Poslední volná místa na školení PRÁVO V E-MAILINGU (27. 4.)

Jak na e-mail marketing neziskových organizací?

Jste nezisková organizace, která by ráda začala s e-mailingem? Nebo už ho děláte, ale rádi byste měli lepší výsledky? V tomto průvodci odhalíte, jak s e-mailingem pracovat co nejefektivněji.

Proč by měly neziskové organizace dělat e-mail marketing

E-mailing je ideální nástroj na budování dlouhodobého vztahu s lidmi nehledě na obor nebo aktivity. E-shopy potřebují prodávat a komunikovat se svými zákazníky, neziskové organizace se potřebují “prodat” a komunikovat se svými dárci, dobrovolníky a fanoušky. Princip je stejný.

Co vám může e-mail marketing přinést

Mnoho neziskových organizací se potýká s nedostatkem času nebo kapacit, proto je e-mail marketing jedním z užitečných pomocníků, který vám může přínést:

  • úsporu času,
  • posílení jména neziskové organizace,
  • nové dárce, dobrovolníky a fanoušky,
  • zvýšení objemu darů,
  • finanční úspory (e-mail marketing má oproti jiným marketingovým kanálům návratnost 42 000 %1).
K e-mailingu je dobré přistupovat strategicky. V tomto článku se dozvíte jak.

Jak začít s e-mail marketingem pro neziskové organizace?

Dejte dohromady svou databázi kontaktů

Nové kontakty

E-mailové kontakty do své databáze můžete sbírat mnoha způsoby:

  • Online – formulářem k přihlášení k newsletterům, pop-up oknem, webovou stránkou pro váš newsletter, lákavým obsahem jako je e-book nebo soutěž, díky Facebooku,….
  • Naživo – na vašich akcích, QR kódy na propagačních materiálech, vizitkami,….

Stávající kontakty

Jako nezisková organizace máte nejspíš mnoho dat o vašich fanoušcích a dárcích z různých nástrojů – informace o darech, registrace na živé akce, podrobnosti o členství,…

Všechny tyto informace se vám budou hodit pro tvoření osobního (tzv. personalizovaného) obsahu pro vaše newslettery. A personalizovaný obsah newsletterů má pro dary až 6x vyšší úspěšnost.2

Jak mít všechna tato data na 1 místě (nejen pro tvoření vašich newsletterů)? Používejte CRM pro neziskovky.

Pošlete potvrzovací e-mail

Lidem, kteří vám dali svůj e-mail pro účely e-mailingu pošlete nejprve potvrzovací e-mail (tzv. double opt-in). Je to ověření, zda si e-maily od vás opravdu přejí. Proč?

Double opt-in:

  • Udržuje seznam vašich kontaktů v dobrém stavu.
  • Zabraňuje podvodným registracím.
  • Chrání proti nařknutí ze šíření spamu.
  • Navyšuje počet doručených e-mailů.

Proto začněte s rozesílkou až po něm.

Mějte ošetřené právní otázky e-mailingu

Co mezi tyto právní otázky patří? Například zmíněný souhlas s posíláním e-mailingu, platný účel zpracování dat, možnost odhlášení z newsletteru a další náležitosti. Slovníček pojmů a tipy jsme sepsali do článku Vše o ochraně osobních údajů a GDPR v e-mail marketingu. Prakticky se to můžete naučit v našem online školení Právo v e-mailingu.

Začněte s vašimi kontakty komunikovat

Starší kontakty

Pokud jste je zatím jen nějakou dobu kontakty sbírali a nekomunikovali s nimi, veďte první komunikaci opatrně – vysvětlete, proč najednou píšete, co jim chcete psát, jak často,…. A zdůrazněte, že se mohou z vašeho e-mailingu kdykoliv odhlásit. Je důležité, aby kontakty neoznačovaly e-mail od vás jako spam.

Technická rada: pokud jste zatím jen shromažďovali kontakty, se kterými jste dosud nekomunikovali, nedělejte to naráz v jednom souboru (např. tabulce nebo 1 segmentu kontaktů). Ale ideálně si roztřiďte kontakty podle stáří:

  • půl roku ve vaší databázi,
  • 1 rok,
  • 2 roky,
  • zbylé kontakty do minulosti dál.

