PRÁVO V E-MAILINGU (27. 4.)

Personalizace v e-mail marketingu

Chcete zlepšit efektivitu vašeho e-mailingu? Jednou z nejefektivnějších cest je personalizace e-mailů. Podíváme se na to, jak začít s personalizací od začátku i jak ji zlepšit, pokud ji už děláte.

Co je to personalizace e-mailů

Personalizace e-mailů je využití získaných dat od zákazníka k takové komunikaci, aby měl pocit, že je jedinečný, ne jeden z tisíců. Tento sběr dat může probíhat například v průběhu registrace k odběru newsletteru, kdy uživatelé vyplní své jméno, pohlaví a případně další informace, podle kterých se může každý jednotlivý e-mail a jeho obsah personalizovat (text, obrázky, produkty,…).

E-mail, který následně dorazí k adresátovi, budí dojem, že ho autor psal příjemci na míru. To zvyšuje důvěryhodnost a takové sdělení má pro adresáta vyšší hodnotu než obecné a neosobní e-maily.

Proč je personalizace důležitá

Personalizace e-mailů vám pomáhá budovat těsnější vztahdůvěru s vašimi odběrateli e-mailingu. A také nabízet relevantnější zboží. Představte si, že chodíte do pekárny, kde vás pekařka oslovuje jménem a ví, že máte alergii na ořechy, takže vám nikdy nenabízí pečivo a dezerty, které je obsahují. Navíc ví, že máte dvě děti, které mají rády sladké. A přesně takový vztah a komunikaci můžete vytvořit i online díky personalizovanému e-mailingu, pokud pro něj máte data.

E-mailovou personalizací můžete vytvořit podobně osobní dojem jako v kamenném obchodě.
  • 59 % zákazníků důvěřuje podnikům, které používají umělou inteligenci k personalizaci zákaznické zkušenosti.1
  • 42 % spotřebitelů se domnívá, že personalizace je do určité míry důležitá nebo dokonce velmi důležitá.2
  • Průměrná návratnost investic (ROI) do personalizace je 122 %.3
  • Odměňuje zákazníka zážitkem. Když znáte osobnost předplatitele, můžete proměnit e-mail v příjemný a užitečný. Personalizace předchází podráždění z nerelevantní nabídky (velikost S pro lidi XL a naopak, produktů s lepkem pro celiaky,…).
  • Zlepšuje vztah. Personalizace zlidšťuje komunikaci mezi prodávajícími a kupujícími. Personalizované e-maily jsou ceněny, protože každý předplatitel má pocit, že značkám záleží na jeho vkusu a potřebách.
  • Maximální využití e-mailingu. V dnešní době jsou lidé každý den bombardováni mnoha e-maily. Když správně personalizuje e-maily, využíváte potenciál e-mailingu naplno.
  • Standard v e-mail marketingu. Personalizace e-mailů je stále přesnější a sofistikovanější. Na trhu je k dispozici mnoho nástrojů, které usnadňují implementaci personalizace do vašich e-mailových marketingových kampaní.

Pozor, personalizace se často plete se segmentací. Ta rozděluje vaše kontakty do skupin se stejnou proměnou (kdy nakoupili naposledy,…).

Jak personalizovat databázi

(Do)sbírejte data

Nemáte potřebná data jako je jméno, příjmení, lokalita a pohlaví? To nevadí. Posbírejte je všechna hned v začátcích e-mailingu nebo kdykoliv dodatečně.

  • Registračním formulářem k odběru newsletterů.
  • Formulářem přímo v e-mailu (pokud už databázi kontaktů máte).
  • Formulářem na webu (slevový,…).
  • Nabídkou vstupu do vašeho VIP, věrnostního nebo jiného programu či klubu.
  • Integrací e-mailového marketingového nástroje s vaším CRM, platformou pro elektronický obchod nebo účetnictvím pro získání podrobností o vašich odběratelích.
  • Mnoho zákaznických dat je často uloženo v aplikacích třetích stran, které nemusí mít předem vytvořenou integraci. Využití API otevírá bohatý svět možností pro integraci vaší e-mailové platformy se softwarem třetí strany, abyste vytvořili personalizaci na základě zákaznických dat.

Je užitečné sdělovat účely, proč data od odběratelů chcete hned při jejich sbírání.

Příklady:  

1) Datum narozenin se dá efektivně získat nabídkou věrnostního programu a přislíbení drobného dárku k narozeninám.

2) Víte, že zákazník nakoupil dětské plenky, můžete mu nabídnout váš baby club, ve kterém dosbíráte chybějící informace.

Víte, že u vás zákazník nakupuje dětské plenky? Pozvěte ho do vašeho baby clubu.

TIP: Můžete také sledovat aktivity lidí na vašem webu nebo e-shopu (například přes Google Analytics) a shromažďovat je. Díky tomu získáte mnoho informací o chování, zájmech a preferencích vašich zákazníků. Tyto informace vám mohou pomoci při vytváření e-mailů (doporučení produktů, slevy, dynamický obsah,…).

8 tipů, jak můžete personalizovat e-maily

Podíváme se na data, která můžete pro personalizaci e-mailů využít. A jde o data, která má téměř každý e-shop k dispozici z objednávek. A pokud ne, můžete je kdykoliv “dosbírat”.

1. Předmět e-mailu

Personalizace v předmětu neznamená jen použití jména nebo příjmení. Můžete použít jakoukoliv jinou informaci, kterou o odběrateli máte (i ve vlastním poli). Díky tomu se bude cítit výjimečně.

2. Oslovení v e-mailu

Můžete odběratele oslovit křestním jménem, příjmením nebo jménem firmy, kterou zastupuje.

