Poslední volná místa na školení PRÁVO V E-MAILINGU (27. 4.)

Čeho se vyvarovat při tvorbě e-mailu

Ať už s newslettery začínáte, nebo je posíláte už roky, je dobré si připomenout nejčastější chyby. Využijte tento článek jako praktický checklist, díky kterému si můžete zkontrolovat, jestli je děláte také, nebo ne. 

Nesprávná adresa či jméno odesílatele

Vždy se ujistěte, že jste do příslušné kolonky v e-mailovém nástroji zadali správnou e-mailovou adresu a jméno odesílatele. Možná nepoužíváte pouze jednu adresu, ale pro různé seznamy kontaktů máte různé odesílací adresy (například pro různé země, kde působíte)1, v tom případě si na to dejte obzvláště pozor. Proč? 

Kromě nepříjemností, které vám může způsobit zadání jiného e-mailu (pracovního, osobního, kolegova,…), tato chyba mate čtenáře i e-mailové schránky. 

  • Čtenáři kvůli tomu nemusí chtít vaši kampaň vůbec otevřít. To pak negativně ovlivňuje vaši míru otevření (Open Rate). Jak? Když je jméno odesílatele pro čtenáře neznámé, váš e-mail si s vámi nespojí a neotevře ho. 
  • Označení za spam. Pokud čtenáři vaše jméno odesílatele nerozpoznají, mohou váš e-mail hned označit jako spam. To má negativní vliv na to, jak budete e-maily doručovat, jelikož se vám zhorší reputace.2
  • E-mailový provider může e-mail s jinými adresami vyhodnotit jako phishing (druh kybernetického útoku). To má podobně špatný dopad3 na doručitelnost jako bod výše. 

Následky způsobené výše zmíněnými situacemi můžete poznat velmi rychle.

TIP: vaši doručitelnost ovlivňuje také to, jestli máte správně nastavené DNS záznamy

Chybí online verze e-mailové kampaně

I v dnešní době některé webové prohlížeče a e-mailové služby stále neumí zobrazit e-maily správně. Někdy nenačtou obrázky (načtení se musí povolit), jindy náhled zprávy zkrátí. Proto vždy mějte možnost zobrazit online verzi vašeho newsletteru, aby si vaši zprávu mohl přečíst úplně každý.
 

Většina nástrojů pro hromadné rozesílání e-mailů zobrazí odkaz na online verzi automaticky. Zkontrolujte si, že právě váš nástroj k nim patří. Ve SmartEmailingu je odkaz na online verzi vždy ve výchozí šabloně e-mailu. Museli byste ho záměrně smazat, abyste o něj přišli. 😉

online verze e-mailu ve SmartEmailingu
Takhle to píšeme ve SmartEmailingu my. Můžete to natextovat jako “Zobrazit e-mail online” nebo jakkoliv jinak. My používáme “Nezobrazují se vám obrázky? Klikněte zde.” Zpráva je hned na začátku e-mailu v pravém horním rohu. 

E-mail nemá přidanou hodnotu

Je ideální, když má e-mail pro čtenáře svou cenu a uživatelé ho rádi čtou. Co to znamená? Že je dobré znát vaši cílovou skupinu, její problémy, potřeby a přání. Díky tomu se vám bude obsah připravovat mnohem snadněji. 

A tím také zjistíte, jestli posílat slevy, vzdělávat nebo bavit. Ideální je obsah vašich newsletterů testovatpersonalizovat

Newsletter s přidanou hodnotou si najde své publikum. Lidé se k jeho inspirativním číslům mohou vracet i opakovaně. 

Nevyužívá personalizaci

Chcete co nejlépe zaujmout své čtenáře? Pište jim jako byste psali jen jim

Oslovte je jménem, popřejte k svátku nebo k narozeninám, tvořte celé bloky v e-mailu podle toho, co daného člověka zajímá,… Možností je celá řada.

Personalizace má mnoho výhod, jednou z nich je, že průměrná návratnost investic (ROI) do ní je 122 %.4

TIP: pokročilou personalizací lze dosáhnout míry otevření i 92 % – to se nám povedlo díky napojení SmartEmailingu na další platformy (Meiro, MotionLab) ve vysoce personalizované e-mailové kampani pro Blesk.cz

Složitý / chybějící design

Odradil vás někdy e-mail svým vzhledem tak, že vás přešla chuť ho číst? Pokud má i váš e-mail příliš složitý design, zákazník se v něm může ztratit, protože je pro něj nepřehledný.

Ještě nebezpečnější jsou e-maily tvořené formou obrázků místo textu. Obrázek se nemusí v některých schránkách vůbec zobrazit. Sdělení je tak ztracené.

newsletter-bez-načtených-obrázků
Takhle vypadá newsletter s módou, když se v něm nenačtou obrázky. Zdroj: Mailjet.com

TIP: pokud si v navrhování e-mailu nejste jistí a netušíte, jak ho poskládat a dotáhnout k dokonalosti, obraťte se na nás a my vám vytvoříme šablonu na míru. 

