Poslední volná místa na školení PRÁVO V E-MAILINGU (27. 4.)

Střípky ze zákulisí koupě SmartEmailingu

Stalo se toho tolik a tolikrát se směr koupě změnil. V následujícím článku se s vámi chci podělit o některé okamžiky, které pro mě byly klíčové. Jsou psány mým osobním pohledem a mohou tak být zkreslené. 

Seděli jsme na zahradě u Davida a bavili jsme se jako přátelé o tom, kam by chtěl osobně dál směřovat. Lhala bych, kdybych uvedla rok. Nepamatuji se. Je to prostě pár let zpátky. 

Bylo to v době, kdy ve SmartEmailingu David už nějakou dobu nepůsobil a já jsem byla zvědavá, kam ho to táhne. Možná tu byl i strach, jestli ho to náhodou netáhne zpátky. 🙂 Přeci jen, pohled na některé oblasti v rámci směřování vývoje aplikace i řízení jsme měli už odlišný. David tehdy nastínil možnost, že SmartEmailing může být dobrý zdroj pro financování podnikatelského inkubátoru – dalších start-up projektů, a že je možné, že se jednou prodá. Že by ho ta vidina rozjíždět něco a znovu a tvořit velmi lákala. Chápala jsem to a viděla, jak moc by ho to bavilo.

Uvědomila jsem si také, jak hodně “odpojený” od nás je. Byl v roli majitele, pro kterého je SmartEmailing nástrojem pro plnění svých snů. Dříve tímto snem byl SmartEmailing.

Viděla jsem jen dvě cesty, jak zabránit situaci, že bude SE na prodej.  

  1. vtáhnout ho zpátky do děje SmartEmailingu, znovu ho propojit s týmem a aktuální e-mailovou problematikou, nebo počkat…
  2. proč bychom tím, kdo SmartEmailing koupí, nemohli být my sami

Sehnat částku, za kterou by prodal hned, pro mě bylo nemožné. Okamžitě jsem tu možnost zavřela jako nereálnou, ačkoliv mi ta představa vyvolala příjemné teplo v břiše. Jako by se nic nestalo, pokračovala jsem v rozvoji SmartEmailingu dál…. 

Minoritní vlastníci

V roce 2019 se od SmartSellingu oddělily značky Mioweb a FAPI. Spolu s tím se otevřela možnost odkoupit alespoň 20% společnosti. A tak se ze mě a z Martina Strouhala stali minoritní vlastníci SmartSelling a.s.

Nový impuls automatizace 

Martin Strouhal nastoupil do SmartEmailingu v roce 2011. V roce 2012 představil týmu nový e-mailový nástroj, který po večerech sám naprogramoval. Nelíbila se mu totiž tehdejší australská aplikace, která přeložená do češtiny a obrandovaná byla jako SmartEmailing prodávána. Nebavilo ho fixovat bugy někoho jiného a ohýbat neohnutelné. Nemohl se na ni spolehnout, a ani nechtěl. Tehdy se rozhodl, že nově vytvořenou aplikaci vloží do firmy, pro kterou pracoval. 

V roce 2017 vytvořil Martin Strouhal základ aplikace Transacto – nástroje zajišťujícího bezproblémovou doručitelnost transakčních e-mailů. Propojení transakčních e-mailů se SmartEmailingem dávalo velký smysl, a tak Transacto přepracoval do nového modulu SmartEmailingu.

Tvorba automatických scénářů dává marketérům do ruky neuvěřitelně silný nástroj. Mohou si “naklikat” procesy sami, s minimálním úsilím programátorů, a ušetřit tak desítky hodin práce. Propracované scénáře mají tedy výhodu nejen směrem do týmu, ale především k zákazníkům. 

Můžete komunikovat multikanálově (nejen e-mailem) a posílat personalizované e-maily zákazníkům v čase, kdy sdělení potřebují, a s nabídkou toho, co opravdu chtějí. Automatizace ve SmartEmailingu bude znamenat nakopnutí marketingu tisíce českých firem…a změní pozici SmartEmailngu na českém trhu. 

Na podzim 2019 došla Martinovi zásadní věc:

Bude-li automatizaci opět celou vlastnit SmartEmailing a bude-li jeho součástí, pak tentokrát já potřebuji vlastnit SmartEmailing.” 

Nevěděli jsme moc, měli jsme ale jasno

Na začátku “akce” jsme měli jasno jen v tom, že SmartEmailing chceme koupit, a že chceme mít kontrolu nad většinou společnosti. Nechtěli jsme vyměnit jednoho většinového vlastníka za druhého.

Nevěděli jsme: 

  • jestli bude chtít David Kirš svůj podíl prodat
  • za jakou cenu
  • kde ty peníze seženeme

 

Nečekaná podpora 

Tak nějak jsme cítili, že pustíme-li se do vyjednávání o prodeji firmy, může se řada věcí změnit. V rámci vánočního setkání lídrů (tak interně říkáme setkání managementu) jsme všem svůj záměr představili. Byli jsme velmi překvapení odezvou. Všichni do jednoho stáli za námi a dokonce zaznělo, že je to rozhodnutí, které jim nepřináší strach, ale naopak klid z budoucího vývoje firmy. 

Jak to začalo

Jak to začalo: SMS

“Akce melouny” 

Každá velká akce musí mít svůj krycí název. To jsme znali z filmů. A možná, že i proto, že pro nás byla částka, kterou jsme potřebovali, nad hranicí tehdejších možností, vznikl krycí název “Akce melouny”. Kredit za název připisujeme Vojtovi Bulířovi. A musíme podotknout, že v moment, kdy se začaly rýsovat cesty k realizaci, jsme melounový název opustili a pustili se do akce “Odkup firmy”. 

