Naučte se ovládat SmartEmailing z pohodlí domova  - oblíbené školení je nyní ONLINE - jen za 250 Kč. 

Infopodnikání, infomarketing

Co se vlastně za těmito slovy skrývá? Rychlá cesta k penězům, jak si myslí někteří? Podvod? Je to vůbec pro všechny? Rozkryjeme si zde pár pověr a mýtů.

Rozdíl mezi infomarketingem a infopodnikáním krásně popsala ve svém článku Stáňa Mrázková, já vám poskytnu svůj úhel pohledu.

Infomarketing

V prvé řadě se budu věnovat infomarketingu. Ač to zní tajemně, není to nic jiného než marketing založený na hodnotných informacích. Proto se mu také jinak říká obsahový marketing. Jednoduše předkládáme svým zákazníkům či potencionálním zákazníkům hodnotný obsah. Co je toho cílem? Dát o sobě vědět a vzbudit u zákazníka důvěru – v naší osobu, službu, produkt. Ukázat, že to, co děláme, opravdu umíme, a taky proč to děláme. Ano, znamená to jít s kůží na trh a v řadě případů rozkrýt zákazníkům, potencionálním zákazníkům či dokonce konkurenci část svého know-how.

„No jo, ale když všem řeknu, jak to dělám, tak si to můžou udělat sami!“ slyšel jsem častý argument. Je spousta lidí, kteří si dělají všechno sami. Je to v pořádku, pokud na to mají dostatek času a prostoru si všechno nastudovat. Mohl bych si takto třeba péci chleba, vařit pivo, umět si vytvořit počítačovou hru, investovat na burze a spoustu dalších věcí. Otázka je, chci to všechno dělat sám?

David Kirš dal téměř veškeré své know-how na internet a převážnou část zdarma, ať už tady ve spolupráci s Pavlem Říhou nebo zde jako videa zdarma v EmailAcademy Premium či jako webináře a články jako zde na blogu. Myslíte, že teď díky tomu přišla firma o práci? Naopak. Lidi volají, píšou a většina říká totéž: „Vidíme, že to umíte, že vám to funguje. Udělejte to i pro nás“. Proč, když mají vše na internetu? Jednoduše se věnují něčemu jinému. Chtějí jenom ve svém oboru aplikovat jeho vědomosti a know-how.

Než aby se učili všechno sami, rádi si zaplatí za konzultace s tipy a strategií, jak aplikovat naše znalosti na jejich obor. Workshop, kde jim pomůžeme vytvořit jejich infoprodukt nebo přímo servis, kde jim vše uděláme na míru.

„Pořád to ale někdo může zkopírovat a dělat jako vy,“ říkáte si. Může a kopíruje. Když ale dva dělají totéž, nikdy to není totéž. To určitě víte. Každý má jinou zkušenost, jiné zdroje informací, jiný pohled na věc. Je vždycky na zákazníkovi, aby se rozhodl, komu důvěřuje. Jak tedy budovat důvěru? Poskytnutím hodnotného obsahu formou článků, videí, podcastů (audia), emailovými kampaněmi, které pomáhají a ne jenom prodávají.

Častý argument proti infomarketingu je: „V našem oboru by to nefungovalo, protože u nás se to dělá léta tak a tak.“ Ale právě proto to fungovat bude. Pokud jede něco léta v zajetých kolejích (šeď pro zákazníka), každá změna je sledována. Ať už pozitivně nebo negativně. Už to, že začnete dělat něco jinak, vzbudí rozruch (více v knize Buzz marketing, o které píšu zde). Naši zákazníci aplikovali infomarketing na e-shopy, podporu kamenných obchodů, služeb, vzdělávání, prodej výrobkůMLM a spoustu dalších odvětví. Jednoduše se tím odlišili od ostatních (i svých kolegů v podnikání).

Infomarketing je způsob, jak dát o sobě vědět, vybudovat důvěru zákazníka tím, že mu cíleně pomáháme (zdarma). Je opravdu pro všechny typy podnikání, záleží jenom na vás tom, jak jej uchopíte.

Infopodnikání, infoprodukty, infopodnikatelé

Co tedy ty infoprodukty a ti infopodnikatelé? V prvé řadě je dobré říct, co je to vlastně infoprodukt. Je to soubor hodnotných informací z daného oboru poskytnutý formou videí, článků, knihy, audia, či placených členských sekcí se směsí všeho výše zmíněného. Nejčastější forma prodeje je ochutnávka obsahu zdarma, kdy má kupující možnost zjistit, zda je produkt vlastně pro něj a pak na základě vlastního rozhodnutí nakoupí.

Je to totéž, jako byste kupovali třeba knihu nebo CD. Až na to, že vám běžně nikdo nepošle ukázku z knihy zdarma.

Infoprodukty mají řadu podob, tou nejznámější je stránka sbírající kontakty, která obsahuje úvodní video či jinou informaci, a která napoví, co člověk získá (takzvaná squeeze page), a dále pak několik videí, která ukáží část know how, jenž je pak později možno zakoupit. Tento způsob podávání informací jste se mohli naučit v Miliónovém impériu. Není to nic, co bychom si sami vymysleli. Tento způsob prodeje informací se používá ve světe více než 10. let. Často slýchávám, že je to podvod. Nikdo mi ale nebyl schopen vysvětlit, co konkrétně je na tom podvodného.

Způsob prodeje? Ne, je to léty prověřená forma. Vycizelovaná a otestovaná na zákaznících i v České republice.

Jediné, co může být v nepořádku, je obsah. Tady záleží na tvůrci, jestli ho udělá dostatečně hodnotný a zajímavý pro svou cílovou skupinu zákazníků.

