Střihli jsme si premiéru. Vlastně hned několik – pod palcem jsme měli vlastní přednáškový sál s trojnásobnou kapacitou než loni, vyslali do něj několik statečných prvo-řečníků, kromě kávy jsme na stánku vařili i kakao a pustili do světa nový claim: Mailuju, tedy jsem. Jaké bylo Czech On-line Expo 2023, co nejzajímavějšího o e-mailingu padlo v přednáškách, o čem se debatovalo v panelovkách a na co jste se nás ptali na stánku? Čtěte dál…
Znáte Hermioninu kouzelnou kabelku? Přece povinná výbava každého organizátora na Expu. Najdete v ní všechno – od náhradních kelímků na kávu po vysavač. U nás ji nosila markeťačka Naty, která společně s další dvacítkou Smartích lidí a baristou Vaškem vyrazila na největší e-commerce a on-line business veletrh v Česku. A co se tam dozvěděla? 👇
Pro šálek skvělé kávy šli jste světa kraj…
Tedy skoro. Vlastně vůbec ne – stačilo zastavit u našeho stánku. Až v PVA v Letňanech zahučíte do vystátého důlku, vzpomeňte si na baristu Vaška. Celé dva dny na něm pečlivě pracoval – uvařil totiž neuvěřitelných 1450 káv a 245 šálků kakaa. A potěšil i vegany – kromě 71 litrů kravského mléka letos rozlil i 24 litrů ovesného. Na zub (doslova) návštěvníkům nachystal 4 kg datlí s arašídovým máslem, ochutnali jste?
Stánkové FAQ: Na co jste se nás ptali nejčastěji
Rovnou za nosem – za vůní kávy a čerstvého rozmarýnu. Tak možná někteří z vás hledali náš velký, ale útulný stánek s desítkou e-mailingových specialistů. Přišlo vás za námi tolik, že jsme se chvěli radostí po těle, a večer i na hlasivkách. 🙂 Některé otázky se opakovaly tak často, že si zaslouží svůj koutek slávy i v tomto článku:
1. Zvládneme si e-mailovou kampaň vytvořit sami bez vaší pomoci?
Ano, je to jednoduché. Náš intuitivní editor vás provede tvorbou kampaně krok za krokem a nemusíte být velký znalec technologií. Kdybyste ale přece jen potřebovali pomocnou ruku našich specialistů, jsou vám kdykoli k dispozici.
2. Umí SmartEmailing automatizace?
Jasněže! Pokud s automatizací e-mailingu začínáte, pomůže vám naše Automatizační desatero, kde najdete nejpoužívanější scénáře marketingových automatizací – od svátkové kampaně přes uvítací scénář, opuštěný košík až po reaktivační kampaň.
3. V čem jste výjimeční a odlišní od konkurence?
Naší výhodou je stabilita, bezpečnost dat a vlastní řešení doručitelnosti. Díky tomu máme doručitelnost vaší rozesílky plně pod kontrolou. Zkušenosti v e-mail marketingu navíc sbíráme už od roku 2010, takže přesně víme, po čem touží vaši zákazníci, ale i vy.
4. Mám starou databázi kontaktů, ale nevím, co s ní. Jak na ni začít posílat e-maily?
Prvním krokem je import kontaktů do databáze SmartEmailingu (ručně, hromadně, přes webový formulář nebo klidně po API). My kontakty na vstupu zkontrolujeme, abyste si do databáze nepouštěli spamové adresy, a pak už klidně můžete odeslat svůj první e-mail.
5. Co je double opt-in a jak funguje?
Double opt-in slouží k ověření e-mailové adresy. Díky tomu zjistíte, jestli je adresa opravdu platná a nedostanou se vám tak do databáze neexistující nebo podvodné adresy. Funkci double opt-in využijete nejčastěji při vyplňování webových formulářů (třeba při přihlášení k newsletteru).
6. Jaké integrace nabízí SmartEmailing?
Máme celou řadu propojení s různými aplikacemi. Naši klienti nejčastěji sáhnou po Shoptet, Meiro, Raynet nebo třeba SupportBox integraci. Ke každé aplikaci jsme připravili podrobný návod.
Ceny služeb se odvíjí od velikosti databáze kontaktů a od zvolené platby za měsíc nebo za rok. Částku si můžete snadno vypočítat v ceníku.