Neoprávněné použití obrázků

Na fotky, infografiky, data a statistiky se často vztahují autorská práva. Tehdy je můžete použít za poplatek. Před odesláním newsletteru se vždy ujistěte, že respektujete práva jejich autorů. 

A pokud hledáte varianty zdarma, podívejte se na 40 fotobank zdarma.

Příliš mnoho obrázků

Ano, díky obrázkům může marketingový e-mail vypadat lépe. Někteří příjemci ale mají nastavené blokování e-mailů s obrázky. Když takovým příjemcům pošlete e-mail, přijde jim téměř prázdná zpráva. 

Možná si teď říkáte, že používáte alternativní texty, které se zobrazí místo obrázků, ale to není stejné jako textové části e-mailu s odstavci a odrážkami.

TIP: používejte v e-mailech maximálně několik obrázků ve velikosti do 400 kB, zkrátíte tak načítání e-mailu. To čtenář ocení. 

newsletter-bez-fotek-a-popisků
Newsletter s nabídkou produktů, ve kterém se místo fotek nezobrazily ani alternativní popisky. Zdroj: Litmus.com

Chybí výzva k akci (CTA)

S každým posílaným e-mailem byste měli vědět, jaký je jeho cíl. Je to zvýšení prodeje konkrétních produktů či služeb? Častější návštěvnost webu? Vyšší čtenost vydaných článků? Jaký je váš záměr? Veďte uživatele v e-mailu k jasné výzvě k akci (z anglického Call To Action). 

Kam mohou CTA vést?

  • E-shop, kde čtenář zadá slevový kupón – viz obrázek níže (příklad CTA: VYUŽÍT SLEVOVÝ KÓD), 
  • Blog, kde si přečte článek (př. CTA: PŘEČÍST ČLÁNEK), 
  • Web, kde si objedná produkt nebo službu (př. CTA: VÍCE O PRODUKTU),
  • Online dotazník (př. CTA: VYPLNIT DOTAZNÍK),

Pokud e-mail nebude obsahovat CTA, čtenář zřejmě nebude proaktivní sám od sebe a váš e-mail nesplní svůj účel. Proto je vždy dobré si určit cíl konkrétní kampaně a přizpůsobit tomu CTA.

jak-vypadá-CTA-v-newsletteru-SmartEmailing
Příklad dvou CTA z našeho newsletteru

Příliš mnoho výzev k akci

I opak je špatně. Vyhněte se zahlcení čtenáře příliš mnoha tlačítky, výzvami a odkazy. Nemusel by pak vědět, kam dřív kliknout. 

Základem úspěchu je udržet e-mailovou šablonu přehlednou, aby uživatele dovedla tam, kam potřebuje.

hlídejte-množství-tlačítek-v-newsletteru
Dávejte pozor na to, kolik CTA tlačítek v celém newsletteru použijete. 

Nefunkční nebo nesprávný odkaz

Před odesláním si všechny odkazy a tlačítka v newsletteru proklikejte a zkontrolujte, že jsou jejich URL adresy správné a funkční. Při zásadních prodejních kampaních ověřujte odkazy raději několikrát. 🙂

ukázka-nefunkčního-odkazu-Airbnb
Ověřte si funkčnost všech stránek, na které z newsletteru odkazujete. Aby čtenáři neskončili na 404. Ukázka Airbnb

TIP: v každém e-mailu dejte do loga v hlavičce zprávy nebo do zápatí e-mailové šablony odkaz na váš web. 

Obsah e-mailu je s chybami

Vždy mějte druhé nebo i třetí oči, které e-mail projdou po vás. Odhalí překlepy, případné chyby nebo faktické nesrovnalosti (například nesprávné datum). 

Obsah e-mailu by měl být nejen gramaticky a fakticky správně, ale měl by také ladit s dlouhodobou tonalitou značky. Ta by měla být stejná napříč všemi komunikačními kanály, které máte – na webu, na sociálních sítích, v newsletteru, při kontaktu se zákaznickou péčí i oddělením reklamací. 


TIP: mějte v procesech před každým odesláním krok, ve kterém dáte e-mailovou kampaň přečíst další osobě nebo osobám. Takovým, které jsou silné v gramatice, odhalí chyby ve faktech a ví, jakou tonalitou má být e-mail psaný. 

Kopírování kampaní bez 100% kontroly

E-mail marketingové aplikace obsahují možnost vytvořit novou kampaň jedním kliknutím tak, že zkopírujete kampaň, kterou jste již vytvořili v minulosti. 

Toto zjednodušení má i svá úskalí – můžete omylem zapomenout změnit data, časy konání, adresy, odkazy z CTA tlačítek, produkty,…

Buďte při kopírování minulých e-mailů vždy ostražití a před ostrou rozesílkou pošlete test kolegům. 