Často se stává, že si tvůrce infoproduktu špatně zvolí cílovou skupinu. Nejčastějším omylem je, že si tvůrci myslí, že jejich produkt je pro všechny. Ano, možná je. Pokud ale není dobře specifikovaná cílová skupina a produkt si koupí někdo mimo ní, může být rozhořčen.

Stejně se ale řada zákazníků nedokáže rozhodnout, co vlastně chce, a pak kupují všechno. Určitě máte ve svém okolí lidi, kteří kupují bez rozmyslu věci jenom proto, že je to „lákavá nabídka“, „v akci“ nebo něco podobného. Ti si pak nejčastěji stěžují. Je možné z toho vinit prodejce? Koupil jsem si chleba v akci, aniž bych ho potřeboval a zplesnivěl. Může za to pekař?

Dalším argumentem proti infoproduktům je, že jsou prodávány lidem, kteří je pak nevyužijí. Opět je to obdoba předchozího. Pokud něco nevyužiji, proč si to kupuji? Pokud nechci hubnout, tak proč si kupuji infoprodukt, který mi s tím má pomoci? Spousta lidí si najde hromadu výmluv jenom proto, aby nemuseli něco udělat či změnit ve svém životě. Budu za to, že jsem si koupil permanentku do fitka a nikdy si neudělal čas na to, abych tam zašel, vinit majitele fitka?

„Je to pyramida, letadlo…“

taky jsem četl někde na internetu. Tady už se hodně pletou jablka s hruškami a předpokládám, že vše vychází z hodně nízké informovanosti pisatelů. Samotný infoprodukt (kniha, videa, členská sekce…) rozhodně nemohou být ani pyramidou, ani letadlem (myšleno pyramidový systém prodeje, který je mnohými spojován s MLM, kdy proto, aby člověk vydělal, musí zaregistrovat někoho pod sebe.

Řada lidí tak soudí proto, že je pro propagaci využíváno affiliate partnerství a s tím spojeného provizního systému. Nutno podotknout, že provizní systém je jednostupňový (propaguješ můj produkt, po tom, co se díky jeho propagaci přes tebe prodá, dostaneš provizi, která je poměrnou částí k ceně produktu v případě, že zákazník produkt nevrátí).

Připadá mi to jako fér systém. Affiliate partneři mají své databáze kontaktů, o kterou se starají, hýčkají si ji a , jaký typ produktu na ni mohou poslat. Zároveň se starají cele o svou kampaň na jeho propagaci (FB reklama, PPC kampaně, remarketing, mailingy…).

Affiliate marketing se využívá i v kamenných obchodech pro podporu projede výrobků. Hojně je využíván v crosselingu. Já prodám svůj produkt a jako doplněk ještě tvůj a ty mi dáš provizi. Příklad: prodám svou pohovku a někoho servis, že ji odveze na místo a vynese do patra. Stěhovák mi dá domluvenou provizi. Systém win-win-win. Spokojený zákazník, prodejce i prostředník (v našem příkladu je prodejce někoho prostředníkem). Takže ani letadlo, ani pyramida či MLM.

„Další Kiršovina“…

jsem taky někde četl. „Kirš jako přes kopírák“. Ano, David naučil lidi formu, jakou prodávat své know-how. Našli se ale i tací, kteří po něm zkopírovali absolutně všechno. Používají úplně stejný vzhled stránek, dokonce jsem si všiml, že stejné předměty v emailech, jejich formu, šablonu, způsob, jakým se předvádějí ve videích.

Tady bych chtěl říct autorům: použít formu je fajn. Buďte ale sami sebou. To, co prodáváte zákazníkovi, je vaše osoba, přirozenost a pak samozřejmě hodnotný obsah, který předáváte. Buďte kreativní, originální, rozpoznatelní. Jinak tvoříte další šeď.

„Je to jenom rýžování peněz. Všem jde jenom o prachy!“

Primárně slouží infoprodukty k tomu, aby přinesly hodnotnou informaci cílové skupině, jak jsem psal už ve článku zde. Pokud cílový zákazník svou hodnotu v produktu nevidí, těžko ho koupí.

Najdou se i tací, kteří vidí za infoproduktem možnost rychlého výdělku na úkor protihodnoty zákazníkovi. Využijí formu affiliate a těší se na tučné zisky. Většinou se dá docela rychle poznat neupřímnost v jejich projevu. Doporučuji proto, pokud uvažujete o koupi nějakého infoproduktu,  podívat se, kdo je jeho tvůrcem. Zda má v oboru opravdu zkušenosti a výsledky. Od lidí, co produkt koupili zjistit, co jim přinesl (nedoporučuji poslouchat ty, co explicitně o všem říkají, že je to blbost).

Existuje i web, kde jsou recenze infoproduktů a jejich uživatelé mohou napsat své dojmy či udělit hodnocení.

Přeji všem hodně úspěchů při zapracování infomarketingu do jejich podnikání a těm, kteří se chtějí podělit o své znalosti a zkušenosti formou infoproduktu, pevné odhodlání.

Obojí totiž vyžaduje docela hodně práce, času, energie.

 

Kateřina Fišerová

Pomáhala rozjet email marketingové strategie desítkám českých firem. Dnes je manažerkou a lídrem značky SmartEmailing, která je jedničkou na českém a slovenském trhu. Propaguje myšlenky efektivního email marketingu jako nástroje pro budování vztahu se zákazníky. Nesnáší SPAM a jako lektorku a spíkra ji můžete potkat na konferencích. Více se dozvíte na www.katkafiserova.cz.

Chcete podobné články najít přímo ve svém emailu?


Přidejte se k našim 32 818 odběratelům, kteří chtějí dělat email marketing chytře, více prodávat a mít více spokojených zákazníků.