Další časté otázky a odpovědi o SmartEmailingu
Račte vstoupit do zeleného sálu: To nejdůležitější z 22 přednášek a panelovek
A konečně to nejzajímavější z úst 24 spíkrů v 22 přednáškách a panelových diskuzích v našem sále E-mail & Marketing Automation Summit – pod taktovkou moderátora Ondry Ratajského, našeho leadera marketingu. Povídání vidělo a slyšelo přes 2000 návštěvníků a 545 sledujících na živém streamu. Položili jste 98 otázek přes Slido.com a my jsme za odměnu rozdali desítky skvělých knížek a poukazů na konzultaci se SmartEmailing specialistou zdarma.
Abychom vám ušetřili čas, sepsali jsme důležité střípky z úplně každičké přednášky. Všechno ale můžete také zkouknout zdarma v záznamech.
1. Pod pokličkou úspěšného e-mailingu na Shoptetu
Celé Czech On-line Expo odstartovaly v zeleném sále dámy ze SmartEmailingu – Lucie Prokopová, specialistka na e-mail marketing, a Věra Fišerová, Shoptet specialistka. A vzaly e-mailing na Shoptetu hezky od začátku. Dozvěděli jsme se, že pro sběr kontaktů do databáze je nejlepší:
- pop-up formulář,
- vyjížděcí formulář,
- statický formulář,
- Mailocator pro chytré formuláře.
Motivace k vyplnění formuláře ovšem nemusí být jen sleva. Buďte kreativní, nabídněte zákazníkovi jako benefit vzdělávací články přímo do jeho e-mailu nebo třeba VIP informace o spuštění prodeje nových produktů. A nepodceňujte double opt-in.
„Formulář s double-opt in potvrzením je brána do kvalitní databáze. Když nebudete mít kvalitní databázi, budete mít horší doručitelnost, a tedy horší výsledky konverze v podobě objednávek.”
A holky si prokleply i automatizaci – ta totiž kromě posílání newsletterů slouží i pro práci s kontakty. Můžete tak vytvořit třeba skupinu zákazníků, kteří u vás nakupují výhradně čaje, a vyloučit je z newsletterů o kávě. Segmentaci podle nákupu ukázaly na pražírně Jizba Luhačovice. Mrkněte se na záznam přednášky.
2. Základy práva při zasílání obchodních sdělení (e-mail i sms)
Sál při přednášce Josefa Bátrly, samostatného advokáta, praskal ve švech. Zábavnou a lidskou formou mluvil celou půlhodinku o tom, jak právně správně posílat obchodní sdělení a nedostat se do hledáčku Úřadu pro ochranu osobních údajů. Pro úplné pochopení si, alespoň pro začátek, vystačíme s § 7 v zákoně č. 480/2004 Sb., odstavec „Šíření obchodních sdělení“. Jak to tak ale bývá, má to řadu háčků. Josef nastínil 4 nejčastější problémy při zasílání obchodních sdělení:
- Problém č. 1: Neumíme objednávkové formuláře
- Problém č. 2: Špatně pracujeme se zákaznickou výjimkou
- Problém č. 3: Špatně informujeme
- Problém č. 4: Zapomínáme na ostatní povinnosti
„Není to jen o tom, že bychom měli informovat a sbírat osobní údaje pomocí checkboxů. V obchodním sdělení musíme mimo jiné také uvést totožnost odesílatele, platnou adresu a možnost odhlášení z kampaně.”
3. Co se úřadu nelíbí na vašich newsletterech
O pár hodin později navázal Josef Bátrla praktickým povídáním o konkrétních případech, které pokutoval nebo napomenul Úřad pro ochranu osobních údajů. V 1. pololetí roku 2022 například řešil 8 stížností na nejmenovanou banku, která rozesílala obchodní sdělení formou SMS bez všech důležitých náležitostí. Neminula ji (vlastně poměrně nízká) pokuta 50 000 Kč. V jiném případě – prodejce pánské kosmetiky – obdržel úřad 6 stížností. V obchodním sdělení totiž chybělo označení odesílatele. Ani tady se obchod pokutě nevyhnul. Podívejte se na celou přednášku.
