Poslední volná místa na školení PRÁVO V E-MAILINGU (27. 4.)

Automatizace v e-mail marketingu: kompletní průvodce

Ať s e-mail marketingem začínáte nebo ho děláte roky, je dobré si připomenout, co všechno vám může přinést automatizace e-mailů. V tomto článku se podíváme na to, proč ji dělat, jaké přináší výhody, na základní i pokročilé automatizační scénáře a jak je nastavit.

Co je automatizace e-mailů?

Automatizace v e-mailingu funguje tak, že vytvoříte vámi požadovaný scénář se šablonou e-mailu. A ten se odešle vašim kontaktům ve chvíli, kdy si to přejete. Můžete například nastavit, aby se oslavencům automaticky odesílalo přání k narozeninám, nebo aby se jim připomněl zapomenutý košík na e-shopu, když ho opustili. 

Je to způsob, jak můžete odesílat e-maily, které se dostanou k vašim kontaktům se správným sdělením v ideální okamžik, aniž byste museli pokaždé e-maily tvořit a odesílat ručně. Základní i pokročilé automatizace najdete níže. 


To nejlepší na automatizaci e-mailingu je, že po nastavení fungují scénáře ve vašem rozesílacím nástroji dlouhodobě samy a vy se o ně nemusíte vůbec starat. Na vás je pak vyhodnocování úspěšnosti podle statistik a případné ladění k ještě lepším výsledkům. 

Díky automatizaci pošlete své předem připravené newslettery ve správný čas na správný kontakt. Přidat můžete i podmínkyoperátory, které se postarají o:

  • segmentaci,
  • A/B testovaní,
  • pokročilejší scénáře,

S automatizací je e-mailový marketing efektivnější, personalizovaný a relevantnější.

7 výhod automatizace e-mailingu

  1. Šetří čas. Vyhnete se manuálnímu nastavení pro každý jednotlivý kontakt. A navíc si obsah kampaně můžete personalizovat (viz bod níže).
     
  2. Zvyšuje efektivitu e-mailingu.
    Firmě Vivantis jsme pomáhali s e-mailovou automatizací. Z původních 3 scénářů mají nyní 32. Automatizovaný e-mailing se podílí na 8-15 % z celkového obratu z e-mailingu. A personalizované automatizace mají o 10 % vyšší open rate než klasické newslettery. 

  1. Pomáhá firmám a organizacím budovat pevné a dlouhodobé vztahy se svým publikem.
  1. Personalizuje obsah e-mailů (= přizpůsobuje obsah zákazníkům na základě jejich chování a preferencí). A tím posílá relevantní informace na vaše kontakty.
  1. Větší zapojení (angažovanost) – automatické e-maily můžete načasovat tak, aby zasáhly vaše zákazníky v době, kdy je největší pravděpodobnost, že je osloví (např. právě prohlížený produkt na e-shopu apod.).
  1. Vyšší konverze – personalizované a relevantní e-maily mohou vést k vyšší míře konverze (až o 300 % více kliků než hromadné reklamní zprávy).
  1. Stavění kampaní na datech – automatizace vám poskytne data a statistiky, které můžete použít ke zlepšení vaší e-mailové strategie. Jak? Díky měření kampaní můžete nastavovat automatizované doposílky, nebo je dále využívat napříč scénáři. Například:
    1. Z běžné rozesílky vyloučíte všechny odběratele, kteří nedávno nakoupili.
    2. Nebo víte, že daný kontakt klikl na kategorii pohovky, tak mu za týden pošlete e-mail zaměřený na produkty z této kategorie.

Jaké jsou hlavní přínosy e-mailové automatizace z vašich zkušeností

Odpovědi respondentů na největší výhody e-mailové automatizace
Odpovědi respondentů na největší výhody e-mailové automatizace

Základní možnosti automatizace e-mailingu

Opuštěný košík

Odesílá e-mail zákazníkům, kteří opustili položky ve svém nákupním košíku na vašem e-shopu. Je jednou z nejvýkonnějších automatizací vůbec. Proč? Protože 69 % online nákupů2 zůstane nedokončených.

Jen tato jednoduchá automatizace může udělat velký skok ve vašich ziscích (nejen v hlavní sezóně). V e-mailu můžete nabídnout speciální nabídku (slevu apod.) nebo pobídku k dokončení nákupu. 

opuštěný-košík-wild+coco

Uvítací e-mail

Se používá pro nové zákazníky, sledující, dárce nebo fanoušky. Pošlete jim uvítací e-mail s poděkováním za registraci a představte své produkty, služby nebo aktivity. 74 % lidí očekává, že dostanou uvítací e-mail po tom, co se zaregistrovali k odběru newsletteru.3

TIP  Z našich zkušeností mají uvítací e-maily s lead magnetem míru otevření (open rate) přes 70 %.