Nedohledatelné kontaktní údaje

Znáte ten pocit, když na webových stránkách marně hledáte kontakt? Jděte svým zákazníkům, fanouškům nebo dárcům naproti! V e-mailu i na webu mějte přehledně kontaktní údaje (e-mail, telefonní číslo), na které se mohou ozvat.

Ušetřete odběratelům newsletteru práci i čas a vždy uvádějte spojení

E-mail není responzivní (bez verze pro mobilní zařízení)

Podle aktuálních dat se na mobilních zařízeních otevře přes 61,9 % e-mailů a toto číslo se dále zvyšuje. Vždy si ohlídejte, že se e-mail na telefonu zobrazí správně a čitelně. 

ukázka-responsivního-e-mailu
Ukázka responzivního e-mailu

Nahodilé odesílání e-mailů

Nemáte strategii, jak často, co a komu posílat? Doporučujeme vybudovat si kolem vašeho newsletteru určitý zvyk – například každé úterý, 2x týdně nebo 1x v měsíci. Odběratelé pak budou e-mail očekávat

Máte více různých obsahů, které posíláte? Vytvořte více newsletterů – například zvlášť s tipy na vzdělávání a zvlášť s pracovními inzeráty. A dejte vždy čtenářům možnost se do každého z nich přihlašovatodhlašovat zvlášť. Proč? Ať odhlášením z jednoho z nich nepřijdete i o odběratele, kteří rádi četli váš další newsletter.

Chybějící odhlašovací odkaz

Toto není jen chyba, ale rovnou rozpor se zákonem. Odhlašovací odkaz je společně s identifikací odesílatele, kontaktními údaji a informací o obchodním sdělení zákonnou povinností e-mailových kampaní.
Dobrou zprávou je, že většina nástrojů pro e-mailing odhlašovací odkaz přidává do každého vašeho e-mailu automaticky sama. Raději si to ale vždy zkontrolujte. 

Pozor, zákon nemůžete v žádném případě obejít větou typu: 

„Pokud si již nepřejete dostávat tyto zprávy, odpovězte na tento e-mail a do předmětu napište NEZASÍLAT.” Proč? Odhlašovací odkaz by měl být jednoznačný, na viditelném místě a umožnit odhlášení na jedno kliknutí

legislativně-správné-odhlášení-z-newsletteru
Takto jednoduše vypadá legislativně správné nastavení odhlášení z newsletteru. Příklad je od Holek z marketingu.


Co dělat před odesláním

Před odesláním si vždy e-mail otestujte. Jak? Pošlete si test kampaně a pozorně si ho přečtěte. 

Zkontrolujte:

  • e-mail odesílatele,
  • jméno odesílatele,
  • odkaz na online zobrazení,
  • grafiku,
  • obsah (správná data, informace, fakta,…),
  • jestli se obrázky zobrazují správně, 
  • gramatiku a stylistiku, 
  • funkčnost odkazů,
  • responzivitu (zobrazení pro telefony).
  • variantu ve tmavém režimu (tzv. Dark Mode),
  • odhlašovací odkaz.

Přeskočit tento krok znamená riskovat všechnu vaši práci i dobré jméno značky. 

Závěrem

Tak, to byly nejčastější chyby při tvoření newsletterů. V příštím článku se podíváme blíž na to, jak psát správně texty pro e-maily (předmět, preheader, obsah, call to action,…). Je to totiž téma, které si zaslouží samostatný článek. 

Chcete zkontrolovat své newslettery od zkušených e-mailových specialistů? Nebo se poradit? Ozvěte se nám, jsme tu pro vás.

Pozn.

1 Například používáte jinou rozesílací adresu pro Českou republiku, Slovensko a Polsko. 

Reputace každé domény (např. alias@domena.cz) se tvoří na základě kvality rozesílek. Tu určuje váš Open Rate, reakce adresátů, aktivita i angažovanost adresátů, spamovost e-mailů, odhlašování adresátů,…

3 E-mailoví provideři kontrolují, jestli je e-mail odesílatele shodný se jménem odesílatele a s adresami odkazů uvnitř e-mailu. Pokud se domény neshodují v základních odkazech (například doména z loga a doména webu, na který logo vede), může se jednat o phishing. E-mailoví provideři pak váš e-mail mohu doručit do spamu, nebo vůbec nedoručit

4 https://instapage.com/blog/one-to-one-email

Kateřina Kang

Píšu pro vás o tom, jak komunikovat se zákazníky tak, aby vaše vztahy i aktivity vzkvétaly. Ať jste firma, neziskovka nebo jednotlivec.

Přejete si podobné články najít přímo ve svém e‑mailu?

Memory: 52MB (20.31% of 256MB)

Vyplňte prosím své údaje

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.

E-MAILOVÝ KALENDÁŘ
NA ROK 2023

Registrace na workshop

Stáhněte si VÁNOČNÍ CHECKLIST zdarma

Stáhněte si VÁNOČNÍ CHECKLIST zdarma

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.

Stáhněte si VÁNOČNÍ CHECKLIST zdarma

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.