4. E-mailingovou automatizací k výjimečnému personalizovanému zážitku čtenářů Blesk.cz
Jak platformy SmartEmailing, Meiro CDP a Motionlab pomohly čtenářům Blesku stát se hlavní hvězdou videa? O tom mluvil náš automatizační expert Jan Krčmář. Kampaň vznikala skutečně od píky – neexistovala žádná data, jen čisté pole nachystané od Blesk.cz. Přesto, jak říkají statistiky, byla kampaň neuvěřitelně úspěšná – 70,92% CTR a 92,13% open rate.
„Při sběru kontaktů se ve formulářích neomezujte pouze na jméno a příjmení. Pakliže to dává smysl, zjistěte třeba, co příjemce zajímá. Podle toho potom můžete šikovně cílit v kampaních.”
Jak to celé vznikalo, jsme ale už jednou popsali v case study, tak se mrkněte. Anebo zkoukněte celou přednášku.
Přečíst případovku o kampani Blesk.cz
5. Personalizace obsahu v e-mailingu Megapixelu, která vyhrála WebTop100
A ještě jednu case study si Jan Krčmář střihnul na Expu – o povedeném projektu s Megapixelem, který vyhrál v soutěži WebTop100 v kategorii Retenční marketing. I tady se na kampaních podílelo Meiro. A o co šlo? Obsah z online magazínu Megapixelu se díky chytrému řešení do e-mailů vkládá automatizovaně a přizpůsobuje se preferencím zákazníka v reálném čase. Stojí za tím chytrý skriptovaný prvek, který zákazníkovi vybere článek z magazínu na míru. Takové e-maily pak dosáhly o 49 % vyšší proklikovosti než tradiční produktové newslettery. A víte co – přečtěte si raději celou případovku, kde je to hezky dopodrobna. Nebo koukněte na záznam přednášky.
Přečíst případovku o kampani Megapixelu
6. Co stojí za úspěchem ponákupních kampaní Ovocňáku?
První středeční panelovku odpálila Lucie Prokopová ze SmartEmailingu, Ondřej Polách z věrnostního systému Ellity a Tomáš Kořínek z Ovocňák.cz. Věrnostní program Ellity už totiž dva roky pečuje o zákazníky e-shopu Ovocňák. Rozdává ovobody a motivuje k dalším nákupům. Co padlo v debatě?
- Pracujte s databází kontaktů, kterou už máte. Je v ní totiž schovaný poklad, stačí ho jen najít a dobře využít – třeba věrnostním programem. Ten je podle Lucky, specialistky na e-mail marketing, skutečným trendem pro rok 2023.
- Díky integraci SmartEmailingu s Shoptetem a Ellity snadno zjistíte, v jaké nákupní fázi je návštěvník a jakými kampaněmi na něj zacílit – třeba mu připomenout expiraci věrnostních bodů.
- Věrnostní program nabízí skvělé řešení retence zákazníka. Je tak téměř nutným nástrojem každého e-shopaře.
- E-mailingová strategie Ovocňáku je jednoduchá – nespamovat. Prodejní e-mail posílá jen 1x měsíčně.
„Kdykoli za Ovocňák.cz odešleme e-mail, zaznamenáme v dalších 48 hodinách nárůst objednávek o 400–500 %.”
7. Lžou vám e-mailové nástroje?
Umíte číst ve statistikách, které vám nabízejí e-mailové nástroje? Pavel Pola, CEO Etnetera Activate, ukázal, že to není tak jednoduché, jak se na první pohled může zdát. Tak třeba doručitelnost – číslo, které mate řadu marketérů. Totiž – 99% doručitelnost ještě neznamená, že jste skutečně doručili 99 % e-mailů. Rozesílka prochází několika kroky kontroly, takže i když e-mail dorazí do prvního vstupního kontrolního bodu, hned v tom dalším může klidně letět do virtuálního koše.
A co takový open rate? Měří se pomocí trackovacího pixelu – většinou malého průhledného obrázku. Jenže, co když vám e-mailová služba (klasicky Centrum nebo Outlook) nenačte obrázky, dokud je ručně nepovolíte? Podle Pavla Poly až 45 % e-mailových příjemců nevidí obrázky při prvním načtení. Nezobrazí se pak ani trackovací pixel a open rate statistika je ošizená. A tím zdaleka nekončíme – mrkněte se na záznam celé přednášky.