3. Pohlaví

Dynamicky měňte celé části obsahu v e-mailu, aby byl relevantnější a atraktivnější pro daného odběratele. Posílejte jinou nabídku ženám a jinou mužům (např. holicí strojky pro ženy versus pro muže).

4. Lokalita

Díky znalosti lokality můžete odběrateli nabídnout nejbližší kamennou prodejnu s vaším zbožím. Nebo ho pozvat na vaši akci, která se koná blízko jeho bydliště.

5. Nákupní chování

Nabízejte produkty a služby podle předchozích nákupů (daných produktů nebo celkové hodnotě nákupu). Při používání této strategie se zaměřte na zákazníky, kteří provedli více nákupů. Čím více dat budete mít, tím pravděpodobněji nasměrujete zákazníky k položkám, které skutečně chtějí, hledají nebo potřebují. V opačném případě jim tato doporučení mohou připadat náhodná a neosobní.

Příklad: Nabízejte podobné zboží (k červeným lodičkám červenou kabelku), nebo související (k nové pračce se může hodit nová sušička).

Nabízejte související zboží. Například k červeným lodičkám červenou kabelku.

TIP: Dávejte doporučení podle předchozích nákupů zákazníka, ne podle toho, který produkt chcete prodat.

6. Podepište se

Podepište se vlastním jménem, nebo dejte kontakt na osobu, na kterou se odběratel e-mailu může obrátit.

7. Posílejte e-maily od reálné osoby

Například Jana z Coca Coly jako odesílatel, ne jen e-mail od Coca Coly. Skutečné jméno a tvář v poli odesílatele e-mailu pomáhá odběratelům poznat (známou) tvář. Díky tomu je e-mail osobnější.

8. Personalizujte obrázky

Dokážou vyvolat emoce rychleji než sebelepší text. Představte si třeba upoutávku na vaše oblíbené jídlo. Budou se vám rychleji sbíhat sliny nad názvem pokrmu, nebo nad jeho fotkou?

Personalizovaný obrázek nebo fotografie je obrázek, na který můžete umístit text s nějakou proměnou. Například zástupným znakem pro oslovení. Každý, kdo obdrží váš e-mail, pak na obrázku uvidí své jméno. Pro personalizaci můžete použít jakákoliv další data a informace.

Kdy můžete využít personalizovaný obrázek v e-mailu:

  • přání k narozeninám nebo svátku s oslovením,
  • na vstupenky,
  • pro oslovení jménem v běžných e-mailech,
  • na mapu s adresou nejbližší prodejny v jeho městě,
  • pro uvedení oblíbené zákazníkovy značky,
  • na slevový kód nebo slevy v %,
  • pro počet dní, jak dlouho už u vás zákazník nakupuje.

Jak vybírat obrázky pro personalizaci?

Pokud chcete umístit text na obrázek, barva písma by měla být vždy dostatečně kontrastní k barvám fotky. Na fotografii by měl být prostor pro text nesplývající s pozadím.
Fotky by také měly být ostré a kvalitní. Pokud nemáte vhodnou fotku, ve SmartEmailingu najdete napojenou fotobanku, kde můžete fotky zdarma vybírat.

Personalizace e-mailu ve Smartemailingu

Co můžete personalizovat ve SmartEmailingu? Všechno, na co si vzpomenete:

  • Jméno (křestní jméno, příjmení) automaticky vyskloňujeme.
  • Pohlaví – přiřazujeme automaticky podle jména – pokud si přeje mít odběratel “jiný” gender, můžete si to poznamenat do vlastního pole.
  • Datum narozenin.
  • Svátek – přiřazujeme automaticky podle křestního jména.
  • Skloňování sloves – jednoduchým skriptem podle genderu.
  • Personalizace textu v obrázku (slevový voucher, jméno v obrázku,…).
  • Zákaznické číslo (pokud ho u vás má).
  • Číslo poslední objednávky.
  • Vlastní podmínky, za kterých se má zobrazit obsah, pokud je podmínka (trigger) splněna, nebo nesplněna.
  • Vlastní podmínky si můžete dát také na celé bloky e-mailu a tím zobrazovat relevantní obsah vázaný na data zákazníka (vegetariánům se nezobrazí banner s masovým pokrmem ale bezmasá varianta, všežravcům se zobrazí řízek).
Na takováto čísla můžete dosáhnout díky vysoce personalizovanému e-mailingu. Toto jsou výsledky naší kampaně pro Blesk.cz

SmartEmailing tedy může být vaším nástrojem pro základní, pokročilou i nejpokročilejší e-mailovou personalizaci. Záleží, co potřebujete a co si přejete. Pokud chcete pomoci, kontaktujte nás

Zdroje

1 https://blog.hubspot.com/blog/tabid/6307/bid/34146/7-excellent-examples-of-email-personalization-in-action.aspx
2 https://www.statista.com/statistics/1208607/frequency-use-personal-recommendations-consumers/
3 https://instapage.com/blog/one-to-one-email

Kateřina Kang

Píšu pro vás o tom, jak komunikovat se zákazníky tak, aby vaše vztahy i aktivity vzkvétaly. Ať jste firma, neziskovka nebo jednotlivec.

Přejete si podobné články najít přímo ve svém e‑mailu?

Memory: 2MB (0.78% of 256MB)

Vyplňte prosím své údaje

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.

WS zdarma

Stáhněte si VÁNOČNÍ CHECKLIST zdarma

Stáhněte si VÁNOČNÍ CHECKLIST zdarma

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.

Stáhněte si VÁNOČNÍ CHECKLIST zdarma

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.