Welcome e-mail našeho klienta Ovocňák

Přání k svátku nebo k narozeninám

Se automaticky odešle s předstihem (měsíc, týden,…) nebo v den svátku či narozenin vašich kontaktů v e-mailové databázi. Můžete to využít pro poslání slevy nebo speciálního dárku k narozeninám.

Automatizací pak můžete také připomenout, že platnost svátečního voucheru brzy končí. 

TIP Pokud nemáte data narozenin, můžete je začít sbírat. Uveďte, co danému člověku sdělení data jeho narozenin přinese. Je to sleva? Pozvánka na živou akci? Dárek? Produkt zdarma? Motivujte svou cílovou skupinu.

Ukázka automatizovaného e-mailu k svátku kontaktu ve SmartEmailingu
Ukázka automatizovaného e-mailu k svátku kontaktu ve SmartEmailingu
Narozeninová kampaň Dětská hra
Narozeninová kampaň našeho klienta
Narozeninová kampaň Dětská hra

Pokročilé automatizace

Prohlížený produkt v e-shopu

Odešle e-mail zákazníkům, kteří si prohlédli konkrétní produkt ve vašem e-shopu, ale nekoupili ho. E-mail může obsahovat speciální nabídku nebo zajímavé informace o produktu, které mohou pomoci k rozhodnutí nakoupit. 

Pro tuto automatizaci musíte mít zákazníka identifikovaného – to znamená, že už ho máte ve své e-mailové databázi a máte souhlas se zasíláním newsletterů. 

Prolížený produkt v e-shopu Nebbia
Takhle to dělá náš klient Nebbia
Prohlížený produkt v e-shopu Nebbia

?TIP Pokud do své e-mailové kampaně zahrnete personalizovaná doporučení, můžete zvýšit prodej z daného e-mailu v průměru o 150 %.4

Retence

Se používá k udržení zájmu vašich kontaktů v e-mailové databázi.

  • V e-commerce (opakovaná spotřeba)
    Odesílá e-mail zákazníkům, kteří nakoupili vícekrát, a nabízí jim produkty, které rádi nakupují.
    Velkou přidanou hodnotu a vysoké konverze má u zboží, u kterého můžete odhadnout spotřebu, nebo u kterého vycházíte z dat o opakovaných nákupech konkrétního kontaktu (např. toner do tiskárny, krém na obličej, granule pro psy,…). 
  • Mimo e-commerce
    To jsou e-maily připomínající lidem nadcházející události, akce nebo jiné důležité informace. 
Grammarly-retenční e-mail mimo e-commerce
Retenční e-mail od Grammarly

Výročí

Poděkujte lidem v den výročí jejich registrace, členství nebo prvního nákupu. Můžete k výročí přidat dárek, slevový kód nebo jinou zajímavou nabídku.

Cross-Sell 

Je automatizace postavená na transakčních datech. Když máte data o nákupech vašich klientů, pojďte je využít naplno. Pošlete svým zákazníkům takové zboží, které ladí s jejich nákupem (například podle velikosti, oblíbené značky, barvy atd.). Tento princip můžete využít i pro nabídku služeb. 

Cross-sell v automatizaci v e-shopu Nebbia
Cross sell newsletter značky Nebbia

Up-Sell

Odešle e-mail zákazníkům, kteří si zakoupili konkrétní produkt, s nabídkou vylepšení daného produktu (ke sportovním brýlím náhradní zorník nebo odolné pouzdro, k novému telefonu jeho pojištění,…).

Newsletter s up-sellem od značky Awesome
Newsletter s up-sellem od značky Awesome

Reaktivační kampaň

Se používá k cílení na zákazníky, kteří po určitou dobu nebyli aktivní.
Například:

  • Neotevřeli e-mail od vás po dobu 6 měsíců nebo 1 roku.
  • Neklikají na odkazy nebo produkty ve vašich e-mailech.
  • Nenakupují / nenakupují do určité částky.

E-mail může obsahovat slevu nebo informace o nových produktech, které mají zákazníky povzbudit k nákupu.