„Zaveďte holistický pohled na zákazníka napříč všemi kanály. Nesledujte jeho chování pouze ve statistikách e-mailového nástroje, ale i z webu, aplikace a dalších platforem.”
🎧 Pusťte si podcast: Pavel Pola o zvyšování výkonnosti e-mailu.
8. Jak zlepšit doručitelnost e-mailů a vyvarovat se častých chyb
Hned 6 pohledů na téma doručitelnosti nabídla středeční panelovka. Za SmartEmailing si vzala slovo Kateřina Fišerová a Martin Strouhal, přidal se Pavel Pola z Etnetera Activate, Petr Cikán z Sherpas TECH. Z druhé strany světa doručitelnosti pak přispěla Štěpánka Lebedová ze služby Email.cz na Seznamu a Tomáš Charvát z VirusFree.
Debatu rozvířila zejména otázka: „Jak poznám, že nedoručuji?“ Podle Pavla Poly to nepoznáte. Pokud přijímací server vyhodnotí e-mail jako špatný, smaže ho hned v prvním kroku kontroly a vy to ani nezaznamenáte. Napovědět vám ale můžou neprovedené konverze – zákazník nenakupuje, nestahuje, nedělá akci, kterou po něm chcete. Ovšem CTOR a další indikátory jsou jen pomocnou berličkou a není dobré se jich 100% držet. Martin Strouhal dodal, že pokud nedoručujete, pravděpodobně to znamená, že spamujete. Dobrý e-mailový nástroj (třeba SmartEmailing :)) vám to ale dá vědět dřív, než si toho stačíte všimnout.
9. Pasti, pasti, pastičky: Doručitelnost pro mírně pokročilé
Na téma doručitelnosti a spamové pasti se debatovalo také o pár hodin později. K Martinovi Strouhalovi, Pavlu Polovi a Tomáši Charvátovi se přidal David Finger ze služby Email.cz od Seznamu.
A co jsme se dozvěděli? Třeba to, že uživatelé tráví ve svých e-mailových schránkách průměrně 30 minut denně. Mnohem méně v nich ale vedou soukromé komunikace, které se přesunuly na jiné platformy, naopak ale vidíme 30% nárůst hromadné pošty mezi lety 2017–2022. Mluvilo se o spamových pastech a pročištění databáze. Bylo toho tolik, že prostě musíte vidět celý záznam.
10. Vypečený nárůst tržeb z klasických poctivých automatizací
Naše Shoptet specialistka Věra Fišerová má pod svými křídly klienta Hospodyňkám.cz už od roku 2021. Nastavili společně strategii e-mail marketingu od úplného základu, přidali špetku automatizace, a hle! Zatímco v roce 2020 tržby e-shopu byly něco málo přes 73 tisíc Kč, v roce 2022 už přesahovaly 921 tisíc. Jaké ingredience zafungovaly?
- Automatizační scénář pro opuštěný košík,
- dobře nastavený uvítací scénář,
- pečovací e-maily jako třeba svátková kampaň,
- správná segmentace kontaktů v rozesílce (když si zákazníky mazlíme v uvítací kampani, nepřehlcujeme ho běžnou rozesílkou).
Hoďte očko na celý záznam přednášky. 🙂
„Nebojte se experimentovat. Zkoušejte, co vaše publikum baví a na co nejlépe reaguje. Vyhodnocujte, sledujte OR i CTOR, dívejte se na konkrétní prokliky a nákupy z newsletteru.”
11. Jak nám newslettery pomohly zvýšit zájem o členství v GUG.cz o 100 %
Středeční přednáškovou jízdu uzavřela Ludmila Kasalová, spolu-navigátorka komunity GUG.cz, která vzdělává společnost v technologiích. Jak sama řekla – přišla hlavně podpořit ty, kteří se bojí začít psát a posílat newslettery.
I ona se to učila od úplných základů – v hektické covidové době, kdy potřebovali v komunitě informovat o online streamech. A povedlo se! Zatímco v roce 2020 mělo zájem o zapojení do komunity 19 lidí, o dva roky později už to byla celá osmdesátka dobrovolníků. Stačilo nastavit správné workflow a tvořit fajn obsah, který bude příjemce bavit. Podívejte se na záznam.
