Chcete zjistit, co e-mail marketing obnáší? Co k němu potřebujete vědět, znát a mít? V tomto článku se to dozvíte.
Je pro vás e-mail marketing vhodný?
E-mail marketing není jen pro velké firmy nebo e-shopy, jak se stále mnoho lidí domnívá. Je vhodný i pro malé a střední firmy, organizace, zájmové skupiny a volnonožce.
Díky e-mail marketingu můžete:
- Rozvíjet vztahy se zákazníky, sledujícími, dárci,…
- Zvyšovat povědomí o firmě nebo organizaci.
- Propagovat obsah – sdílejte články z blogu, podcasty, e-booky,…
- Získávat nové zákazníky – změňte své sledující na platící zákazníky.
- Propagovat své produkty a služby.
- Pečovat o zákazníky – pomáhejte jim dosáhnout jejich snů a cílů.
- Vzdělávat.
Výhody e-mail marketingu:
- nízké náklady,
- snadná příprava,
- vysoká návratnost,
- přehledné metriky (návratnost, míra otevření, zisky,…).
Na celém světě je přes 4 miliardy uživatelů e-mailu1, takže je to skvělý způsob, jak oslovit vaše zákazníky. 79 % marketérů hodnotí e-mail marketing jako jeden ze 3 nejefektivnějších marketingových kanálů.2
Nevýhody e-mail marketingu:
- dlouhodobá aktivita – pro dosažení výsledků je potřeba se mu věnovat,
- doručitelnost – s některými poskytovateli e-mailingu není zaručeno, že odeslaný e-mail bude doručený (ve SmartEmailingu máme doručitelnost 99 %).
- Technické detaily – je potřeba si ohlídat grafické prvky pro různá zařízení a legislativu (více níže).
Většinu nevýhod zvládnete díky výběru kvalitního e-mailového nástroje.
Vyberte si kvalitního poskytovatele e-mailových služeb
Nástrojů na e-mail marketing je celá řada – českých i zahraničních. Jak vybrat ten nejlepší pro vaše aktivity? Ujasněte si, co k vašemu e-mailingu budete potřebovat a jaké funkce a služby naopak nevyužijete (ani v budoucnu).
Může to být například:
- A/B testování,
- podrobné statistiky (i ke stažení),
- doručitelnost,
- antispam kontrola,
- snadný sběr nových kontaktů,
- hotové šablony e-mailů,
- personalizace,
- segmentace,
- automatizace (s předpřipravenými scénáři),
- česká verze a klientská podpora.
Do kvalitního e-mailingového nástroje je třeba investovat. Než se rozhodnete pro správný nástroj, otestujte ho v rámci zkušební verze. Většina e-mailových nástrojů nabízí 30 dní zdarma.
Budujte databázi kontaktů
Pro e-mail marketing vždy potřebujete databázi kontaktů, na kterou budete obsah posílat.
Máte zákazníky na e-shopu? Začněte pracovat s nimi. Ale pozor, jinak než pouze objednávkovými e-maily. Navrhněte jim pro ně přínosné newslettery. Toho docílíte tím, že jim nabídnete přidanou hodnotu (slevy, dopravu zdarma, vzdělávání, inspiraci,…).
Pokud ještě databázi kontaktů nemáte, můžete kromě zákazníků oslovit také vaše sledující, obchodní partnery nebo dárce.
Ve SmartEmailing máme přes 13 000+ klientů, e-mail marketingu se věnujeme od roku 2010. Školíme a přednášíme na konferencích. Foto: SmartEmailing
Jak postupovat, jak kontakty sbírat a čemu se při budování databáze vyhnout? To najdete v našem článku:
Vytvořte si strategii pro e-mail marketing
E-mail marketing je dlouhodobá záležitost. Aby vám přinášel vytoužené výsledky, je dobré si před jeho spuštěním vyjasnit:
- jaký je váš cíl,
- kdo je vaše cílová skupina,
- obsah e-mailů (vzdělávání, prodej, inspirace, dobročinnost,…),
- tón komunikace e-mailů,
- jak často budete e-maily posílat,
- jaké kampaně budete mít (např. uvítací e-maily, opuštěný košík, potvrzení objednávky,,…),
- kdo bude e-mailing tvořit, nasazovat a odesílat (vy sami, vaši kolegové nebo zaměstnanci, vy s pomocí odborníků, externisté, agentura),
- jak budete e-mailing vyhodnocovat a jaké parametry jsou pro vás důležité (míra doručitelnosti, míra otevření, míra prokliků, míra odhlášení, návratnost,…).
Náš tým specialistů pomáhá s e-mailovou strategií malým, středním a velkým firmám, organizacím i jednotlivcům. Foto: SmartEmailing
Potřebujete pomoci s nastavením e-mailové strategie? Obraťte se na nás.
Vytvořte si šablonu pro své e-maily
V čem je pro vás šablona pro e-mailing výhodná? Ušetří vám spoustu času. Když si předpřipravíte části newsletteru, grafiku a další prvky předem, obsah do šablony pak vložíte snadno a rychle.
Nástroje pro e-mailingy dnes zpravidla obsahují návrhy šablon, které si můžete sami doladit bez kodéra.
Když do šablony promítnete stejné barvy, písmo a grafiku, jaké máte na webu, sociálních sítích a dalších propagačních materiálech, tak vás lidé snadno rozpoznají. Newsletterem budete díky tomu posilovat své jméno nebo značku.
Pokud máte více e-mailových kampaní, můžete si pro každou z nich vytvořit odlišnou šablonu se stejnými brandovými prvky.