CoCorporate

První a vlastně také jediná finanční společnost, se kterou jsme zasedli u stolu ohledně financování, byla pražská CoCorporate. Ačkoliv jsme ve výsledku návrhu financování nevyužili, zaslouží si velké poděkování a naše upřímné doporučení. Především chceme poděkovat osobně Kamilovi Hosnedlovi za lidské vedení, jednání a porozumění, a Ondřejovi Čubovi za profesionální vhledy a směřování. 

Hodnota a sebevědomí 

Ve SmartEmailingu si zakládáme především na doručitelnosti. Dávalo mi proto smysl oslovit přední české příjemce e-mailů Seznam E-mail a VirusFree pro vyjádření, která bych mohla případně použít do podkladů pro potenciální investory. Netušila jsem, jak pro mě důležitý feedback obdržím. Z obou stran se mi dostalo podpory a potvrzení toho, že na českém trhu není mnoho subjektů, kteří by tak zodpovědně a eticky přistupovali k doručitelnosti jako my. 

“SmartEmailing vřele doporučujeme, přistupuje zodpovědně k péči o vlastní reputaci i reputaci svých klientů. A ač český trh nabízí mnoho řešení pro rozesílání emailů, jen hrstka těchto řešení je provozována se srovnatelně důkladnou péčí. “ 

Tomáš CHARVÁT, VirusFree
(druhý největší příjemce e-mailů v ČR a třetí největší na Slovensku. Stará se o více než 5 000 000 e-mailových schránek)

Ještě větším překvapením pro nás byla následná nabídka a jednání právě s Tomášem Charvátem z VirusFree o možnosti stát se naším partnerem a společnost koupit.

Tichý investor: nečekaná nabídka od klienta

Do stejné prezentace pro potenciální investory jsem oslovila také naše přední klienty o zhodnocení naší spolupráce. “Katko, nemohl bych být vaším tichým investorem já? Pojďme na oběd.” 

Z tohoto oběda pro mě vzniklo cenné spojenectví a nečekané přátelství. 

Ačkoliv jsme nabídku, která byla nejvyšší, jakou jsme dostali, nevyužili, potvrdili jsme si, že způsob, jakým podnikáme – férově a lidsky – není out. Že být lidští není slabina, ale přednost, kterou do SmartEmailingu přinášíme. 

7 statečných

V průběhu jednání byl do prodeje z týmu nejvíce zapálený Vojta Bulíř. Od začátku jsme počítali s variantou, že získá podíl ve SmartEmailingu či v nové firmě, pokud by se nám odkoupení nezdařilo. 

Další se přidal Honza Keller a najednou bylo jasné, že z prodeje může být částečně týmová věc. Když se část peněz zadrhla, bylo logické otevřít se do týmu ještě víc. Postupné změny a ladění nakonec vykrystalizovaly v to, že nás bude 6 z původního managementu: Katka Fišerová, Martin Strouhal, Vojtěch Bulíř, Honza Keller, Hana Marišlerová a David Šarík. 

Není to na akcionáře hodně? Naopak.

Poslední večer před termínem, kdy měl mít David Kirš kompletně peníze na účtu, se začalo zdát, že nám do party ještě jedna statečná chybí. A tak jsme ji druhý den oslovili. Přidala se k nám bez zaváhání Markéta Danišová. Výsledná sestava do sebe dokonale zapadla. Tohle složení dává smysl.

Sraz nových akcionářů

Jedním ze zdrojů financování podílu Markéty byla kovová vanička s padesátikorunami, které do ní spolu s rodinou házeli “pro strýčka příhodu” asi tři roky. Za ta leta v ní bylo kolem 33 000 Kč a vážila dobře 7 kilo. 

Kasička plná 50 Kč mincí

Když Markéta doma s rodinou dávala dohromady zdroje financování podílu, rozhodli se, že i krabička bude součástí. A tak, se skříplými zády (bude si to pamatovat asi navěky) se vydala do banky, aby jí peníze vložili na účet. Banky však akceptují pro vklad pouze mince a bankovky v maximálním množství 100 ks jedné hodnoty. Proto doma mince nasáčkovali a obešli postupně banky a pošty v okolí. Za dva dny bylo hotovo a když nesla papírové bankovky do Air bank, už ode dveří se na ni smáli, co jim přináší tentokrát a kolik to váží. 🙂

To jsou malé střípky z koupě naší firmy. SmartEmailing vstupuje do nové éry a my jsme za to neskutečně vděční. 

Kateřina Fišerová

Vůdčí osobnost SmartEmailingu, místopředsedkyně The Human Potential Academy z.s., zakládající členka spolku Šťastné Česko a spoluzakladatelka módní značky Ilka fashion. Jejím cílem je pomáhat klientům s dosahováním lepších výsledků z e-mailových kampaní, vzdělávat širokou veřejnost v oblasti e-mail marketingu a podporovat české a slovenské firmy v růstu.

Přejete si podobné články najít přímo ve svém e‑mailu?

Memory: 2MB (0.39% of 512MB)

Vyplňte prosím své údaje

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.

Stáhněte si CHECKLIST zdarma

Stáhněte si CHECKLIST zdarma

E-MAILOVÝ KALENDÁŘ
NA ROK 2024

Registrace na workshop

Stáhněte si VÁNOČNÍ CHECKLIST zdarma

Stáhněte si VÁNOČNÍ CHECKLIST zdarma

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.

Stáhněte si VÁNOČNÍ CHECKLIST zdarma

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.