12. Jak snížit náklady na e-mailing a přitom přinést více objednávek?
Otázku, která zajímá každého e-shopaře, zodpovídala ve své přednášce Lucie Prokopová, naše specialista na e-mail marketing. Tak tedy – jak přinést více konverzí, ale zaplatit na e-mailing méně peněz? U klienta Unuo.cz zafungovalo sledování angažovanosti zákazníka – od našených nováčků přes absolutní srdcaře až po extrémně nepoužitelné kontakty. To šlo ruku v ruce se segmentací kontaktů i rozesílek, a očištění databáze od kontaktů ze stornovaných objednávek, reklamací nebo Marketplace. A výsledky?
Přečíst celou případovku s Unuo.cz
13. Jak získat zákazníky, které nepřilákáte z tradičních marketingových kanálů
Znáte projekt Děkovačka.cz? Stojí za ním Jaroslav Janíček, který společně s Jiřím Svobodou, e-mailovým specialistou, představil, jak funguje integrace Děkovačky se SmartEmailingem. A je to vlastně docela jednoduché – zapojíte se do sítě e-shopů, které se navzájem doporučují pomocí bannerů na děkovací stránce. Nabídnete zákazníkům jiného e-shopu slevu ve vašem obchodě a vám se tak plní databáze relevantních kontaktů, se kterými můžete dál pracovat – ať už slevu využijí, nebo ne.
Jak to funguje třeba e-shopu Swissten.eu? Do Děkovačky se zapojil v září 2022 se slevou 20 % na nové zboží. Od té doby až do února 2023 měla sleva přes 102 tisíc zobrazení a do databáze napadalo 350 adres. To není vůbec špatný výsledek, že? 🙂 Podívejte se na záznam debaty.
14. Automatizace v hlavní roli Národního divadla
Byli jste někdy v Národním divadle? Jestli ne, máte štěstí. Totiž – až si koupíte svoji první vstupenku, projdete pečovacími e-mailingovými kampaněmi, o kterých za SmartEmailing mluvila Hana Trolerová a Lukáš Buchta. Přijde vám tak třeba informace o tom, jak se správně obléknout do divadla, kde zaparkovat nebo kde si půjčit kukátko. Jednoduchá podmínka v automatizačním scénáři pak posílá e-maily na různé budovy Národního divadla. Úplně sama. 🙂 Mrkněte se na záznam.
15. (Re)Start e-mailové komunikace
Chcete začít s e-mailovou komunikací nebo ji znovu aktivovat? Není problém – Jakub Čižmař jednoduchý proces shrnul do 4 kroků:
- 1. krok: Doručitelnost – technologická stránka e-mailingové komunikace (nastavení SPF, DKIM, subdomény a dalších). Zmáknete to levou zadní sami, nebo s pomocí podpory svého e-mailového nástroje.
- 2. krok: Příprava – tady se rozhoduje o tom, jak vám bude e-mail marketing fungovat. E-mail musí být graficky vyladěný, obsah zábavný nebo edukativní.
- 3. krok: Akce – sledujte, jak si kampaně vedou a reagujte na to v průběhu. Upravte postup, nenechte to jen tak “dojet”, když to nefunguje.
- 4. krok: Vyhodnocení – smažte z databáze kontakty, které na vaše e-maily nereagují, dodržujte pravidelnost rozesílek.
Hoďte očko na záznam přednášky.
„Posílejte takové e-maily, které by vám samotným dělaly radost.”
16. Velké e-shopové výzvy v e-mailingu pro rok 2023
Zkušenostmi nabitou panelovku si střihly 4 dámy: Kateřina Fišerová a Denisa Vávrová za SmartEmailing a dvě e-mail marketingové specialistky Jana Šobrová a Dana Hanousková. Otázka zněla jasně: Jaké trendy rezonují ve světě e-mailingu v roce 2023? Padlo toho dost. Něco málo vyzobnem, zbytek si ale raději poslechněte ze záznamu:
- automatizační scénáře jsou efektivnější než hromadné rozesílky,
- „kobercové nálety“ fungují, ale je to velmi krátkozraké,
- segmentujte nejen podle pohlaví, ale i podle chování zákazníka na webu nebo v samotném e-mailu,
- pečujte o lidi, kteří jsou angažovaní a mají váš e-shop skutečně rádi,
- odstraňte z databáze neangažované kontakty, ať vám neklesá reputace, tím pádem i doručitelnost,
- využívejte RFM analýzu pro svůj byznys.