Naimportujte je postupně a začněte komunikovat s těmi ve vaší databázi “nejmladšími”.

Nové kontakty

Novým kontaktům dejte také vědět, jak často jim budete psát, na co se ve vašich e-mailech mohou těšit, co jim toto čtení přinese.

Čím hodnotnější obsah budete tvořit, tím vyšší máte šance na úspěch vašich newsletterů.

O čem můžete v newsletterech psát?

1. Představte neziskovku. Pošlete uvítací e-mail nebo sérii e-mailů, ve které vysvětlíte, co děláte, proč a jaké máte výsledky.

2. Informujte o dění v neziskové organizaci – co se děje, co se chystá, co se odběratelům líbí/nelíbí?

Takhle ze SmartEmailingu o svých aktivitách informuje e-shop Pepa.cz

3. Vyzývejte k darování s jasně viditelným tlačítkem (např. darovat, podpořit, pomoci,…). Pozor, až po navázání důvěry (viz Čemu se vyhnout v e-mailingu níže).

4. Děkujte za dary – na ně si můžete snadno nastavit automatické transakční e-maily. Jak? Díky synchronizaci pomocí API (návod, jak propojit SmartEmailing s dalšími aplikacemi).

5. Přejte lidem k svátku a k narozeninám (také lze nastavit zcela automatické odesílání).

6. Pište ve výjimečné dny pro vaši neziskovou organizaci a její aktivity (Den koček, autismu, dětí, sirotků, seniorů,…).

Ukázka valentýnské kampaně zaměřené na Montessori přístup.

7. Koordinujte dobrovolníky.

8. Komunikujte se členy týmu.

9. Napište dárcům s časovým odstupem, na co přesně se jejich dary použily.

Takhle o použití darů dává vědět nezisková organizace Člověk v tísni.

“Najděte způsob, jak se ve vašich newsletterech odlišit od ostatních neziskových organizací – texty, stylem nebo grafikou e-mailů.” Markéta Danišová, andělská křídla pro neziskové organizace ve SmartEmailingu

Čemu se vyhnout v e-mailingu neziskovek

Netlačte na dary

Jakmile vám přibyde do databáze kontaktů nová e-mailová adresa, vyhněte se tomu, aby první newsletter žádal o peníze. Tím nového odběratele můžete odradit. Místo toho novým kontaktům pošlete uvítací e-mail, ve kterém popíšete, co děláte, proč, čeho jste dosáhli, ať vás lépe pozná (více výše).

Nezahlcujte odběratele

Posílá vaše nezisková organizace více e-mailů na různá témata? Například pozvánky na živé akce, informace z terénu, nabídky volných míst,…? Dejte odběratelům na výběr jednoduchým formulářem, co chtějí číst. A pouze to jim posílejte. Předejdete tak vysoké míře odhlášení (více níže).

Jak vyhodnocovat e-mailing neziskovek

Sledujte pravidelně výkon vašeho e-mailingu, abyste se mohli neustále zlepšovat. Většina poskytovatelů e-mailových služeb vám ukáže řadu metrik, podle kterých můžete vyhodnocovat úspěch jednotlivých e-mailových kampaní.

Míra otevření (open rate)

Míra otevření měří počet odběratelů, kteří otevřeli váš e-mail. Průměrná míra otevření se pro neziskové organizace liší, ale obvykle se pohybuje kolem 16 %.3 Tato metrika vám poskytne přehled o kvalitě předmětu e-mailu, obsahu a pomůže odhadnout také četnost, s jakou newslettery posílat.

Míra prokliku (click rate)

Míra prokliku ukazuje, kolik odběratelů kliklo na odkaz nebo výzvu k akci ve vašem e-mailu. Tato metrika vás informuje, jak dobře váš obsah oslovuje vaše odběratele a zda jim posíláte zajímavý obsah (texty, fotky, zajímavosti, informace, příběhy,…).