Pozor, při tvoření šablony myslete na to, že přibližně 55 % e-mailů3 bude otevřeno na mobilu. Proto tomu přizpůsobte šablonu – textově a graficky.
Napište poutavý a kvalitní newsletter
Připravili jsme pro vás několik check listů, díky kterým bude psaní newsletterů hračka.
Rozdělte si newsletter do 3 částí:
- Co nabízíte? Z toho udělejte nadpisy.
- Jak to čtenáři pomůže? To rozepište jasně a srozumitelně do těla e-mailu. To nejdůležitější sdělení dejte na začátek e-mailu. A pište bez gramatických chyb a překlepů.
- Co by měli lidé udělat po přečtení? Naveďte je jasnou výzvou k akci.
Co by měl obsahovat každý newsletter:
- jméno odesílatele,
- předmět e-mailu (lákající k otevření e-mailu),
- preheader,
- zobrazení online verze e-mailu,
- logo,
- oslovení,
- jednotný styl komunikace (tonalitu),
- výzvu k akci (která vede k nabídce a je graficky výrazná),
- odkaz pro odhlášení z newsletteru.
Chcete další tipy pro psaní newsletteru? Přečtěte si náš článek 6 tipů, jak budovat vztah se zákazníky díky e-mail marketingu. Potřebujete pomoci s tvořením newsletterů? Naši zkušení specialisté vám rádi pomohou.
Odešlete 1. kampaň
Máte vytvořenou šablonu a máte do ní vložený obsah pro svůj první e-mail? Teď už stačí e-mailovou kampaň otestovat, naplánovat a odeslat.
1. Otestujte kampaň
Než svou kampaň odešlete, otestuje ji. Projděte všechny odkazy, tlačítka a další prvky a zkontrolujte, jestli vedou tam, kam mají.
Dále zkontrolujte, jestli máte u každého obrázku alternativní texty pro případ, že se lidem obrázek nezobrazí.
Pak si otevřete test kampaně na počítači, na mobilu i na tabletu. Vypadá dobře na všech zařízeních? Pokud ne, udělejte potřebné úpravy.
Také proveďte antispamovou kontrolu, abyste měli jistotu, že vaše práce neskončí ve spamu nebo v jiné nežádoucí složce. SmartEmailing má přímo ve své aplikaci integrovanou antispamovou kontrolu, která odhalí 99 % spamu.
Pokud používáte jinou rozesílací aplikaci, můžete “spamovost” před odesláním kampaně otestovat zdarma přes Mail Tester.
2. Naplánujte a odešlete kampaň
Pokud je vše v pořádku a jste s výsledkem spokojeni, naplánujte odeslání e-mailové kampaně. Čas rozesílky je dobré určit podle chování vaší cílové skupiny. Po delší době rozesílek už si u některých poskytovatelů (např. u SmartEmailingu) můžete nastavit, že e-mail přijde každému člověku z vaší databáze ve chvíli, kdy nejčastěji otevírá své e-maily. Tím se zvyšuje míra otevření i další metriky.
3. Vyhodnocujte
E-mail marketing je proces, který se stále posouvá a vyvíjí. Buďte flexibilní a učte se z předchozích rozesílek.
- Sledujte výsledky svých e-mailových kampaní (doručitelnost, míra otevření, míra prokliku, míra konverze, zisky,…).
- Testujte různé předměty, designy i frekvence rozesílek.
- Vyhodnocujte úspěšnost či neúspěšnost podle vašich cílů (používejte UTM parametry, ať máte vyhodnocení kompletní, nehledě na to, jestli ho sledujete v Google Analytics, nebo data přeléváte do datastudia).
A poučte se pro další kampaně.
Segmentujte
Přemýšlíte nad tím, jestli je e-mail, který se chystáte odeslat, vhodný pro všechny lidi z vaší databáze? Rozdělte si odběratele do kategorií podle jedinečných vlastností, zájmů nebo preferencí (např. muži/ženy, začátečníci/pokročilí, vaši sledující/platící zákazníci,…).
Segmentace zvýší účinnost vašeho e-mailingu, protože nerelevantním obsahem riskujete, že se někteří lidé z odběru vašeho newsletteru odhlásí.
Automatizujte
Automatizace vám pomohou komunikovat s vašimi odběrateli, zákazníky nebo dárci na základě jejich chování. Můžete si je v e-mailingovém nástroji nastavit tak, aby reagovaly na chování lidí – například na vašem webu, v e-shopu nebo v e-mailu. Cílí na konkrétní jedince a zvyšují konverze.
Příklady automatizace:
- Opustil člověk nákupní košík? Pošlete mu připomínku do e-mailu.
- Nevyužil slevový kód? Připomeňte mu, že platí už jen pár dní.
- Je to měsíc od toho, co nakoupil měsíční balení vašeho produktu? Nabídněte mu další balení se slevou.
Dodržujte legislativu
Při sběru kontaktů, budování databáze i odesílání e-mailů musíte dodržovat zákony. Jak to udělat? To se dočtete v našem článku Vše o ochraně osobních údajů a GDPR v e-mail marketingu. Nebo si pusťte záznam našeho školení Právo v e-mailingu.
Závěrem
Při tvoření e-mailů především myslete na to, že na druhé straně je bude číst živý člověk. To je při tvoření e-mailů zlaté pravidlo. Hodně štěstí a úspěchů při tvoření e-mailů a kdybyste potřebovali pomoct, ozvěte se nám.
Zdroje
1 https://www.statista.com/statistics/255080/number-of-e-mail-users-worldwide/
2 https://www.litmus.com/resources/state-of-email/
3 https://blog.hubspot.com/marketing/email-marketing-guide