„E-mailing je nadějí a způsobem, jak můžete všechny výzvy roku 2023 překonat.”
Dalších 26 trendů v e-mailingu pro rok 2023
17. GA4 – realita, která nás čeká a nemine
Nechceme strašit, ale už se to blíží… Lukáš Teplý, který se věnuje analytice už celou dekádu, vás ve své přednášce uklidní. Migrace z Universal Analytics na Google Analytics 4 nemusí být vůbec strašák, když se na ni dobře připravíte. Co udělat, ještě než to celé vypukne, na co si dát pozor a co se s příchodem GA4 (skoro) nemění? Podívejte se na záznam přednášky, protože Lukáš to stejně umí vysvětlit nejlépe. 🙂
18. Aktivace zákazníků Dr. Max: Data a omnichannel v praxi
Víte, jak významně zvýšit efektivitu automatizovaných kampaní? Jan Krčmář, automatizační expert ze SmartEmailingu, na to odpovídal společně s Jiřím Hejlem z Meiro CDP. A rovnou to ukázali na příkladu slovenského Dr. Maxe – klienta, který pracuje s velkými daty (z e-shopu, věrnostního systému, offline obchodů,…). Hlavním úkolem je udělat v těchto datech pořádek, dát jim řád a efektivně je využít. Jak se to daří díky platformě Meiro a SmartEmailing? Hoďte očko na záznam.
19. Přichází s velkými daty i velká zodpovědnost?
A ještě jedna panelovka plná dat a čísel – k Jiřímu Hejlovi se přidal advokát Josef Bátrla a expert na marketingová data Vojta Bulíř ze SmartEmailingu. Pánové vedli debatu o sledování webtrackingových dat, tlačítkové novele i zákaznické výjimce, o tom, jak pracovat s cookie lištou a nepřicházet přitom o zákazníky. A řeč přišla i na ChatGPT a další AI nástroje. Kdy přijdou do našeho byznysu? Nebo už tam jsou? Uf, je toho tolik! To prostě musíte vidět v záznamu. 🙂
20. Jak si poradit s temnou stránkou dark mode
Svoji přednáškovou premiéru před publikem si střihla Kristýna Fialková, e-mail marketingová specialista ve SmartEmailingu. A pustila se do aktuálního tématu dark mode. Věděli jste, že tmavý režim šetří naše oči, ale i baterii u některých zařízení? Text navíc může být čitelnější a příjemnější při slabém osvětlení. Na co si dát pozor při posílání e-mailů v dark mode?
- Obrázky, loga, ikony – používejte formát .png bez pozadí. Pokud máte černé logo, ohraničte ho tenkou bílou linkou.
- Způsob aplikace dark mode – každý e-mailový klient aplikuje tmavý režim na e-maily různě: přes částečnou nebo plnou inverzi barev anebo přes custom přebarvení. Text i obrázky se pak zobrazují různě.
- Testujte – zjistěte, jak váš e-mail vypadá na různých zařízeních a v různých e-mailových klientech.
Malé předzávěrové PS: O 21. a 22. přednášku jsme vás nepřipravili, nebojte. Jen se opakovaly z předchozího dne.
A je to. Byla to jízda a my se už teď těšíme na příští rok! Czech On-line Expo 2024 startuje 27. 2. To je doba, co? Tak si zkraťte čekání třeba sledováním záznamů přednášek z našeho zeleného sálu.
Další reporty: Czech On-line Expo 2023 z jiné perspektivy
- Moje dojmy z Czech On-line Expo 2023 – Zdeněk Dvořák, link builder, SEO konzultant a bloger
- Mailuju, tedy jsem! Jaký byl Automation & Email Summit 2023? – Sherpas TECH, profíci v oblasti marketingu a technologií
- Ohlédnutí za Czech On-line Expo 2023 – Business Animals, informační a vzdělávací portál pro B2B obchodníky a firmy
- Přednáška z Czech Online Expo 2023 – Děkovačka, česká aplikace, která pomáhá e-shopům získávat nové zákazníky