76 % neziskových organizací používá míru prokliku jako měřítko svého úspěchu.4 Průměrná míra prokliku bývá 3,3 %.

Sledujte metriky ve vašem e-mailovém nástroji.

E-mailové konverze

E-mailové konverze měří, kolik příznivců kliklo na výzvu k akci a splnilo váš požadavek (např. poslali dar, přihlásili se na seznam dobrovolníků, zaregistrovali se na živou akci,…).

Je to důležitá metrika, protože ukazuje, kolik odběratelů podporuje vaši neziskovou organizaci díky konkrétnímu e-mailu.

Pokud je toto číslo nižší než míra prokliku, je možné, že v e-mailu nastavujete jiné očekávání, než které se odběratelé dočtou na stránce, na kterou je z e-mailu vedete. Dávejte si na to pozor.

Odhlášení z odběru

Míra odhlášení ukazuje, kolik odběratelů opustilo vaši databázi kontaktů. Většina neziskových organizací má nízkou míru odhlášení.

Pokud je vaše míra odhlášení pod 2 %5, je váš e-mailing v dobré kondici. Pokud ne, zvažte, kolik e-mailů posíláte a zda je obsah pro odběratele přínosný a zajímavý.

Každopádně je-li míra odhlášení ve zdravých číslech, není potřeba se odhlášenými kontakty trápit. Je úplně v pořádku, že část vaší databáze už vaše činnost nezajímá. Není důležitá velikost vaší databáze, ale naopak její angažovanost. Tedy i malou angažovanou databází se dá provozovat velmi efektivní e-mail marketing.

Sledování darů

Jedním z nejlepších způsobů, jak zjistit úspěšnost e-mailů, je sledovat dary, které jste přes ně získali. To lze například díky CRM systému.

Jak vám může pomoci SmartEmailing

Pro neziskové organizace je náš e-mailingový nástroj jako stvořený. V tuto chvíli přes něj posílá přes 200 neziskových organizací.

  • Během prvních 14 dní můžete zdarma rozeslat až 1000 e-mailů a vyzkoušet si všechny základní i pokročilé funkce (automatizace, personalizace, segmentace).
  • Neziskové organizace mají na náš e-mailingový nástroj i vzdělávání slevu.
  • Dokážeme vám pomoct v začátcích e-mailingu. Nebo najít, co můžete ve svém stávajícím e-mailingu vylepšit.
  • Přes SmartEmailing můžete rozesílat vaší databázi kontaktů také SMSky. Nebo na vaše odběratele cílit reklamu na Facebooku (jak oslovit FB audience).
  • Pro vaše začátky získáte asistenci a pomoc od naší Markéty, andělských křídel pro neziskovky. A pak se kdykoliv můžete obracet na naši zákaznickou podporu v češtině).

Chcete se dozvědět více? Nebo potřebujete poradit? Kontaktujte nás.

Zdroje

1 https://www.bluefrontier.co.uk/company/blog/item/8-ways-to-build-relationships-through-email-marketing
2 https://martech.org/study-70-brands-personalizing-emails-missing-higher-transaction-rates-revenue/
3 https://nonprofitquarterly.org/in-2015-m-r-benchmarks-study-online-and-monthly-giving-are-up/
4 https://www.nonprofitmarketingguide.com/email-marketing-stats-and-trends-for-nonprofits/
5 https://www.campaignmonitor.com/resources/guides/ultimate-guide-email-marketing-nonprofits/

Kateřina Kang

Píšu pro vás o tom, jak komunikovat se zákazníky tak, aby vaše vztahy i aktivity vzkvétaly. Ať jste firma, neziskovka nebo jednotlivec.

Přejete si podobné články najít přímo ve svém e‑mailu?

Memory: 62MB (24.22% of 256MB)

Vyplňte prosím své údaje

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.

WS zdarma

Stáhněte si VÁNOČNÍ CHECKLIST zdarma

Stáhněte si VÁNOČNÍ CHECKLIST zdarma

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.

Stáhněte si VÁNOČNÍ CHECKLIST zdarma

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.