Jak začít s e-mailovou automatizací

  1. Prvním krokem je určit si cíl, který má automatizace přinést vám a vašim zákazníkům. K tomu vám pomůže pokud znáte vaši cílovou skupinu, její základní potřeby, problémy a preference.
  2. Připravte si e-mailovou šablonu a při tvoření obsahu využijte personalizaci, ať je e-mail osobnější a obsahově relevantnější.
  3. Nasměrujte lidi k akci, kterou chcete, aby v e-mailu provedli (stáhnout e-book/…) a ujistěte se, že výzva k akci (CTA) je v e-mailu jasná a stručná.
  4. Máte rádi pořádek a přehlednost? Používejte štítky, které vám pomohou odlišit kontakty v seznamech i seznam scénářů (snadno s nimi odlišíte, jednorázovou rozesílku od automatizačního scénáře).
  5. Vytvořte si e-mailovou sérii. Naplánujte více e-mailů, které povedou vaše publikum k požadované akci. Novým kontaktům nemusíte posílat pouze jeden uvítací e-mail. Můžete jim poslat trialovou sekvenci, která je provede na začátku jejich nákupní cesty. 
  6. Pomocí automatizace můžete jednoduše segmentovat.Zvolíte si podmínky, které musí kontakt splnit, aby mu byl e-mail odeslán (např. je v tomto seznamu, je žena/muž, má dnes svátek, má více než 2 objednávky, otevírá e-maily atd…)
  1. Analyzujte, optimalizujte své výsledky a provádějte A/B testy. Využijte data k analýze a optimalizaci výkonnosti svých e-mailových automatizací. I dobré může být ještě lepší.
  2. Vytvářejte automatizace spouštěné (triggerované) na základě chování a dat vašich zákazníků.

E-mailová automatizace ve SmartEmailingu

V naší aplikaci si můžete nastavit všechny zmíněné automatizace od základních po pokročilé snadno, rychle a na pár kliknutí. Ve svém účtu najdete předpřipravené šablony scénářů pro automatizaci a můžete si vytvořit vlastní. Přímo v účtu najdete také video nápovědy

E-mailová automatizace ve SmartEmailingu

Jako příklad uvedeme 2 krátké příklady vysoce personalizované automatizace s možností napojení na další platformy (MotionLab, Meiro,…).

  • Takovou kampaň jsme loni připravovali s MotionLabem a Meirem k 30. výročí Blesku. 

Jaké byly výsledky? Doručeno bylo 100 % e-mailů, otevřeno 92,13 %, CTR bylo 70,92 %CTOR 86,75 %. Je to další důkaz, že unikátní komunikace se zákazníkem má výrazný vliv na konverzi.

Distribuce dat v kampani pro Blesk.cz
Ilustrace, jak probíhala distribuce dat v kampani pro Blesk.cz

O kampani psala česká média (Marketing&Média, MediaGuru, FocusAge,…) a 1. 11. jsme ji na konferenci Czech Internet Forum 2022 představili publiku.

S automatizovanou personalizovanou kampaní pro firmu Megapixel jsme vyhráli loni 1. místo na WebTop100. 

Shrnutí

Automatizace e-mailů nabízí firmám, organizacím a volnonožcům výkonný nástroj, jak oslovit své cílové publikum personalizovaným a relevantním obsahem. Můžete díky ní šetřit čas, náklady, zvyšovat efektivitu a mít vyšší konverze. 

Chcete pomoci s nastavením automatizace pro vaše e-maily? Ozvěte se nám, jsme tu pro vás. 

Zdroje

1 https://www.omnisend.com/blog/email-sms-push-marketing-statistics-ecommerce/
2 https://baymard.com/lists/cart-abandonment-rate
3 https://mailchimp.com/marketing-glossary/email-automation/
4 tamtéž





Kateřina Kang

Píšu pro vás o tom, jak komunikovat se zákazníky tak, aby vaše vztahy i aktivity vzkvétaly. Ať jste firma, neziskovka nebo jednotlivec.

Přejete si podobné články najít přímo ve svém e‑mailu?

Memory: 24MB (4.69% of 512MB)

Vyplňte prosím své údaje

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.

Stáhněte si CHECKLIST zdarma

Stáhněte si CHECKLIST zdarma

E-MAILOVÝ KALENDÁŘ
NA ROK 2024

Registrace na workshop

Stáhněte si VÁNOČNÍ CHECKLIST zdarma

Stáhněte si VÁNOČNÍ CHECKLIST zdarma

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.

Stáhněte si VÁNOČNÍ CHECKLIST zdarma

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.